Ketos
Är det någon som vet vad det egentligen innebär att vara i ketos? Innebär det att man bränner mer fett än det som annars brukar vara det vanliga (att 7000 kcal i underskott motsvarar ett kg i viktnedgång)?
Är det någon som vet vad det egentligen innebär att vara i ketos? Innebär det att man bränner mer fett än det som annars brukar vara det vanliga (att 7000 kcal i underskott motsvarar ett kg i viktnedgång)?
Den korta versionen:
Kolhydrater är förstahandsbränsle för kroppen. När du tränar och är hungrig bränner kroppen lagrade kolhydrater.
Om du begränsar intaget av kolhydrater så ställer kroppen om sig och börjar använda fett som förstahandsbränsle och när du då är hungrig så tar kroppen fett från dina reserver och förbränner.
Har man mycket lagrat fett på kroppen så blir man sällan hungrig och är mätt längre när man är i ketos.
Du kan köpa stickor på Apoteket som man kissar på för att hålla koll på din ketosnivå.
Den korta versionen:
Kolhydrater är förstahandsbränsle för kroppen. När du tränar och är hungrig bränner kroppen lagrade kolhydrater.
Om du begränsar intaget av kolhydrater så ställer kroppen om sig och börjar använda fett som förstahandsbränsle och när du då är hungrig så tar kroppen fett från dina reserver och förbränner.
Har man mycket lagrat fett på kroppen så blir man sällan hungrig och är mätt längre när man är i ketos.
Du kan köpa stickor på Apoteket som man kissar på för att hålla koll på din ketosnivå.
Tack för förklaringen! Stickorna är på väg (beställde i morse). Men jag är just nyfiken på det där om huruvida man då kan fortsätta räkna med att 7000 kcal motsvarar ett kg fett eller om det innebär att man bränner mer än så? Hur många kalorier motsvarar ett kg fett om man är i ketos?
Vad menas med det? Det borde väl ändå finnas ett antal kalorier som motsvarar ett kilo fett även när man är i ketos, oavsett om det är kroppen eller man själv som räknar fram det?
Jag misstänker att jag befinner mig i ketos just nu och kilona trillar av i en sådan faslig takt, och även om en del säkert är vätska så är jag lite nyfiken på hur mycket som kan vara fett. :) Känner mig också ovanligt pigg och sugen på att röra mig, vilket jag inte brukar göra. En härlig känsla, måste jag säga!
Det är jag med på. :) Så fungerar det väl också när man säger att 7000 kcal motsvarar ett kilogram. Alltså att det är en uppskattning snarare än ett exakt värde som man kan lita på till fullo när man försöker beräkna sin förbränning.