• Anonym (sur)

Hjälp med filmanalys

Någon som är bra på filmanalyser och kan berätta vad fasen det menas här?
    Detta är den dramaturgiska modellen.

Skuggroller och kontrastroller: Kontrastrollens uppgift är att belysa huvudkaraktärens utveckling och också själv utvecklas.

Konfliktupptrappning: Huvudkonflikten och delkonflikten intensifieras.

Konfliktlösning: Den avgörande striden (nyckelscenen). Här avgörs filmen. "Point of no return" = klimax utan återvändo.

Avtoning: I och med konfliktlösningen är filmen egentligen slut, men avtoningen är tillsatt för att vi i publiken kan pusta ut och känna triumf eller sorg med karaktärerna.

Jaha??? vad är det jag ska skriva? kan någon snäll själ försöka förklara lite tydligare? 

• Svar på tråden Hjälp med filmanalys
  • Anonym (q)

jag utgår från att ni har pratat om film, innan du har fått en filmanalysuppgift. Något måste du ha snappat upp om hur man bygger upp en film?
    Det du har skrivit i TS är rätt tydligt, tycker jag. Vad är det du inte förstår? 

Du ska förklara hur olika karaktärer i filmen du ska analysera, belyser huvudkaraktären. Ofta har ju bikaraktärerna i uppgift att framställa huvudpersonen på ett visst sätt. Hur utvecklas även de karaktärerna, också tydligt. 

Konfliktupptrappning är hur själva handlingen fortskrider. Alla filmer har ju någon form av konflikt, något spännande som ska hända. 

Konfliktlösning är när det som är spännande filmen löser sig (tex att man hittar mördaren)Point of no return är ett väldigt viktigt och vanligt begrepp inom filmanalys.Och precis som det står, point of no return, när detta händer finns ingen återvändo. Kanske huvudpersonen har avslöjat något viktigt, någon har skjutit någon och kan inte fåret ogjort osv. 

Avtoning är slutet på filmen, när allt lugnar ner sig efter den spännande upplösningen 

Jag menar inte att verka elak men det är enkelt och tydligt, du behöver nog bara försöka tänka på den filmen du ska analysera och försöka passa in de här olika bitarna på den filmen, då ser du. 

• Anonym (sur)
    Anonym (q) skrev 2016-05-05 21:25:43 följande:

jag utgår från att ni har pratat om film, innan du har fått en filmanalysuppgift. Något måste du ha snappat upp om hur man bygger upp en film?
    Det du har skrivit i TS är rätt tydligt, tycker jag. Vad är det du inte förstår? 

Du ska förklara hur olika karaktärer i filmen du ska analysera, belyser huvudkaraktären. Ofta har ju bikaraktärerna i uppgift att framställa huvudpersonen på ett visst sätt. Hur utvecklas även de karaktärerna, också tydligt. 

Konfliktupptrappning är hur själva handlingen fortskrider. Alla filmer har ju någon form av konflikt, något spännande som ska hända. 

Konfliktlösning är när det som är spännande filmen löser sig (tex att man hittar mördaren)Point of no return är ett väldigt viktigt och vanligt begrepp inom filmanalys.Och precis som det står, point of no return, när detta händer finns ingen återvändo. Kanske huvudpersonen har avslöjat något viktigt, någon har skjutit någon och kan inte fåret ogjort osv. 

Avtoning är slutet på filmen, när allt lugnar ner sig efter den spännande upplösningen 

Jag menar inte att verka elak men det är enkelt och tydligt, du behöver nog bara försöka tänka på den filmen du ska analysera och försöka passa in de här olika bitarna på den filmen, då ser du. 

Nej det har vi inte.

Det står konfliktupptrappning, dvs att huvudkonflikten ska intensifieras, inte bara berätta om någon konflikt. Hur intensifierar man en konflikt?

Angående avtoningen, ja, slutet på filmen, men VAD ska skrivas? Ska jag berätta allt som hände efter att konflikten löstes? 

Men tack för svar iaf. 
  • Aniiee

Tips - Se Chris Stuckmanns analys av Drive och Only God Forgives på youtube. Då kommer du förstå lite bättre av vad som efterfrågas. (se resten av hans analys-klipp också, och gärna Renegade Cut (annan youtubekannal) om du har tid/intresse)

You are the creators and the curators of your own lives
Svar på tråden Hjälp med filmanalys