• Anonym (Pollenäs)

    Vaccin?

    Har inte märkt av pollen-säsongerna alls fram till för några år sedan. Sedan dess är jag starkt drabbad och verkar tyvärr vara känslig för de flesta pollen-sorterna så säsongen känns lång. 

    Jag undrar först och främst gällande vaccin. Har hört att man kan vaccinera sig under vintern. Är det något du rekommenderar eller medför det risker av något slag? Beror det på graden av pollen-känslighet? 

    Sedan undrar jag om man kan testa sin pollen-allergi för att se vilka sorter man är mest känslig för så man vet när det är bäst att undvika utomhusvistelse. Det märks förstås i stunden men jag håller sällan bra koll på vilka sorter som gäller för stunden och kopplar ihop det med måendet. 

    Min tredje fråga gäller medicinering. Äter receptfria antihistaminer som fungerar okey, men skulle periodvis behöva mer hjälp. Finns det "starkare" antihistaminer att få på recept? Eller någon annan behandling du rekommenderar? 

    Även om jag blir snuvig är mitt absoluta problem tröttheten. Det är den jag vill bli av med, det andra kan jag stå ut med. Har testat de receptfria allergitanletterna och håller mig till en sort som inte gör mig ännu tröttare. 


    En fråga till förresten. Har just nu ont i halsen och väldigt kliig. Känner mig riktigt sjuk men anar att det "bara" är pollen. Egentligen mest för att läkemedel mot förkylning inte biter alls, vilket de ju brukar göra. Brukar inte få halsproblem av pollen dock, är det vanligt? 


    Vänligen/


    Sara

  • Svar på tråden Vaccin?
  • Allergiexperten Victoria

    Hej!

    Förstår att du har det besvärligt! Själv tycker jag att Aerius (receptbelagd) fungerar bra, du blir inte heller trött av den. Halsproblemen du beskriver låter som allergirelaterade. Kan kännas som en fjäder som killar i halsen och även som konstant halsont. Angånde vaccin och allergitester så bör du diskutera detta med en läkare. Ofta är det ingen mening att allergitesta mitt i pågående säsong.

    MVH Victoria:)

Svar på tråden Vaccin?