• clasjo

    Adoption efter cancer?

    Hej,

    Är det någon som har erfarenhet av adoption efter barnlöshet pga cancer? 

    Jag fick livmoderhalscancer när jag var 25 och kommer inte kunna få barn biologiskt. Vill gärna adoptera. Kontakt med familjeenheten där jag bodde tidigare resulterade i ett konstigt samtal och därefter besked att vi måste vänta till jag är friskförklarad för att få påbörja utredning. Funderar nu på att försöka gå till familjeenheten dit jag har flyttat nyligen mest för att dubbelkolla.

    Söker kontakt med någon med goda erfarenheter att dela med sig av!

  • Svar på tråden Adoption efter cancer?
  • Juno

    Jag har bara erfarenhet av adoption men inte av cancerdiagnos. Svarar i alla fall...

    Jag tror att det är så här att ni/du inte kan bli nekad en utredning så länge du har fyllt 25 och är gift/ensamstående (sambo funkar inte)

    Sen kan utredningen ge avslag för att du inte är friskförklarad. Det kan också vara svårt att hitta ett land som vi adoptera barn till dig innan du är friskförklarad. Men jag tror som sagt att de måste göra en utredning om du begär en.

    Lite nyfiken bara... Hur gammal är du nu? Och hur länge dröjer det innan du blir friskförklarad?

  • glutten

    Jag vet några som var i samma sits som du, och de fick vänta på friskförklaring. Men när den kom satte processen igång och de har idag en (adopterad) dotter.

  • HOBBE49

    Ni borde kunna gå föräldrautbildningen så länge medan ni väntar även om de inte vill starta utredningen innan du formellt är friskförklarad. Ni kan ju även ställa er i kö hos åtminstone en adoptionsorganisation.

    Jag tycker dock att de borde kunna starta upp utredningen i förväg så att nämndens beslut kan fattas så fort du är friskförklarad! Det kan ju ta olika lång tid i olika kommuner att göra utredningen då det är ju bra att ha framförhållning.

  • Spridenfält

    Hej! Jag har haft en variant av äggstockscancer (åtrfaölsrisken är nästintill obefintlig). Åtta år senare påbörjade jag min föräldrautbildning och har adopterat efter det.

    Jag fick ett extra intyg av en läkare då utredaren begärde det.

    Cancern var aldrig några problem utan nämndes bara lite lätt i utredningen.

    Mvh Lina

  • clasjo

    Hej

    Tack för er input! Jag är 28 år och har ca 2,5 år kvar. Man får väl hoppas på det bästa.

Svar på tråden Adoption efter cancer?