• tjejen 85 nr 1

Gravid och katten har börjat bajsa överallt..

Jag har läst mycket om att katter känner av när man är gravid. Så det tvekar jag inte ang. Undrar dock om någon annan varit med om att kattens beteende förändrats under eran graviditet?

Min 14 åriga hankatt har börjat bajsa på andra ställen än lådan. Lådan är ren, han kan sätta sig och bajsa någonstans direkt ef att lådan är rengjord. Känns som han protesterar.. Han är inte lika kelig med mig som innan. I övrigt är han frisk och visar inga teken på att vara sjuk på något sätt.

Läst att katter kan ha svårt för förändringar och därav protestera med att bajsa utanför lådan. Men vet inte riktigt vad man ska göra? Och om det är pga graviditeten som förändring så blir det ju en ännu större förändring då bebis kommit.. Är i vecka 29 nu.

Berätta.. Reagerade era djur under graviditeten och hur?

• Svar på tråden Gravid och katten har börjat bajsa överallt..
  • Minerva

Jag blev gravid i september och redan i oktober började min katt ta avstånd från mig. Ville aldrig sova hos mig eller nåt sånt längre. Verkade ganska sur. Men nu sedan ca 2 veckor tillbaka så har han börjat ligga hos mig igen och blivit väldigt "fjäskig", som att han inte vill att jag ska glömma bort honom sen.

Tror absolut de förstår att nåt är på gång, så visst har han förändrats. Han är ju också en del av familjen :) man kan nog inte göra så mycket mer än att vara uppmärksam och inte "glömma bort" katten.

• Phialia90
    tjejen 85 nr 1 skrev 2016-05-07 11:18:09 följande:

Jag har läst mycket om att katter känner av när man är gravid. Så det tvekar jag inte ang. Undrar dock om någon annan varit med om att kattens beteende förändrats under eran graviditet?

Min 14 åriga hankatt har börjat bajsa på andra ställen än lådan. Lådan är ren, han kan sätta sig och bajsa någonstans direkt ef att lådan är rengjord. Känns som han protesterar.. Han är inte lika kelig med mig som innan. I övrigt är han frisk och visar inga teken på att vara sjuk på något sätt.

Läst att katter kan ha svårt för förändringar och därav protestera med att bajsa utanför lådan. Men vet inte riktigt vad man ska göra? Och om det är pga graviditeten som förändring så blir det ju en ännu större förändring då bebis kommit.. Är i vecka 29 nu.

Berätta.. Reagerade era djur under graviditeten och hur?

Hos mig är det tvärtom. Min hankatt är som ett plåster sen jag blev gravid, känns som han vill beskydda mig
  • Cyanea

Jag är utbildad etolog (beteendevetare på djur) och kan säga direkt att inga djur använder sig av "protester". Beteendet har alltid en förklaring och djur är inte sådana att de straffar eller surar. Det är mänskligt beteende :) 

Katters bajs används ofta som doftmarkering. En katt doftmarkerar när den känner sig otrygg, och det kan den göra på grund av de förändrade hemförhållandena. Förmodligen känner katten av att du är gravid, känner inte riktigt igen hemmet eller dig och får då ett stort behov av att "boa in sig" lite extra med sin egen doft. Det gör han för att känna sig trygg, vilket i grund och botten innebär att han just nu känner sig otrygg. För att lösa problemet behöver ni alltså få honom att känna sig trygg igen. 

Har du provat Feliway? Framförallt varianten man pluggar in i vägguttag? 

• tjejen 85 nr 1

Jag har provat feliway spray. Känns inte som den funka, fick han inte att sluta bajsa inne iaf.

Jag har ju förändrats på så sätt att jag städar mer, va lite slarvig på den fronten innan... Möblerat om. Möblerade tillbaka dock för att se om det vart nån ändring. Men bajsa det fortsätter. Jag tycker att jag ger han mer uppmärksamhet än innan tillemed, är ju hemma mer när jag är trött och gått ner från heltid till 75% på jobbet. Får väl fortsätta försöka visa att jag är samma person och hoppas att det återgår till det normala för han. Man kan väl inte göra mer kanske. Men känns tråkigt och frustrerade, varje dag bajsar han nånstans :( Sen är han mitt allt vill inte att han ska må dåligt på något sätt såklart :(

• Cyanea

Jättebra att du uppmärksammar honom mycket :) Och bra att du verkar ha tålamod med honom. Beteendeproblem tar ofta tid att lösa, och under tiden får man utrusta sig med just tålamod i mängder. Förhoppningsvis löser detta sig inom en rimlig framtid. 

Jag har för mig att sprayen sitter i kortare tid, den lämpar sig mer för t.ex. att spraya i bur och/eller bilen inför resor. Den i vägguttaget har mer långsiktig effekt. Den placerar man i så fall ungefär där han brukar vilja bajsa. Sprayen kan vara ett bra komplement att använda på specifika saker/platser han bajsar på, men som sagt så sitter doften inte i särskilt länge. 

På vilka ställen bajsar han normalt sett, eller varierar det? 
    Är han inne- eller utekatt?

Några tips som eventuellt kan funka: 
    *Skaffa fler kattlådor och placera ut på olika ställen i hemmet.
    *Se till att hans låda inte står nära platsen han äter och dricker på.
    *Ge honom utkiksplatser. Katter känner sig ofta trygga om de kan sitta högre upp, så att göra plats för honom på en hylla kan vara bra samt låta honom sitta på fönsterbläcket och titta ut. Att skaffa ett katträd är en annan variant. Det placeras då så han har så stor överblick som möjligt i rummet och där han inte blir trängd av varken er eller gäster. 
    *Ge honom mental stimulans. Det finns aktiveringsleksaker för t.ex. maten som han kan använda. En del katter uppskattar klickerträning. 

Även om detta är saker han inte behövt förut så kan han behöva det nu. Du kan ju inte förändra att du är gravid och ni måste ju kunna anpassa era rutiner och även få möblera om, men då kan det hjälpa honom att få tillgång till andra saker än han hade innan för att "kompensera" den nya otryggheten. 

Svar på tråden Gravid och katten har börjat bajsa överallt..