• jorgenxtra

Tips på ansökan till utbildning (skrivarutbildning + allmänt)

Jag har inte studerat på ett bra tag (ca 7 år). Jag har hittat en utbildning som jag vill gå, skrivarkurs. www.folkhogskola.nu/Sok-kurser/Skane-lan/Osterlens-folkhogskola/Kurser/2016ht/skrivarkurs---distans/
    Instruktioner för ansökan: 
    Följande handlingar ska alltid bifogas ansökan:
    Kopia av betyg och intyg från utbildningar
    *Arbetsintyg
    *Ett personligt brev där du berättar lite om dig själv och varför du söker till kursen
    *Arbetsprov, max en A4 med ett textprov som visar hur du skriver; valfri genre och tema.
    ....
    Jag har inget arbetsintyg. 
    Vad ska jag skriva i det personliga brevet, jag har inte gjort mycket i mitt liv som är intressant?
    Hur skulle ett bra arbetsprov se ut? Ett mästerverk? En dålig historia? Jag vet inte riktigt.
    hur viktigt är det att göra personliga brevet och skrivprovet bra för att komma in? 

Alla tips är välkomna.
  • Svar på tråden Tips på ansökan till utbildning (skrivarutbildning + allmänt)
  • Långbenopluto

Arbetsintyg från du från din arbetsgivare, eller den förra. Eller har du aldrig arbetet?

Personligt brev och skrivprov är väldigt viktigt till en skrivkurs eftersom dom då ser hur du skriver och uttrycker dig i skrift.

Lycka till med studierna!

• jorgenxtra
    Snövits skrev 2016-05-03 10:53:26 följande:

Arbetsintyg från du från din arbetsgivare, eller den förra. Eller har du aldrig arbetet?

Personligt brev och skrivprov är väldigt viktigt till en skrivkurs eftersom dom då ser hur du skriver och uttrycker dig i skrift.

Jag är lite rostig i skrivandet, det var länge sedan jag gjorde det också. har du någon tips på mallar på någon sida eller vad du tror dom söker för något?
  • Långbenopluto
    jorgenxtra skrev 2016-05-03 10:57:35 följande:
    Jag är lite rostig i skrivandet, det var länge sedan jag gjorde det också. har du någon tips på mallar på någon sida eller vad du tror dom söker för något?
    Du kan prova googla fram mallar, det finns jättemånga länkar.
  • jorgenxtra
    Snövits skrev 2016-05-03 10:53:26 följande:

Jag har aldrig arbetat för en arbetsgivare. kan det innebära att jag ej blir antagen?
  • Långbenopluto
    jorgenxtra skrev 2016-05-03 11:40:00 följande:
    Jag har aldrig arbetat för en arbetsgivare. kan det innebära att jag ej blir antagen?
    Ingen aning, men det är nog viktigt att du skriver i det personliga brevet varför du inte haft jobb.
Svar på tråden Tips på ansökan till utbildning (skrivarutbildning + allmänt)