äsch skrev 2016-04-30 11:10:50 följande:
Och då retar man inte heller tappen, menar du? Genom att sticka in den där staven i slidan. Vad är det för skillnad på den som man vrider och böjer för att få rätt vinkel, och på ett par lika rena fingrar som man känner på tappen med? För att inte tala om en absolut inte lika ren kuk.
Jag önskar att folk ville lägga ner den här motviljan mot att lära känna sin egen kropp. Nej, har man rena händer så är det inte större risk för infektion. Nej, man retar inte tappen genom att kontrollera den. Nej, man orsakar inte missfall av det. Får man (Gud förbjude) missfall så är det inte för att man har retat tappen. Jag blir så trött på människors okunnighet ibland. Själv skyddar jag mig mot graviditet just genom att kontrollera tappen, slidsekret och till och med smaka på det (det ni!) om det skulle behövas. Jag har varit hormonfri (ja, självklart menar jag syntetiska hormoner) i över 20 år. Innan dess knaprade jag piller som alla andra för att det var det man skulle göra. Nu har det tack och lov blivit mycket vanligare att vilja välja hormonfritt om man kan.
Men TS, jag tycker att du ska sluta kontrollera tappen om det gör dig orolig. Min tapp har också varit aningens öppen under graviditet och det har gått bra. Lycka till!
TACK <3 Detta var vad jag behövde höra. Jag tycker det är synd att så många gravida skrämmer upp varandra och ger varandra dåligt samvete.
Gynekologen jag pratade med igår sa samma sak: att det bara är spekulativt att anta att det skulle vara skadligt att känna på sin tapp under graviditet. Hon sa att det verkar orimligt att det skulle orsaka problem och att sex i så fall verkar 100 gånger värre ur infektionssynpunkt.
Men en fråga: hur öppen kändes din? Min kändes som att jag skulle kunnat få in ett finger en liten bit. Dock är den hård längre in.
VUL för en vecka sedan visade ju inga problem, inte heller med cervix.