• Lavelii

8 mån - äter ej själv...

Hej!

Jag måste höra med er. Vi var till bvc förra veckan på 8 mån besök. Det gick bra. Men bvc menade att jag skulle försöka börja ge lite plockmat, som T kunde pilla med själv osv. Saken är att T inte alls är intresserad av att ta i maten, inte heller föra det mot munnen om jag sätter det i handen. Om jag hjälper till och för det mot munnen så kan T hålla kvar det där, t ex smörgåsrån eller en brödbit. Men tappas det så tas ingen ny bit upp. 

Jag vet att T kan greppa och växla med leksaker från hand till hand och händerna är i tid och otid i munnen, likaså bitringar (dock inte lika mkt som händerna). Men just mat går inte. Min tolkning av situationen är att T inte förstår vad som ska göras. Alltså äta det. 

Vid några tillfällen har jag lagt klämmisar i handen på hen men hen greppar inte det tillräckligt "hårt" för att hålla den uppe mot munnen. Kan dock greppa den för att leka lite med den. Men inte mot munnen.

Nu är T 8 mån, men korrigerat 6 mån (2 mån för tidigt född). Är det kanske för tidigt för att klara av ovanstående om man ser till den korrigerade åldern? Gäller det att bara öva eller? Hur funkade det för er när ni började låta era barn äta lite själv? Hur var det i början? Det kanske bara helt enkelt är så för T att det är ovant eftersom jag fram till nu enbart skedmatat hela tiden.

Även att T inte kan sitta utan stöd, men det var inte bvc oroade över varken om man utgick från 8 mån eller 6 mån korrigeringen. Sitter bra i matstol men tycker inte om att sitta där längre stunder. 

Någon som har några tips!? Majskrokar tyckte T inte om, grimaserade massor så fort de kom in i munnen. Annars kändes de som bra och greppvänliga att introducera med.

//L

• Svar på tråden 8 mån - äter ej själv...
  • Annelie 76

Du behöver inte ha så bråttom. Strunta i Bvc, de tycker så mycket strunt. När hen kan sitta i barnstolen så sätt hen där när du äter och erbjud av din mat. Rätt som det är kommer barnet bli nyfiket och försöka. Det kanske kommer ta ett tag men det är ingen brådska. En del barn är ointresserade länge men om allt är som det ska så lossnar det småningom.

• Flickan och kråkan

Ett barn som är ointresserad kommer ju inte att välja att äta själv. Ingen panik på taket. Matintresserade kommer vid olika tidpunkter. Mellansonen ammade uteslutande i 8 månader. Plötsligt kom matintresserade och snabbt gick det. Yngsta åt lite fast föda från 7 månader men det egna intresset kom inte förrän han var runt året. Sedan dess är han världens lättaste matglad. Äter allt med god aptit. Erbjud men bli inte stressad .

• a no nym

Äsch, strunt i BVC. Det kommer troligtvis lite senare bara. Mina två prematurfödda har absolut inte stoppat mat i munnen vid sex mån korrigerad ålder utan först några månader senare.

• Lady Di

Ditt barn äter när de är redo! Vår son vägrade all sorts mat till han var 1,5år!
    Vi blev remitterade till barnpsykolog men inget hon sa hjälpt oss alls o en dag bara släppte de. Så ha is i magen, de lossnar.
    Vår som fick revben med lite kött på o de var då han började äta på riktigt. De lilla vi fick i honom innan han åt för egen maskin var den maten vi åt.
    Prova ge lite av er mat o inte den smaklösa mat man annars ska ge barn ( finns inget som säger att de är skadligt bara en riktlinje). Vårt Bvc menade att allt de där ska man ta med en nypa salt o sitt förnuft.

• Annelie 76

Läs på om BLW, det är en bra metod för att få barnen intresserade av mat när de är redo.

• Lavelii

Tack alla för era svar!

Vill först bara förtydliga. Matintresse finns. Tack och lov, för vi fick kämpa med både amning och ersättning. Inga stora mängder där. Ingen jättestorätare överlag (troligtvis fått det av sin pappa haha). Men gröt (älskar sin gröt!) och hemgjord mat, burkmat osv. Det mesta går. Äter bättre nu än när hen fick ersättning.

Det jag funderar över är just den biten med att plocka maten själv och föra till munnen. T sitter med oss vid middagsbordet och har alltid gjort och redan som 3 mån bebis märkte vi att det fanns ett intresse men ville inte konkurrera ut mjölken så vi väntade till 4,5 med att ge lite smakisar.

Känner mig inte direkt jättestressad över det men funderar ju över varför det inte alls verkar intressant att pilla/undersöka det som ligger framför hen. Men det kanske bara är att fortsätta erbjuda och så lossnar det kanske en dag...?

• Lavelii

[quote=76578472][quote-nick]Annelie 76 skrev 2016-04-28 22:10:35 följande:[/quote-nick]Läs på om BLW, det är en bra metod för att få barnen intresserade av mat när de är redo.[/

Tack för tipset! Har hört talas om det. Ska läsa på lite...

Svar på tråden 8 mån - äter ej själv...