• Tipptopp

Ni som äter Hemofer.. eller annat järntillskott..

Ska börja äta Hemofer järntabletter men vet inte om jag ska äta 1x4 eller 2x2. Ska även dricka Järnkraft så jag vet inte om det är bra att blanda och ta allt samtidigt. Kan man äta 4 tabletter vid lunch och sen dricka järnkraft på kvällen vid middag ? Hur gör ni som äter extra tillskott ?

• Svar på tråden Ni som äter Hemofer.. eller annat järntillskott..
  • Niquilota

Det beror väl på. Om man vet att man kanske reagerar med magen så är det bättre att ta färre tabletter varje gång. Du kan ju börja med en i taget och sen öka dosen, beroende på hur du mår. Man kan ta upp till 9 st/dag, har jag för mig. Det är inte mycket järn i de tabletterna dock, tror att det är 9 mg/tablett mot 100mg i 1 Niferex, så tål man Niferex så är ju det smartare.

Annars gäller de vanliga råden för järnupptag, inga mjölkprodukter samtidigt, ej kaffe eller te, oregano, etc. Ta järnet tillsammans med c-vitamin, en frukt eller juice eller så. Lycka till!

Annika, v 36

• Rudde

Hej, jag tar tre stycken Hemofer på en och samma gång. Min barnmorska sa att det inte spelar någon roll om jag tar dem en och en under dagen eller alla på en gång, så då tar jag alla för att inte glömma av det. Hon sa också att det inte tjänar något till att ta mer än 3st, den fjärde gör ingen nytta.

• Skakis

Verkar knepigt att det inte gör någon nytta med fler än tre. Jag har blivit tillsagd att ta sex stycken om dan. Tål inte niferex och har lågt hb...

• Niquilota

Skakis: Hon kanske menade varje gång du tar dem? Du kan ju ta 3x3, vad jag förstår.

• Tipptopp

Men när äter ni dem, -man ska ju inte äta i samband med tex. mjölk. Ska man proppa i sig 4 tabletter om dagen plus dricka järnkraft när ska man då dricka mjölk, -och man ska äta tabletterna och dricka kraften i samband med måltid..

• turia

vatten till måltiderna, mjölk till mellanmålen, så gör jag ganska jobbigt eftersom jag älskar mjölk till maten.

• smillas matte

det viktiga är att du inte ska dricka mjölken en timme före eller efetr du tagit järntabletterna, eftersom kalciumet bromsar upptaget av järnet. Jag tar alltid mina järntabletter när jag ska gå och lägga mig så slipper jag tänka så mkt samt att magen håller sig som vanligt. drick ordentligt bara så att de slinker ner ordentligt i magen. lycka till!!!

• Tipptopp

Smillas Matte, -äter du inte i samband med måltid ?

• vårsol

Jag brukar ta mina (1x3) i samband med frukosten och ett glas apelsinjuice. C-vitamin gör ju så att man lättare tar upp järnet.

• smillas matte

tipptopp: jag brukar ta en frukt till.... (mellanmål blir det ju då )

• Tipptopp

Smart smillas matte, -äter du Hemofer ochså ? Och hur många tar du ?

• swedenlinda

du kan ta alla på en gång det gör jag,på kvällen tar jag mina för man kan må lite illa av dem så ta dem på kvällen så sover du bort illamåendet.

• smillas matte

tipptopp: nej magen fixade inte dem, blev stenhård å detta var innan jag blev gravid....., äter nu niferex som jag rekommenderar varmt!

• Lillasyster

Bm tyckte att jag skulle börja äta en Niferex per dag så jag följde det rådet. Fråga din bm, hon vet nog...

• Tipptopp

Niferex kunde jag inte äta, -fick diarré..

• Skrattmås

Jag äter Hemofer. Jag tar 1x3. Det spelar ingen roll om du tar alla 4 på en gång eller hur du väljer. Det står tom på förpackningen!!

• Ezereht

När man dricker blutsaft så står det att man ska ta det ½h före måltid. Så jag antar att man kan dricka mjölk ungefär en ½h efter man ätit järntabletter. Eller vad man nu vill äta/dricka.

Svar på tråden Ni som äter Hemofer.. eller annat järntillskott..