• malousan95

Köpa ruckel för att renovera?

Hej! Jag och min sambo har länge skannat av hemnet för att hitta något vi gillar, men har insett att vi hellre köper oss ett billigt ruckel med lite mark och renovera själva. Vi är båda väldigt händiga och tycker om att bygga och fixa. 

Det vore roligt om ni som gjort något liknande kunde berätta lite om er resa! Glad 

Vad kostade ert hus, hur mycket renoverade ni för? Kan ni berätta om positiva delar och negativa delar? Blev det som ni tänkt er? Jag vill veta allt! Glad

• Svar på tråden Köpa ruckel för att renovera?
  • Nymphaea

Har renoverat flera ruckel utomlands och ett dugligt (men fult) hus i Sverige.

Nackdelarna är många men övervägs av fördelarna, annars hade vi nog slutat. Vi har fått ta itu med ett helt dödsbo efter en äldre alkoholist vars barn inte ville ta tag i det, så ALLA hans ägodelar fanns kvar (allt från kärleksbrev till tänder, odiskad disk och annat). Mycket sorgligt.

Även ett konkursbo efter ett par som haft flera stora (antagligen olyckliga) hundar som kissade inne och hade skrapat spår i varenda träyta. Det ångrar vi nästan att vi tog oss an, eftersom lukten fanns kvar (svagt) efter att alla ytor hade blivit utbytta. Stark djurlukt går bort sedan dess...

Fördelarna då, mycket roligare! Vi gjorde det för att tjäna pengar ett tag (inspirerade av Sarah Beeny!), och gör man det tar det ju inte så lång tid i jämförelse. Det är fritt, och man lär sig massor om vad man tycker om planlösningsmässigt och annat. Man kan få det precis som man vill ha det. Vid dagens slut känner man att man fått gjort något. Man hade föreställt sig att det skulle bli fint, men det blir ännu finare i verkligheten. Som att huset blir lyckligt av att man pysslar med det

Lever man i det (som nu i senaste huset) blir det mer påfrestande. Och (detta gäller alla projekt) det går fort i början och i sluttampen, mittfasen är den som alltid blir mest utdragen och seg. Se till att ta ett projekt i taget: inköp, utförande och slutförande, innan ni fortsätter till nästa. Kan inte räkna allt material som vi köpt billigt men skulle använt senare, men så ändras planen och det behövs inte längre (=slöseri). Och allt som nästan blir färdigt och man börjar på nästa projekt och hela huset är fullt av rum som är färdiga till 90%. Detta är nästan det viktigaste: ett projekt i taget, till sista spiken är spikad!

• Mafflan

Var rädda om er! Var inte tidsoptimister. Om ni inte har erfarenhet avata bedöma tidsåtgången och kostnader själva så anlita någon som kan det för att besikta huset och ge er en uppfattning. Mäklaren ÄR INTE det person som kan ge ett bra svar på sådant.

Många många entusiastiska händiga par har blivit ituslitna på grund av renoveringsobjekt som inte blev som det var tänkt. När ni hittar huset, ta in en byggkonsult en timme eller två kanske en som normalt sett jobbar med underhållsplanering, för att ge er sanningen så att ni kan välja med all kunskap i fickan,

Jag har varit där. Dels hade vi så olika åsikter om vad man skulle prioritera, dels ALDRIG tid för något annat, och alla pengar gick ju åt till huset vilket blev slitsamt. Vi tog inte hjälp för att få en proffsig och klar bild över vad som krävdes av oss i form av ekonomi och arbetsinsats.

Gör inte vårt misstag. Vi lever inte ihop idag kan jag avslöja.

Lycka till dock! Det är en väldigt spännande grej att ge sig på!

Svar på tråden Köpa ruckel för att renovera?