Variation på sallad till maten
Hej!
Undrar om ni har några goda recept på sallader som tillbehör (alltså inte som måltid utan vid sidan om)
Kör mycket bara sallad gurka tomat, skulle vilja ha lite variation
Hej!
Undrar om ni har några goda recept på sallader som tillbehör (alltså inte som måltid utan vid sidan om)
Kör mycket bara sallad gurka tomat, skulle vilja ha lite variation
Min favoritsallad, som jag äter varje dag, innehåller:
Bas på RUCCOLA, isbergssallad, bladspenat
Sedan en massa TOMAT, gurka, AVOKADO, rödlök
Och en hel tetra med bönmix (skölj de innan!).
Flingsalt och svartpeppar
Krossade jordnötter, cashew och hasselnötter
Om man som grund kör någon form av grönbladssallad så kan man variera där med olika typer av bladsallad, babyspenat, ruccola, isbergssallad, kinasallad, vitkål, rödkål m.fl.
Olika ingredienser jag gärna änvänder i salladen utöver grönsalladen:
Majs, rädisor, röd lök, salladslök, gurka, tomat, körsbärstomat, plommontomat, sockerärtor, paprika, olika frön som solrosfrön och rostade pumpakärnor.
Många gillar även mozzarella och oliver i.
Strimlad vitkål, riven morot, strimlad rödkål. En enkel vinägrettdresding hälls över.
Tunnt skivad röd chili och färsk mango. Supergott!
Tomat, röd lök, oliver och fetaost.
Jag tycker att godaste salladen är den som inte är så blöt och inte innehåller en massa extra.
Jag väljer ofta bara två-tre ingredienser i varje sallad och ofta är en av de en frukt.
sockerärtor
parprika
majs
sparris
Munggroddar + grovt riven morot är enkelt och gott.
Brukar variera mellan dessa (som tillbehör till maträtter alltså):
Gurka, tomat, rödlök, pressad citron, olivolja, salt, torkad mynta och lite citronsyra.
Tabbouleh.
Persilja, tomat, rödlök, kidneybönor, pressad citron, olivolja, salt och lite citronsyra.
Kokt broccoli, tomat, rödlök, pressad citron, olivolja, salt, vitlökskrydda och lite citronsyra. (Blir godare om man har den en stund i kylen innan).
Citronsyran är dock inte viktig om man inte gillar när det är rätt så surt.
Broccoli slaw sallad; riven rå brockoli + lite riven rå morot om inte "brockolislaw mix" finns att köpa på påse, sen följ t ex detta enkla recept, ska dock göras dagen innan så den står i kylen över natten. Jag brukar göra en variant med solrosfrön istället för paprika och mandlar, och vanlig vit vinäger.
allrecipes.com/recipe/223583/easy-broccoli-slaw-salad/
Strimlad vitkål med lingonsylt. Klassiker som ännu är favorit till maten.
Jag brukar göra en sallad på strimlad vitkål och rödkål. Lite paprika och rödlök sen blandar jag allt med créme fraiche som jag blandat med salladskrydda..
Supergott och barnen älskad den. Jag med :)
En annan är vitkål eller blomkål med äpple som jag jag tärnat och sen blandat med salladskrydda och olja :) även det en favorit hos barnen :)
Oj vad mycket gott jag har att testa nu! Tack!!