• Anonym (TS)

Hur känns alkoholabstinens?

Ni som upplevt alkoholabstinens - hur har det känts? Hur mycket och länge hade ni missbrukat innan ni fick abstinens?

Beskriv gärna. Symptom går att hitta på nätet men jag är ute efter beskrivningar av hur det känns och upplevs.

• Svar på tråden Hur känns alkoholabstinens?
  • Anonym (Madde)

Man behöver inte missbruka för att känna av alkoholabstinens. Tar jag mig en rejäl fylla kan jag känna abstinensen kvällen därpå. Stress, oro, oförmåga att slappna av, känns som att något saknas i blodet/hjärnan...

Då dricker jag gärna en liten öl så känns det bättre. 8)

• Anonym (TS)
    Anonym (Madde) skrev 2016-04-30 14:57:36 följande:

Man behöver inte missbruka för att känna av alkoholabstinens.

Sant. Tekniskt sett torde det vara möjligt att missbruka utan att få abstinens också.

Det du beskriver skulle jag kalla bakfylla. Är det verkligen abstinens?
  • Drottningen70
    Anonym (Madde) skrev 2016-04-30 14:57:36 följande:

Man behöver inte missbruka för att känna av alkoholabstinens. Tar jag mig en rejäl fylla kan jag känna abstinensen kvällen därpå. Stress, oro, oförmåga att slappna av, känns som att något saknas i blodet/hjärnan...

Då dricker jag gärna en liten öl så känns det bättre. 8)

Bakfylla är inte samma sak som abstinens....
  • Drottningen70

Abstinens får man bara om man utvecklat ett kemiskt beroende.

• Anonym (Madde)
    Drottningen70 skrev 2016-04-30 15:22:53 följande:
    Bakfylla är inte samma sak som abstinens....
    Nej men jag beskrev abstinens. LINDRIG sådan, jag snackar inte sitta i ett hörn och skaka. Bakfylla för mig är när man är illamående och har huvudvärk och kanske spyr på morgonen efter. Men då har man fortfarande massor av alkohol kvar i blodet, så det är inte abstinens. 

Framåt kvällen går alkoholen ur blodet och då kan man känna av lindrig abstinens främst psykiskt i form av mild stress/rastlöshet/oro. Ja det är min erfarenhet allafall.
  • Drottningen70
    Anonym (Madde) skrev 2016-04-30 16:44:59 följande:

Nej men jag beskrev abstinens. LINDRIG sådan, jag snackar inte sitta i ett hörn och skaka. Bakfylla för mig är när man är illamående och har huvudvärk och kanske spyr på morgonen efter. Men då har man fortfarande massor av alkohol kvar i blodet, så det är inte abstinens. 

Framåt kvällen går alkoholen ur blodet och då kan man känna av lindrig abstinens främst psykiskt i form av mild stress/rastlöshet/oro. Ja det är min erfarenhet allafall.

Abstinens får man när man utvecklat ett kemiskt beroende. Ett kemiskt beroende får man inte av enstaka fyllor.

Det du upplever är baksmälla och ångest. Alkohol som substans är ångestframkallande.
  • Anonym (Madde)
    Drottningen70 skrev 2016-04-30 17:20:15 följande:
    Abstinens får man när man utvecklat ett kemiskt beroende. Ett kemiskt beroende får man inte av enstaka fyllor.

Det du upplever är baksmälla och ångest. Alkohol som substans är ångestframkallande.
    Okej då du har rätt. Det jag upplever är inte abstinens.
  • Anonym (TS)
    Drottningen70 skrev 2016-04-30 15:24:54 följande:

Abstinens får man bara om man utvecklat ett kemiskt beroende.

Mhm, så går det kanske till. Men hur KÄNNS det?
  • Anonym (TS)
    Anonym (Madde) skrev 2016-04-30 16:44:59 följande:

Nej men jag beskrev abstinens. LINDRIG sådan, jag snackar inte sitta i ett hörn och skaka.

Det här är intressant - "Sitta i ett hörn och skaka". Det är ungefär så min slentrianbild av alkoholabstinens är också.

Jag har slutat med snus några gånger. Det KÄNNS och sliter och drar i hela vill-ha-NU-systemet. Är det ungefär samma med alkohol?
  • Anonym (E)

Jag skulle tro att all abstinens ter sig ungefär likadant, det är ju samma funktioner i kroppen som kickar in.
    Jag har slutat röka och jag har ett sockerbehov jag tampas med, 
    Och för mig känns det på samma sätt, bara i olika skalor, sockerbehovet är inte alls lika starkt och svårt att bemästra som rökabstinensen var. 

Svar på tråden Hur känns alkoholabstinens?