• Anonym (Emma)

    Eksem i hårbotten

    Hej!

    Vår tvååring har haft problem med känslig hud sedan han föddes, och i stort sett alltid haft torra fläckar som behöver behandlas med kortisonkräm. Nu har det blivit lite bättre, men istället har det dykt upp mjälliknande eksem i hårbotten. Det är vita och lite gulaktiga flagor som jag först trodde var vanlig skorv, men nu märker vi att han också tappar hår på fläckarna där det är som värst. Panik!

    Vad kan vi göra? Om vi behandlar, kommer han att få tillbaka håret på fläckarna där det nu lossnar? 

    Tacksam för svar.
  • Svar på tråden Eksem i hårbotten
  • Allergiexperten Victoria

    Hej!

    Det låter som det är skorv du beskriver. Som första behandling rekommenderas vanlig baby olja som man låter sitta någon timme och sedan gnuggar bort med en handduk. Även Neutrals intensivcremé kan användas men då använder man en fin- tandad kam som man tar bort skorven med, efter 3 timmar. På din beskrivning tror jag inte det räcker. Jag skulle köpa Salsyvase som finns receptfritt på apoteket. Instruktion hur du ska använda den står på förpackningen. Hår som ditt barn skulle tappat för länge sedan sitter fast i skorven och skorven kan hindra nytt hår att växa, så försök få bort den så växer håret ut igen:)

    MVH Victoria:)

Svar på tråden Eksem i hårbotten