• Anonym

Jobba i djuraffär?

Anledningen till att jag är anomym, är att jag har social fobi och mår dåligt. Vill därför inte lämna ut mig själv för mycket.

Jag tänkte bara höra om det finns någon här som jobbar i djuraffär och kan berätta lite om hur det är?
    Är sjukskriven nu och arbetstränar i butik, så det är inte just butiksjobb som är problemet med min fobi.

Jag har fått tips att jobba med djur för att man oftast mår lite bättre av det.
    Eller har ni tips på andra yrken? Jag vet inte alls vad jag vill göra med mitt liv. Är bara rädd för allt och känner mig alltid utanför och annorlunda på de flesta ställen. Framförallt när det gäller att gå in i ett nytt jobb.

• Svar på tråden Jobba i djuraffär?
  • Arctura

Jag jobbar inte på djuraffär, men känner ett par som äger en djuraffär. Därför har jag varit där mycket och när jag gick i skolan så gjorde jag ett antal praktikveckor på djuraffären... är även uppväxt på en stor bondgård med massor av djur! Jag kan garantera dig att man mår bättre i sällskap med djur, så det är ingen dum ide du har...

• Svarta katten

Har inte varit i samma situation, men kanske kan få tycka till ändå?

Låter som det skulle vara toppen för dig att jobba med djur! Har du möjlighet till det tycker jag absolut att du ska prova! Djur är underbara och accepterar en som man är.
    Något annat, som till exempel jobba med växter kanske skulle passa? Florist? Kreativa jobb skulle kanske vara bra för dig. Att få jobba med händerna och skapa något.

Jag tycker också det är lite läskigt att börja på ett nytt jobb. Det tar ett tag innan man känner sig hemmastadd. Men har man väl passerat den gränsen brukar det kännas bra.

Lycka till!

• Mika86

Det är nog ett bra sätt.
    Man mår faktiskt bra av djur, vet inte varför men jag ha praktiserat i djuraffär o är uppväxt med djur så jag vet hur det är, man mår bra av att ha djur i närheten.
    Ha för mig att det är bevisat att människor som äger djur mår bättre fysikt o även psykiskt.

• Anonym

Tack för era svar! Vad snälla ni är som bryr er

Klart du får tycka till ändå svarta katten!

Växter är jag tyvärr inte intresserad av. har inga intressen direkt, utan det är mest katter. har haft katt i hela mitt liv, så jag vet hur det känns att vara omtyckt av djur. Villkorslös kärlek. fast man ger dem ju självklart kärlek tillbaka!

Mitt problem är att jag aldrig känner mig hemmastadd på ett jobb eller utbildning. Har svårt att lära mig saker och komma in i gemenskapen.

Är dte någon som vet vad man får göra i djuraffär? Eller har tips på vad man kan jobba med om man gillar katter? Katthem klarar jag inte. Klarar inte av att se skadade och utsatta djur.

• Svarta katten

Hmm... *tänker lite till*
    Vet inte så många jobb med just katter.
    Men hunddagis då? Kanske skulle det vara något?

• TweleGirl

hade samma tanke som svarta katten!

• Anonym

Svarta katten och Twelegirl

Det förslaget kom också upp, men jag är ingen hundmänniska direkt. Är lite smårädd för en del hundar också.
    Kan ju tänka på det i alla fall. Vad får man göra på ett hunddagis?

det ska visserligen vara ett jobb som jag kan ha i framtiden också. Det är en fördel i alla fall.
    Funderar på utbildning, men det är jobbigt när man har svårt att lära sig saker plus att man har social fobi.

• zazla

Min man jobbar i zoobutik och som jag förstår det så är det inte speciellt mycket "kela med djur" som det handlar om. Det liknar vilket butiksjobb som helst egentligen eftersom det inte BARA är gulliga kaniner och marsvin liksom. Det är så mycket annat som tar upp tid exempelvis foder, tillbehör osv. De sitter liksom aldrig och myser med djuren direkt eftersom de helt enkelt inte hinner plus att de inte vill fästa sig vid dem eftresom de ändå bara är där i ett par dagar högst. Nu är han i och för sig på ett stort ställe (600 kvm) så jag vet inte, det kanske är annorlunda på mindre ställen(?) Men han trivs jättebra iallafall och skulle säkert rekommendera det.

Tänker inte kommentera det andra i ditt inlägg eftresom jag inte kan något om det.

• Anonym

zazla

Jo, jag kan förstå det. Fast manhar ju ändå djur i sin omgining då. Hoppas att det ger något i alla fall.

• Kantarellen

Att jobba med djur har sina för och nackdelar? Har själv jobbat som djursjukvårdare, vilket var ett väldigt slitigt jobb, fysiskt och framförallt psykiskt! En del av det jobbiga var djurägare som av framförallt okunskap behandlade sina djur väldigt illa. Detta är något man även får känna av när man jobbar i djuraffär! Har en kompis som jobbat i djuraffär och som blev helt knäckt av arbetet! Det är inte roligt när man förstår att en kund av ren okunskap får sitt djur att må dålig, och det hände flera gånger per dag! Någon social relation med djuren i affären han hon aldrig bygga upp, och om det någon enstaka gång hände, så såldes ju djuret strax ändå.

Skulle absolut rekommendera katthem framför djuraffär för dig! Har jobbat på katthem och där hade vi inga djur som mådde direkt dåligt, visst fans det några som var nyopererade och som skulle ha medicin eller någon annan enklare skavank, några få var även skygga. Katterna som mådde dåligt bodde hemma i ?familjehem?.

• stjärnströssel

jobbat i djuraffär i 5 år!
    ett mycket trevligt jobb men mycket krävande fysiskt iomed alla kattsandsäckar hund,å akvariegrus.
    mycket rengöring av både fiskar å kaniner osv

sosial å servic inriktad måste man vara.
    även kunna en del om hundar/hästar(beroende på vad djuraffären har för kunder)

inte mycket kel dirrekt med djuren...men ett intressant jobb!ibland mycket sorgligt dock..

lycka till anna

• Anonym

Oj, vad jobbigt det måste vara att veta om att folk vanvårdar sina djur Det vet jag ärligt talat inet om jag klarar...

Är inte de flesta katthem ideella? Vill ha något som helst kan leda till jobb. Det är så svårt att veta vad man vill göra, så en arbetsträningsplats där jag trivs och kan tänka mig arbeta med i framtiden vore ju det allra bästa.
    Å andra sidan vill jag gärna hjälpa katter... Fast är ändå känslig. Jobbig jag är Men vad menas med katthem? Är det samma som kattpensionat eller är det ett hem dit övergivna katter kommer?

Tack för era ärliga svar förresten!

Svar på tråden Jobba i djuraffär?