• lidmansofia

soc anmäl

För ungefär 1 månad sedan fick vi veta att förskolan hade anmält oss till soc. 
    Dom kunde inte säga vad det handlade om utan det fick vi veta där.

Väl där så sa dom att dom var oroliga för att min äldsta på 3år inte hade varit där så mycket, han hade haft för lite kläder med dig och tydligen var han smutsig om händer och luktade piss.

enligt personalen som sa det här så hade hon och andra där på pekat dom här sakerna för mig flera gånger. 

Men det dom sakt till mig var att dom hade uppfattat honom som smutsig i öronen EN gång sa hon det. och då inget om någon lukt (som jag själv inte har känt) 

EN gång sa dom att jag skulle skicka med en tjockare tröja därför att han var kall.

sen sa dom oxå en gång att det var mögel på hans byxor men när sambon tog upp det under mötet så var det inte det och de hade dom aldrig sakt.

och varför han inte har varit där är enkelt för att han inte vill vissa dagar och jag är föräldrar ledig med lilla så jag ser då ingen anledning att tvinga honom dit.

Han har utökad tid men i gör samma saker hemma som dom där. en gills som ett allmänt förskolebarn 

Och han har inte bara förskola utan lekotek, logoped, dietist, bvc, provtagning.

På de har vi andra i familjen massa med möten så det är aldrig lediga dagar förutom på lördagar och söndagar. 

nu denna vecka hade dom lovdagar och dom skulle almäna barnen vara lediga men dom ringde idag och frågade vart han var. och då frågade jag om han inte gilldes som ett almänt barn längre vilket han gjorde. 

Men det kändes lite som hon dom på senaste tid har letat små saker att klaga om.
    Och nu ska lilla börja där i höst och jag är inte säker på att jag vill att dom ska gå där. 

personalen är jätte bra mot äldsta men det känns lite osäkert för mig och jag orkar inte höra dom klaga på minsta lilla.

• Svar på tråden soc anmäl
  • sextiotalist

Har ni lämnat in något schema så de vet att han ska komma eller inte.?

Det är ju inte dom öppna förskolan, att man kan komma som man vill.

Vet de om alla andra aktiviteter?

Sedan kanske det finns en anledning att ert barn har en utökad tid.

• Holma

Varför har jan utökad tid ?
    Varför lämnar ni inte om han ska vara där ?
    Lämnar ni in schema ?

Många oklarheter

• 8295

Förskolan MÅSTE anmäla för minsta lilla.

Förstår att det är frustrerande att få detta på sig samt ännu mer möten och stress, men om det inte är några konstigheter så märker förhoppningsvis sociala det och ni blir avskrivna.

Be om att få prata mer med fröknarna så ni kan reda ut missförstånd och frågetecken.

• lidmansofia

schemat är deras då han räknas som allmänt förskolebarn men han har 3tim extra. han har utökad för att han har svårt med talet därför går han även hos logoped och lekotek.

Vi lämnar honom som sagt inte för att han vissa dagar inte vill och gråter och skriker och kämpar emot och det känns inte okej.

• Anonym (Oro)
    lidmansofia skrev 2016-05-05 16:52:01 följande:

schemat är deras då han räknas som allmänt förskolebarn men han har 3tim extra. han har utökad för att han har svårt med talet därför går han även hos logoped och lekotek.

Vi lämnar honom som sagt inte för att han vissa dagar inte vill och gråter och skriker och kämpar emot och det känns inte okej.

Då är det väl bra att de anmäler så att man kan få reda på varför han inte alls mår bra i förskolan och inte vill dit?
  • Anonym (-)

Men om de säger till EN gång, så är det en gång för mycket. Ungen var kall och frös och hade inga varma kläder där - varför? Varför har du inte skickat med några från början.

De påpekade en gång att han luktade illa och var smutsig. De kan inte påpeka det varje gång - det är DU som ska se till att han inte är kall, smutsig och illaluktande.

Tycker det var bra att de anmälde.

Dessutom så har du något gemensamt med andra som har med soc att göra; du har ett taskigt skrivspråk.

• lidmansofia

Absolut är det bra att ta redan på varför han inte vill vara där men det tycker jag att vi (jag och personalen) hade kunnat prata om.

Varken jag eller någon annan i vår närhet har tyckt att han är smutsig eller luktar äckligt och dom sa öronen till mig inget om någon lukt när dom sa till. 

när det gäller kläder så har han massor där men jag hade en dag inte packat ner en kofta då jag trodde den var på hans hylla vilket det sen när vi hämtade honom och dom sa till inte var så.

Jag har dyslexi där av mitt skrivspårk men det har inget med tråden att göra.

• Söder73

På din historia låter det verkligen som om personalen letar fel. Man undrar varför. Glömt att ta med tjocktröja har ju alla gjort någon gång och det är väl mysigt om han får vara hemma on han vill nu när han kan? Att han luktar illa är ju ingen höjdare, hur ofta badar du barnen? Å andra sidan så har barn en förmåga att smutsa ner sig på 5 minuter:) Det känns som om personalen har något emot dig, har du någon aning om vad det kan bero på?

• Långbenopluto

Ska soc göra en utredning eller läggs det ned?

För om don inleder utredning så tycker soc det är en allvarlig oro.

Svar på tråden soc anmäl