• 05em06

Magsjuka eller?

Hej alla FL-användarna

Min son på 3, kräktes i 2 omgångar igår. Han är väldigt slemmig i halsen, då han är förkyld. Man hör att slemmet/snoret åker upp och ner i halsen. Han hostar en del på nätterna på grund av slemmet i halsen. Han kräktes igår på kvällen när han precis somnat och sen en omgång till när vi hade tagit bort allt och duschat av honom och somnat igen. Sen efter det så inget mer. Idag äter och dricker han som vanligt. Han har skött magen och det är normalt.

Han är som sagt förkyld, men tjockt snor så inget rinnande.

Sist han var magsjuk var han sjuk i lite över 2 veckor och då dröjde det cirka 6 timmar innan jag blev sjuk också. Jag känner inget än i alla fall så hoppas vi andra håller oss friska och att det inte är magsjuka utan förkylningen som spökar.

Han är självklart hemma ifrån förskola och ska vara hemma till måndag så länge han inte börjar kräkas mer eller får diarre.

Men kan det vara magsjuka?

• Svar på tråden Magsjuka eller?
  • pigglet

Det kan ALLTID vara magsjuka!    ;)

Saken är den att det inte går säga. Våra barn brukar också bli otroligt sjuka av magsjuka, kräks och kräks och det kan hålla på i 2 veckor. Ibland har de fått ligga med dropp. Dessutom fick de OFTA magsjuka när de var små, så jag brukar säga att vi är experter på just magsjuka.

Så när ett av barnen kräktes 1 gång en natt och sedan var helt som vanligt dagen efter och åt med god aptit, då avskrev vi henne som smittbärare faktiskt. För det där KUNDE ju inte ha varit magsjuka?
    Och inom 3 dygn låg vi ALLA. Enda gången precis hela familjen drabbats.

• 05em06
    pigglet skrev 2016-05-04 14:23:02 följande:

Det kan ALLTID vara magsjuka!    ;)

Saken är den att det inte går säga. Våra barn brukar också bli otroligt sjuka av magsjuka, kräks och kräks och det kan hålla på i 2 veckor. Ibland har de fått ligga med dropp. Dessutom fick de OFTA magsjuka när de var små, så jag brukar säga att vi är experter på just magsjuka.

Så när ett av barnen kräktes 1 gång en natt och sedan var helt som vanligt dagen efter och åt med god aptit, då avskrev vi henne som smittbärare faktiskt. För det där KUNDE ju inte ha varit magsjuka?
    Och inom 3 dygn låg vi ALLA. Enda gången precis hela familjen drabbats.

Klart att det alltid kan vara magsjuka. Men hoppas verkligen inte på det. Hoppas på att det "bara" var slemmet som spöka. Och att vi andra får vara friska. Inte roligt alls med sjukdomar. Men sitter ändå förberedd med spann om det kommer igen.
    Tack för ditt svar!
  • modsey

Svårt att säga.

Vi har otroligt sällan magsjuka. Barnen har däremot haft lätt att kräkas när febern stigit snabbt. Eller om de hostat mycket och varit slemmiga. Då har vi inte betraktat det som magsjuka

• 05em06
    modsey skrev 2016-05-04 16:52:14 följande:

Svårt att säga.

Vi har otroligt sällan magsjuka. Barnen har däremot haft lätt att kräkas när febern stigit snabbt. Eller om de hostat mycket och varit slemmiga. Då har vi inte betraktat det som magsjuka

Sonen haft magsjuka en gång innan och då varade det i två veckor och inte alls som nu. Han är förkyld och väldigt slemmig som sagt och det kan ju reta svalget och kräkreflexen.
    Jag brukar ju alltid bli sjuk så fort jag hör ordet magsjuk och än då länge mår jag bra och jag hoppas att det fortsätter så och att det inte blir något mer kräks för sonen.

Men det luktade inte magsjuka det jag ju en speciell lukt. Men man vet ju aldrig. Håller mig hemma i 48 timmar och sen är det förhoppningsvis lugnt. :)
Svar på tråden Magsjuka eller?