• DanielJonsson

Tonsillcancer? Livrädd!

Hej, har problem med halsen. Livrädd att det är tonsillcancer.

Jag har ont utanpå halsen (gör inte ont inne alls). På bara vänster sida. Jag tror det är nedre delen av ena halsmandeln. Kan vara lymfkörtlar också, svårt att avgöra.
    Det gör extra ont när jag vrider huvudet.

Jag är en 26 årig man som sällan är sjuk och är i relativt bra form. Tränar ganska ofta men dricker och röker på de flesta helgerna. Ingen cancer i släkten.

Symptom:
    - Smärta där hakan möter halsen en bit in. Typ en bula som värker, 1-2 cm avlång ungefär. Har en likadan på höger sida som inte gör ont. Gör enbart ont när jag trycker på den, eller lutar huvudet åt höger + när jag rör mig för mycket, typ småjoggar.
    - Snuvid och aningen dåsig. Täppt i båda näsborrar till och från.
    - Aningen täppt i vänstra örat.
    - Aningen slemmig i halsen, känns inte svårt att svälja men lite som att något är i vägen typ.
    - Aningen värk i käken ibland.

Dock bör nämnas det som talar mot:
    - Ingen feber. Aningen varmare än vanligt. Vanligtvis 36,5, nu närmare 37.
    - Inte ont i halsen innuti.
    - Ingen svullnad, varken inne eller utanpå.
    - Känner ingen fysisk skillnad mot höger sida, som inte smärtar.
    - Inga prickar eller missfärgningar på mandeln i munnen.
    - Inga extra knölar.
    - Gör inte ont när jag sitter still.
    - Ingen hosta eller "vanlig" halsont.
    - Gör inte lika ont idag som igår.

Frågorna jag har:
    - Kan det vara Tonsillcancer? Låter det rimligt? Någon som haft eller vet nån som haft?
    - Kan det vara någon form av förkylning? Brukar ena halsmandeln smärta då?
    - Om någon förkylning, infektion, hur länge brukar de vara?
    - Hur vet jag om jag behöver antibiotika.
    - När bör jag söka läkarvård?
    - OM smärtan/obehaget går över av sig själv, är jag "lugn" då eller kan det ligga kvar något (typ tonsillcancer) utan symptom?

Jag är extremt orolig, uppskattar svar!

• Svar på tråden Tonsillcancer? Livrädd!
  • Anonym (oj)

Du bör söka läkare omgående.

• Lottobarn

Sök läkare.

Sluta röka, sluta dricka. <- detta borde du fattat och gjort tidigare dessutom.

• Anonym (Onkologen)

Hej!
    Vill bara säga att jag i princip kan garantera att du inte har tonsillcancer. Symptomen du beskriver är inte specifika för denna diagnos och du är alldeles för ung. Hur länge har du haft besvär? Det du beskriver låter som det kan komma från tänderna eller örat. "Knölen" du hänvisar till och som du också har på andra sidan är sannolikt en lymfkörtel och en ömmande sådan stärker misstanken om att det nog är en infektion eller inflammation du har.

Om du haft det i flera veckor eller det snarare blir sämre än bättre kan du söka din vårdcentral så att man får undersöka dig ordentligt. Lycka till!

• DanielJonsson

Vad tyder på att jag bör söka läkare omgående? Någon detalj eller något ni känner igen?

Uppskattar lite mer detaljer.

• DanielJonsson
    Anonym (Onkologen) skrev 2016-05-04 21:33:22 följande:

Hej!
    Vill bara säga att jag i princip kan garantera att du inte har tonsillcancer. Symptomen du beskriver är inte specifika för denna diagnos och du är alldeles för ung. Hur länge har du haft besvär? Det du beskriver låter som det kan komma från tänderna eller örat. "Knölen" du hänvisar till och som du också har på andra sidan är sannolikt en lymfkörtel och en ömmande sådan stärker misstanken om att det nog är en infektion eller inflammation du har.

Om du haft det i flera veckor eller det snarare blir sämre än bättre kan du söka din vårdcentral så att man får undersöka dig ordentligt. Lycka till!

Problemen uppstod för 4 dagar sedan, har aldrig haft problem tidigare.

Blir dessutom bättre för varje dag, eller aningen i alla fall.

Men någon skrev "sök läkare omgående", så blev mer orolig.
  • DanielJonsson
    Anonym (Onkologen) skrev 2016-05-04 21:33:22 följande:

Hej!

• Anonym (Onkologen)
    DanielJonsson skrev 2016-05-04 21:36:02 följande:

Misstänker att den personen inte riktigt vet vad den pratar om. Ta det lugnt och avvakta.
  • DanielJonsson

Okej, 1177 trodde inte det var tonsillcancer heller men vissa av symptomen finns ju där.

Uppskattar gärna fler röster! Ju mer jag får veta desto bättre!

• volvo142
    DanielJonsson skrev 2016-05-04 21:48:01 följande:
    Okej, 1177 trodde inte det var tonsillcancer heller men vissa av symptomen finns ju där.

Uppskattar gärna fler röster! Ju mer jag får veta desto bättre!
    Gav dom dig inga raka svar på hur läge du skulle vänta tills du söker hjälp?
  • catwinter

Du har antagligen någon lågmäld infektion i kroppen som orsakat svullnad i en körtel. Tror absolut inte det är cancer. Gå till doktorn och ta ett prov och få din oro stillad och ev medicin.

• Anonym (M)

Det kan vara lite allt möjligt men med största sannolikhet inte cancer. Jag får knölar där ibland, ibland är det lymfkörteln som svullnar upp i samband med en förkylning eller så, ibland är det en inåtväxt finne/cysta. Jag har även fått ont när jag haft hörselgångsinflammation, det tog ända ner i käkmuskeln.

Svar på tråden Tonsillcancer? Livrädd!