• PiL

Vildvuxen trädgård i hyresrätt

Hej alla!

vi flyttade till ett parhus i vintras och man har egen trädgård/uteplats som man ska sköta om, problemet är att våran trädgård har massa sly och träd och är allmänt vildvuxen.

Jag tog hit hyresvärden och pratade med honom men dom ville givetvis inte göra någonting det var naturmark enligt honom och att dom även inte äger många meter från huset, men det tror jag är lögn för kollar man tomtgränser på hitta.se så är tomten mycket större än han ville få det till!

Finns det något jag kan göra eller har jag inga rättigheter?

Hittar ingen information om trädgårdsregler och hyresrätter när jag söker :(

• Svar på tråden Vildvuxen trädgård i hyresrätt
  • Deceree1

Röj själv vet ja. Det är skitkul med nåt man kan skapa på från början. Syrenhäck runt tomten. Massa klematis o kaprifol? Jag hade skapat en egen trädgård om jag vore som du. Ja vet, hyresrätt, men det är ju ni som ska bo och trivas. Trädgårdsarbete är ju jättekul.

• PiL

Det är en möjlighet men jag ser helst att någon annan skulle komma och fixa till det :) 

• Bibbidi

Vet inte vad du har för rättigheter, ring hyresgästföreningen och kolla. Hittade ingenting om tomter på deras hemsida (kanske misssade) - så ring med dem och hör om du är medlem. 

Hitta.se är kanske inte att lita på när det gäller tomtstorlek, kontakta din hyresvärd eller lantmäteriet istället. Eftersom din hyresvärd inte verkar vilja göra någonting åt det så är ju ett alternativ att ni tar på er att göra arbetet - ifall han betalar för tex plantor för en häck osv. Blir nog lättare att han gör med på någonting sådant. Så gjorde min syster när hon bodde i hyres, värden ville inte tapetsera om men när hon erbjöd sig att göra det ifall hon fick rullarna betalda då gick det bra. =)

♪ Bibbidi-Bobbidi-Boo ♫
  • Coccolina

Jag har trädgård till min hyresrätt och min hyresvärd är väldigt tydlig med att det är jag som skall sköta det helt och hållet själv. Mao de gör INGET, De har byggt altanen men resten är mitt ansvar (och tvång måste vara klippt och trevligt.....)

Så tror inte du har något val mer än att om du vill ha trädgård så får du fixa den själv.... Men kolla upp noga  hur mycket den får sticka ut från tomten. Min är 2,5 meter ut från huset.... utanför det får jag inte göra något...

I'm not crazy... My reality is just diffrent than yours....
  • Deceree1

Mitt förslag är att du " ställer ut" björkarna". Alltså gallrar så varje björk har en meter emellan varann. Lr ta ner alla och bygg en pergola :)) när man väl kommer igång och ser när trädgården växer fram så är det kul. Vill inte hyresvärden så be nån annan ta ner träden om du inte vill själv. Bara hyresvärden är med på det..

• sextiotalist

Du ska nog inte fälla träd hur som helst, hyresvärden ser det som naturmark och han kanske vill ha kvar träden. Men som andra skrev, om han sagt tydligt att de inte gör något åt naturtomten, så får du antingen (med hyresvärdens tillåtelse) själv sanera bland träden och fixa i ordning, eller anlita någon, eller gilla läget.

• sextiotalist

När det gäller tomtgränser, så är det lantmäteriet (och de bör även veta det på kommunen) som har dessa kunskaper.
    Växter träden utanför hans mark, så får ni inte ta bort dessa utan markägarens tillåtelse.

• PiL

Tack för svar, när jag pratade med dom så sa dom att dom inte bryr sig ifall man tar ner träden, problemet som jag ser är att en del träd är ganska stora och jag är inte erfaren att kapa träd, jag antar det är en ganska hög kostnad att hyra någon som plockar ner dom!

• Deceree1
    PiL skrev 2016-04-27 10:34:14 följande:

Tack för svar, när jag pratade med dom så sa dom att dom inte bryr sig ifall man tar ner träden, problemet som jag ser är att en del träd är ganska stora och jag är inte erfaren att kapa träd, jag antar det är en ganska hög kostnad att hyra någon som plockar ner dom!

Vilken stad är detta?
  • Namnlös2015

Men vem äger marken då?

Klart hyresvärden inte bryr sig om träden inte står på deras mark!

Du måste börja med att kontakta kommunen eller Lantmäteriet, för tror du bara att det är hyresvärdens mark och träd och fäller, så blir det dyrt för dig.

• Vickan I

Ja kontrollera noga först vem marken och träden tillhör. Finns alltid tex sura (avundsjuka) grannar eller andra som kan starta process om saken annars. Inte kul åka på en polisanmälan om skadegörelse för att man "trodde" något. Om träden står på fastighetsägarens mark så se till att få ett skriftligt godkännande innan ni börjar röja.

Svar på tråden Vildvuxen trädgård i hyresrätt