• inix

För litet foster?

Hej!

Idag gjorde jag UL pga oro för missfall. Skulle vara i v. 10+0, men enligt BM var jag i v. 9+5.

Samma sak hände när jag gjorde VUL i vecka 8. Skulle vara i v. 8+3 men var i v. 8+1.

Är det normalt att det blir så? Eller tyder det på något fel att det diffat flera dagar båda gångerna? I övrigt såg ultraljudet idag bra ut. 

• Svar på tråden För litet foster?
  • Mantan

Det behöver inte betyda någonting, de har flyttat mig lite fram och tillbaka vid 2 st VUL och KUB. (Läkarna och BM sa alla att det var helt normalt)

Först tillbaka 10 dagar (v 7->v6)
    sen fram 3 dagar (v8)
    och sist tillbaka 2 dagar. (v12)

Och på RUL så växte hon enligt kurvan som förutspåtts vid KUB och allt såg bra ut.
    Jag gick in i v 30 idag och hon sparkar för fullt.

Så om du inte har några andra bekymmer och BM inte har sagt något annat så är det inget att oroa sig över. 

• inix

Verkar ju rimligt tycker jag, att det är svårt att mäta exakt så här tidigt. Eftersom att hjärtat slog bra så borde väl begynnande missfall vara osannolikt?

• Mantan

Missfall kan ju olyckligtvis alltid hända ändå, men några dagar hit eller dit är inget som visar på ett begynnande missfall. Så ingen anledning att oroa sig mer än vanligt(oro är ju alltid svårt att släppa när man är gravid). Så ta hand om er! :) 

• inix

Usch, är verkligen jätteorolig. Det känns så konstigt att det blev bakåtflyttat vid båda ultraljuden. Vid det första kan man ju förklara det med att ägget fäste några dagar senare, men vid ultraljudet idag borde väl tillväxtkurvan vara stabil?

• KaeJ

När jag väntade mitt första barn så gjorde jag ett vul i v.9.

Eftersom jag hade haft " mens" som jag trodde så visste jag inte hur långt gången jag var.

Bm mätte "plutten" 5-6 ggr och fick olika resultat varje gång, hon mätte även med vul-staven i olika lägen och så pass tidigt kan det ju diffa dagar med några mm.

När bm bestämde sig var det för det resultatet hon fått 2 ggr.

• inix
    KaeJ skrev 2016-05-04 18:47:10 följande:

När jag väntade mitt första barn så gjorde jag ett vul i v.9.

Eftersom jag hade haft " mens" som jag trodde så visste jag inte hur långt gången jag var.

Bm mätte "plutten" 5-6 ggr och fick olika resultat varje gång, hon mätte även med vul-staven i olika lägen och så pass tidigt kan det ju diffa dagar med några mm.

När bm bestämde sig var det för det resultatet hon fått 2 ggr.

Okej, så det är nästan förväntat att det ska diffa lite? Den här barnmorskan gjorde allt väldigt fort och verkade inte mäta så supernoga. 

Sen måste det väl spela roll hur fostret ligger också?

Är ett för litet foster (med bra hjärtfrekvens) en indikation på missfall?

• syntharen

Det handlar om 2 dagar! Det är ju ingenting, om den kryper ihop lite så blir måttet mindre. Så länge hjärtat slår som det ska och den har växt sedan sist så är det ingen fara. Visst, det kan bli missfall ändå men nu när du sett hjärtat slå i v 10-11 så är risken liten. Sedan kan det vara så att du får en lite mindre bebis i slutändan eller att den växer i fatt framöver. Jag tror det kommer gå bra.

• inix
    syntharen skrev 2016-05-04 19:17:18 följande:

Det handlar om 2 dagar! Det är ju ingenting, om den kryper ihop lite så blir måttet mindre. Så länge hjärtat slår som det ska och den har växt sedan sist så är det ingen fara. Visst, det kan bli missfall ändå men nu när du sett hjärtat slå i v 10-11 så är risken liten. Sedan kan det vara så att du får en lite mindre bebis i slutändan eller att den växer i fatt framöver. Jag tror det kommer gå bra.

Tack :) Det låter ju väldigt rimligt när du säger det!

Dock handlar det ju om fyra dagar totalt (två vid varje ultraljud), men det kanske inte spelar någon roll?

Hjärtat slog ordentligt och fostret rörde sig massor :)
  • Babyfeber

Jag blev flyttad hit och dit hela tiden i början, trots att de hade 2 foster att mäta. Ingen fara :)

• inix
    Babyfeber skrev 2016-05-04 19:32:25 följande:

Jag blev flyttad hit och dit hela tiden i början, trots att de hade 2 foster att mäta. Ingen fara :)

Blev du flyttad bakåt flera gånger på raken? Tack för info, det hjälper :)
  • irrbloss_83

Det är också så att mellan 10+0 och 9+5 så rör det sig om ett fåtal millimeter i storlek. SÅ exakt är inte ultraljud att det inte kan bli en millimeter mätfel lite här och där. 

Mig har de flyttat fram 3 dagar på båda de UL jag varit på, fast jag VET att embryot bara är 12+4 dagar idag (gjort IVF) så hävdar UL-apparaterna ändå envist 13+0. Frågade överläkaren idag om det och hon sa att det oftast är mätfel. 
    När det är så lite som bara ett par dagar är det inget att oroa sig för. :)

• inix
    irrbloss_83 skrev 2016-05-04 19:47:44 följande:

Det är också så att mellan 10+0 och 9+5 så rör det sig om ett fåtal millimeter i storlek. SÅ exakt är inte ultraljud att det inte kan bli en millimeter mätfel lite här och där. 

Mig har de flyttat fram 3 dagar på båda de UL jag varit på, fast jag VET att embryot bara är 12+4 dagar idag (gjort IVF) så hävdar UL-apparaterna ändå envist 13+0. Frågade överläkaren idag om det och hon sa att det oftast är mätfel. 
    När det är så lite som bara ett par dagar är det inget att oroa sig för. :)

Tack! :) Försöker verkligen släppa det här. Fostret såg ju i övrigt ut att må bra och vill så gärna få vara glad över det! Är så trött på den här konstanta oron. Har nog inte överhuvudtaget kunnat glädjas över den här graviditeten.
  • irrbloss_83
    inix skrev 2016-05-04 19:56:27 följande:
    Tack! :) Försöker verkligen släppa det här. Fostret såg ju i övrigt ut att må bra och vill så gärna få vara glad över det! Är så trött på den här konstanta oron. Har nog inte överhuvudtaget kunnat glädjas över den här graviditeten.
    Jag vet att det kan vara hopplöst svårt att släppa det när det väl bitit sig fast nån tanke. Håller alla tummar för att det fortsätter gå bra för dig i alla fall och att du lyckas finta bort hjärnspökena... :)
  • inix
    irrbloss_83 skrev 2016-05-04 20:14:21 följande:
    Jag vet att det kan vara hopplöst svårt att släppa det när det väl bitit sig fast nån tanke. Håller alla tummar för att det fortsätter gå bra för dig i alla fall och att du lyckas finta bort hjärnspökena... :)
    Tack så jättemycket :)
  • Babyfeber
    inix skrev 2016-05-04 19:40:12 följande:
    Blev du flyttad bakåt flera gånger på raken? Tack för info, det hjälper :)
    Jaa det blev jag. Totalt 12 dagar jämfört med mina uträkningar. Sen blev jag framflyttad 5 dagar på rul :)
  • inix
    Babyfeber skrev 2016-05-04 20:36:57 följande:
    Jaa det blev jag. Totalt 12 dagar jämfört med mina uträkningar. Sen blev jag framflyttad 5 dagar på rul :)
    Okej! Hade du regelbunden mens osv annars?
  • Emmask

Rimligt! Blivit flyttad fram och tillbaka hela tiden. Allt var fint.

Svar på tråden För litet foster?