• Josse90

föräldrapenning

Hejsan!
    Finns säkert många liknade diskussioner men jag vill lätt få svar på min undran.

Jag har inget fast jobb men jobbar i stort sett heltid. Under ett år så har jag kanske en eller två månader som jag inte jobbar heltid..
    Jag och min sambo planerar att skaffa barn nästa år.

Nu om två veckor så kommer jag jobba heltid fram till mitten av oktober. Räcker det med att jag går och anmäler mig hos arbetsförmedlingen min första arbetslösa dag, för att det ska räknas som att jag jobbar heltid? det är i alla fall så som jag fattar det, att det räcker att man är med i arbetsförmedlingen för att det ska räknas som fast jobb.

Jag jobbar även extra på andra ställen, vilket jag vill kunna fortsätta att göra, då jag efter min mammaledighet ska börja utbilda mig och att jag till hösten har planerat att testa på lite olika yrken som jag är intresserad av för att se till att jag väljer rätt i min utbildning. Så kan jag göra detta eller försämrar det så att jag får mindre i föräldrapenning eller till och med riskerar att få det lägsta? för det har jag inte råd med.

För om jag har fattat rätt så måste man jobba varje dag på samma ställe i ett halvår, för att man ska kunna räkna sin inkomst som en hel riktig lön. Men om man samtidigt kan gå med i arbetsförmedlingen för att det ska räknas som att man jobbar hela tiden så borde man ju även kunna jobba på olika ställen eller?

Jag fattar inte riktigt när jag läst om detta. Helst vill jag inte gå med i arbetsförmedlingen, men om det behövs för att inte ramla ner på noll om man inte jobbar en dag så kommer jag göra det, för man behöver ju pengar när man går hemma i minst ett år.

Jag vill kunna skaffa barn  känna att man inte har råd med det.Rynkar på näsan

• Svar på tråden föräldrapenning
Svar på tråden föräldrapenning