• Äldre 7 May 04:32
    3093 visningar
    5 svar
    5
    3093

    Stora kalsongproblemet

    Stora kalsongproblemet
    Tänkte kolla om man skulle kunna få tips på butiker som någon känner till som har samma problem som vår familj.

    Jag är mamma till tre pojkar på 9, 12 och 14 år och varje gång det är dags att inhandla kalsonger har vi stora problem. Det är nämligen så att alla mina grabbar avskyr boxerkallingar med ben som korvar upp sig, speciellt under idrottsaktiviteter och dylikt.
    Tyvärr verkar det ju som att nuvarande modetrend mer eller mindre förbjuder barn att ha den vanliga klassiska kalsongmodellen, briefs eller vad de nu brukar kallas.

    Vart vi än kollar så väl på nätet som i riktiga butiker så är det något som knappt existerar och varit så i princip alla år, men tycker det blivit sämre och sämre. Till yngsta sonen är det ganska lätt fortfarande då såväl HM, KappAhl, Ellos med flera har vanliga kalsonger upp till ca 10 år, mellansonen kan ha KappAhls största storlek men mycket mer lyckas vi inte hitta där ute, och KappAhls briefs är tyvärr i 100% bomull vilket grabben tycker blir tjocka och stela jämfört med sådana med elastan i. Då och då men långt mellan gångerna lyckas vi få tag i både på t.ex Ellos, HM och Lindex som ibland har upp till storlek 170, brukar ofta vara så att tajmingen är att någon av butikerna har 158/164 eller 170 men just nu lyckas vi inte hitta någonstans.

    Kollar man däremot på herravdelningen eller yngre barn under 10 eller oftast under ca 8 år så finns det ett överflöd av briefsmodeller hos de flesta butiker. Varför ska barn i mellanåldern vara helt "förbjudna" att använda andra kalsonger än boxers?

    Saken är ju den att även om modetrenden till stor del handlar om boxers så ser det i alla fall i vår närhet ut som att ungefär hälften av barnens kompisar oavsett ålder använder och föredrar briefs och då med föräldrar med samma dilemma som oss. Både dom och vi har ibland brukat köpa från Amazon i både England och USA och andra internationella sajter men tycker det är både krångligt med storleksangivelserna, räkna om valutan, frakten osv. Skiljer sig det aktuella modet verkligen så kraftigt överlag i landet gentemot där vi bor och för all del resten av världen så att det i princip inte är några som använder briefs? Och hur kommer det sig i så fall att det är just mellan ca 10-15 år som det skulle vara så ovanligt?

    Börjar bli riktigt frustrerad på detta problem och butikernas ovilja att tillgodose detta behov. Uppenbarligen så finns det ju en marknad då det lilla urval som kan finnas ibland blir slutsålt lika fort som de dyker upp. Om intresset nu är så lågt för briefs så lär det inte bli bättre av att butiker ignorerar den minoritet som föredrar dessa. Skulle det synas mer briefs synligt i butikerna och ett ordentligt urval tror jag säkert de skulle bli mer populära. De fåtal gånger vi lyckas hitta så är det ju i regel en enda modell och färg som finns, medan boxers finns i överflöd av mönster, modeller och färger och ser givetvis då så klart roligare ut. För att ta ett annat exempel så har vi KappAhl som har oändligt antal olika boxers prydligt uppradade efter modell, mönster/färg och storlek längs väggarna medans briefsen blir förpassade till att ligga huller om buller i alla storlekar och de fåtal modeller de har , i en undanskymd låda, vem blir lockad av att handla av det?

    Lite av samma problem upplever vi även med pyjamaser även om vi här har en hel del butiker som har ett gott sortiment även upp till största storlek för äldsta sonen. Men det brukar alltid sluta med att ska vi handla alla sorters kläder vid ett och samma tillfälle blir det inte många att välja på tyvärr, då pyjamaserna ofta brukar sluta vid storlek 140. Här vet jag ju också att det handlar lite om trend, mode och att många ser plagget som onödigt och är även i vår bekantskapskrets relativt ovanligt, men mina grabbar använder alla pyjamas, speciellt vintertid och med tanke på det omfattande sortiment vissa butiker har så förstår jag inte riktigt kalsongproblemet, då jag faktiskt upplever det som att pyjamaser är betydligt ovanligare bland äldre barn än vad briefs-kalsonger är.

    Vad säger ni som läser detta? Har ni några tips på butiker/webshopar att handla ifrån? Upplever ni samma problem, eller är det bara boxerkallingar som gäller?
  • Svar på tråden Stora kalsongproblemet
  • Äldre 8 May 01:37
    #1

    Timarco och Zalando har några få modeller som går upp i större storlekar. Min favorit Petit Bateau har några klassiska modeller i stora storlekar och framförallt jättefina pyjamasar även för tonåringar!

  • Thu 5 Mar 2020 21:46
    #2

    Minns att jag pckså hadde svårt att hitta allslaggs kläder i början av tonåren 12-14år just underbyxor speciellt, och kläder som rymdes på mig jag var lång men jätte smal men sen när barnen är i vuxenålder så det finns nog på herravdelningen vanliga briefs modeller för herrar

  • Thu 5 Mar 2020 21:59
    #3
    +1

    HM har ju briefs upp till 170 i sin näthandel, men de finns inte i fysisk butik.

    Du har ju tre pojkar och vet att de kommer att gå åt så varför inte köpa ett litet lager att ha hemma?

    Att de inte har ett lika brett sortiment vad det gäller färger och mönster är ju inget man kan gräva ner sig i.

    Själv undrar jag vara alla linnen med tunn innerbh försvann, fanns tidigare överallt :)

  • Thu 5 Mar 2020 22:01
    #4
  • Sun 17 Sep 2023 08:25
    #5

    Har exakt samma upplevelse med mina söner som nu alla kör på herr med S eller M men innan var det svårt.  

    Jag köpte / hittade briefs på Zalando och det blev ofta att jag beställde från usa eller Tyskland men passande också på om vi reste utomlands där det fanns mycket mer briefs än i Sverige - tråkigt tycker jag 

Svar på tråden Stora kalsongproblemet