• Petruskan

    Upprepade cystrupturer

    Jag är en kvinna i 40-årsåldern som har stora problem pga upprepat antal cystrupturer. Första gången skedde i slutet av 2008. Sedan dess har det som sagt hänt ett flertal gånger och just nu har jag varit sängliggande en vecka efter den senaste, 18:de (!) gången.

    Förloppet när jag blir sjuk (cystruptur) har varit identiskt alla gånger:

    Plötslig stark smärta uppstår i nedre delen av magen (har ofta skett vid någon form av aktivitet, ex att jag sprungit, skottat snö eller hoppat från båten, men även ibland när jag varit stilla). Nedre delen av magen svullnar upp. Den plötsliga smärtan går över raskt till en mer molande, med tydliga inslag av alternerande kyla/värme. Jag känner stort obehag när blåsan fylls, och behöver därför tömma den ofta, vilket också känns svårt. Det känns som om något är i vägen. Jag känner mig väldigt törstig och ganska snart börjar jag känna stora problem med yrsel, illamående och synrubbningar. Upplever även svårigheter att prata. Detta håller sedan i en vecka eller mer. Yrseln och illamåendet brukar kännas hanterbart så länge jag ligger ned men när jag försöker sitta, stå och gå blir jag skakis och känner genast att jag behöver ligga ned och smärtorna i nedre magen blir värre.

    I princip samtliga första tolv gångerna skedde på höger sida. I juli 2015 togs därför höger äggstock bort vid en laparaskopi. Nu sker det således på vänster sida.

    Jag har såklart haft kontakt med många läkare under dessa år. Jag har besökt gynakuten drygt 10 av gångerna när detta inträffat. Flera gånger har det börjat med att jag sökt vård på annat håll, men alltid blivit hänvisad till gynakuten. Jag har sedan ett par år kontakt med en gynläkare och jag har i samråd med henne provat ett ganska stort antal olika hormonpreparat, men det har visat sig mkt svårt att bryta min cykel och problemen fortsätter således. Jag har hittat en del inlägg här om nån enstaka Cystruptur, men jag har hittills aldrig hört någon som upplever detta om och om igen och som upplever denna totala nedsatthet i minst en vecka efter rupturen. Jag har emellanåt fått förklarat för mig att det troligen beror av den inre blödning som uppstår, att magen inflammeras och behöver tid på sig för att "bearbeta" vätskan. Men det har varit desto fler läkare som anser att min nedsatthet efteråt måste bero på nån annan problematik, men inte lyckats definiera vad det skulle kunna vara. Jag känner en stor uppgivenhet inför detta problem och undrar nu om det finns någon som känner igen sig i denna beskrivning?

  • Svar på tråden Upprepade cystrupturer
  • Magda90

    puffar.

    hade en cystruptur för 16 dagar sedan och har fortfarande någon slags spänning/ obehag i bäckenet efteråt. Aldrig haft liknande besvär tidigare men har nu djup samlagssmärta, smärtsamt tömma tarmen och ibland bara ömhet när jag sätter mig ner hårt. Det värsta av smärtorna försvann på typ 4-5d men sedan har det varit ganska oförändrat.

    Har någon haft liknande symptom och hur länge satt de i för er?

Svar på tråden Upprepade cystrupturer