• jepeuxlefaire

Svårt att förstå andrahandskontrakt, tacksam för svar

Hej,

Jag har valt att hyra ut min lägenhet i andrahand från 1 juni - 31 augusti 2016. Jag och min hyresgäst har valt alternativ B (se nedan) med 1 månaders ömsesidig uppsägningstid. Vi tyckte dock det var lite förvirrande kring alternativ, så vi har några frågor:

* Vad är den egentliga skillnaden mellan alternativ A och B? 
    * Tillåter alternativ B att kontraktet förlängs även efter 31 augusti, det vill säga om båda parter önskar?
    * Måste man då kontakta sin hyresvärd igen eller kan vi endast låta det löpa vidare?

Tacksam för svar.

Hyresperiod
    A. [ ] fr.o.m......................................... tills vidare
    Hyreskontraktet upphör vid det månadsskifte som infaller närmast efter............... månader från
    uppsägning.

B. [ ] fr.o.m .........1/6..................t o m...........31/8............ med.......1... månaders ömsesidig uppsägningstid.
    Vid utebliven uppsägning förlängs kontraktet tills vidare.

C. [ ] fr.o.m........................t o m.........................
    Hyreskontraktet upphör att gälla vid hyrestidens utgång. Hyresgästen skall då avflytta utan anmaning.
    (Detta alternativ kan endast användas om hyrestiden är högst 9 månader).
  • Svar på tråden Svårt att förstå andrahandskontrakt, tacksam för svar
  • Maria 434

A är för obestämd tid med uppsägningstid enligt de ni kommit överens om

B är ett tidsbegränsat avtal med uppsägningstid inom avralstiden.

Ja, din hyresvärd måste godkänna om ni förlänger uthyrningsperioden och den ligger utanför det de tidigare godkänt

• nnnnnnnn

Som redan sagts:

A är tillsvidare, om ingen säger upp kontraktet.
    A förutsätter alltså att lägenheten ska hyras ut under lång tid.

B är till ett visst datum, om ingen säger upp kontraktet.
    B förutsätter alltså att lägenheten ska hyras ut en viss bestämt tid. Men om du inte förvarnar så får hyresgästen bo kvar. Du måste alltså säga upp kontraktet / förvarna hyresgästen att det är dags att flytta.

C är till ett visst datum, om ingen säger upp kontraktet.
    C förutsätter alltså att lägenheten ska hyras ut en viss bestämt tid. När tiden är slut så ska hyresgästen flytta ut, oavsett om du påmint om detta...

C verkar alltså bäst att använda om det är så kort tid som du anger. Då måste du inte vakta datum och säga upp kontraktet på rätt dag.

Svar på tråden Svårt att förstå andrahandskontrakt, tacksam för svar