• Nooomi

skulle du våga ta över vuxen, oförsäkrad hund?

Står inför att ta över en 1 årig labbeblandis som är veterinärbesiktad och frisk. Problemet är att hon inte är försäkrad, så det finns alltså ingen försäkring att ta över.
    Jag tvekar. Känns dumt att riskera, kan ju bli kostsamt om det kommer upp något som försäkringsbolaget (mitt) inte vill ersätta.
    Men jag gillar hunden. :(
    Hur gör alla dessa människor som adopterar hundar från hundratalet och andra länder. Tar de alltså denna risk?

• Svar på tråden skulle du våga ta över vuxen, oförsäkrad hund?
  • Dexter dot com
    Nooomi skrev 2016-05-05 18:47:02 följande:

Står inför att ta över en 1 årig labbeblandis som är veterinärbesiktad och frisk. Problemet är att hon inte är försäkrad, så det finns alltså ingen försäkring att ta över.
    Jag tvekar. Känns dumt att riskera, kan ju bli kostsamt om det kommer upp något som försäkringsbolaget (mitt) inte vill ersätta.
    Men jag gillar hunden. :(
    Hur gör alla dessa människor som adopterar hundar från hundratalet och andra länder. Tar de alltså denna risk?

Men ring försäkringsbolaget och hör vilka villkor som gäller för vuxen hund. Syrran tog över 2 omplaceringar och försäkrade in dom hos Folksam utan problem och inga undantag i försäkringen.
  • Nooomi
    Dexter dot com skrev 2016-05-05 19:18:23 följande:
    Men ring försäkringsbolaget och hör vilka villkor som gäller för vuxen hund. Syrran tog över 2 omplaceringar och försäkrade in dom hos Folksam utan problem och inga undantag i försäkringen.
    Har agria till mina andra och där täcker de inte sådant som skulle kunna vara medfött eller uppkommit innan försäkringen gick igenom, aldrig hd armbågar, patella, artos i armbågar och höfter. Sedan ska ju helst hunden vara helt frisk första året. Inga magproblem och hudproblem :(
    Känns så galet.
    Men många gör ju så...
  • Nooomi
    Dexter dot com skrev 2016-05-05 19:18:23 följande:
    Förresten var de oförsäkrade innan då? Är de försäkrade någon annanstans kan man föra över försäkringen och få den full försäkrad i det nya bolaget så länge det inte är något glapp
  • Dexter dot com

Hon fick lämna in ett vetintyg så jag tror dom var oförsäkrade. Dom är iaf opererade nu för pyo och juvertumörer som Folksam stod för. Det är ju iof inget som kunde uppkommit innan. Hoppas det löser sig för dig nu när du hittat en bra hund :)

• Aniiee
    Nooomi skrev 2016-05-05 19:25:26 följande:
    Har agria till mina andra och där täcker de inte sådant som skulle kunna vara medfött eller uppkommit innan försäkringen gick igenom, aldrig hd armbågar, patella, artos i armbågar och höfter. Sedan ska ju helst hunden vara helt frisk första året. Inga magproblem och hudproblem :(
    Känns så galet.
    Men många gör ju så...
    Bara en av orsakerna till att agria är det sämsta försäkringsbolaget man kan försäkra sina djur i.....

Se till att hunden har en "clean bill of health, teckna försäkring hos folksam om den är det och tar över den, och njut av att ha ytterligare en vän i livet =P
    You are the creators and the curators of your own lives
  • Lady Di

Vi tog över en boxertik som inte var försäkrad men vi ringde runt till olika bolag o fick bäst pris på sveland (har även min chihuahua där) i enda kravet som hade var en veterinärsbesiktning o den fick inte vara äldre än 30 dagar. Så är hunden besiktigad o ni har utlåtandet skickar ni in de med ansökan.

Svar på tråden skulle du våga ta över vuxen, oförsäkrad hund?