8 mån - äter ej själv...
Hej!
Jag måste höra med er. Vi var till bvc förra veckan på 8 mån besök. Det gick bra. Men bvc menade att jag skulle försöka börja ge lite plockmat, som T kunde pilla med själv osv. Saken är att T inte alls är intresserad av att ta i maten, inte heller föra det mot munnen om jag sätter det i handen. Om jag hjälper till och för det mot munnen så kan T hålla kvar det där, t ex smörgåsrån eller en brödbit. Men tappas det så tas ingen ny bit upp.
Jag vet att T kan greppa och växla med leksaker från hand till hand och händerna är i tid och otid i munnen, likaså bitringar (dock inte lika mkt som händerna). Men just mat går inte. Min tolkning av situationen är att T inte förstår vad som ska göras. Alltså äta det.
Vid några tillfällen har jag lagt klämmisar i handen på hen men hen greppar inte det tillräckligt "hårt" för att hålla den uppe mot munnen. Kan dock greppa den för att leka lite med den. Men inte mot munnen.
Nu är T 8 mån, men korrigerat 6 mån (2 mån för tidigt född). Är det kanske för tidigt för att klara av ovanstående om man ser till den korrigerade åldern? Gäller det att bara öva eller? Hur funkade det för er när ni började låta era barn äta lite själv? Hur var det i början? Det kanske bara helt enkelt är så för T att det är ovant eftersom jag fram till nu enbart skedmatat hela tiden.
Även att T inte kan sitta utan stöd, men det var inte bvc oroade över varken om man utgick från 8 mån eller 6 mån korrigeringen. Sitter bra i matstol men tycker inte om att sitta där längre stunder.
Någon som har några tips!? Majskrokar tyckte T inte om, grimaserade massor så fort de kom in i munnen. Annars kändes de som bra och greppvänliga att introducera med.
//L