• Sille

Hur länge använda babyskydd?

Vi har en Akta graco autobaby och en bebis som är 64 cm lång och väger 6,3 kg. Det känns som hon snart växer ur stolen! Jag vet att man kan använda den upp till 13 kg, men finns det någon längdgräns?

• Svar på tråden Hur länge använda babyskydd?
  • Monstermamman

Japp! När öronen går upp till kanten så ska man byta.
    Så länge har dock aldrig vi väntat utan vi har bytt före (runt 8-9 månader).

• Göteborgstjej

Nästan alltid växer de ur stolen på längden före de gör det i vikt, så ta 13kg med en stor nypa salt...
    Vi bytte när dottern var 7 månader tror jag det var

• Bellans mamma

Vi bytte när dottern var åtta månader då tyckte vi att hon såg ut att ha det lite väll trångt och sen så var den på gränsen för kort också.

• Sille

Tack!
    Då har vi lite kvar tror jag. Vi har en ganska liten 5 månaders .

• linus

Du måste byta när huvudet når upp till övre kanten ...INTE öronen..det gäller nästa stol .

men det brukar räcka till 8-10 månader ca för de flesta... ibland ända till 12 månader el mer.

• Lady Namárië

Vi bytte i mitten av december. Då var Cas nästan sex månader, 67 centimeter lång och vägde nästan 8 kilo. Men han är fyrkantigt byggd, och när han hade vinteroverallen på gick det helt enkelt inte att få ner honom i babyskyddet längre. Jag skulle tro att man kan ha skyddet längre om bebisen är född "rätt tid" på året, om du förstår hur jag menar.

You can't take the sky from me.
  • Tjohalia
    precis som monstermamma skriver så är det när öronen når upp till kanten! Många byter dock tidigare, vissa byter för att fötterna sticker ut, men sånt spelar absolut ingen roll!
    Vi böt i december ungefär tror jag och då var lillan 7-8 månader (då var hon längre än 64 cm). Vi böt då av 2 anledningar, dels så hittade vi en billig stol som var på erbjudande på barnens hus, och dels så blev stolen för trång att ha vinteroverallen i, hade det varit sommar hade hon kanske kunnat ha den än (10,7 kilo, 75 cm)...
    Har du tagit bort frigolitgrejen under klädseln?? Om inte så gör det, det ligger en lös frigolitbit där bebisen har sin rumpa ungefär som man kan ta bort (eller rättare sagt, man ska visst ta bort den när man flyttar upp bältena till det högre läget), när man tar bort den så sjunker dom ner lite mer i stolen...
  • Selmas

Frigolitsaken ni pratar om finns den på Akta Graco?

• Wade

Vi snackade med NTF innan vi bytte och dom sa såhär: när barnen kan sitta med stöd går det att byta till bilstol. Att vänta till barnet växer ur babyskyddet är inte att föredra eftersom det åker säkrare i en större stol. Orsakerna är flera men de främsta är att en bilstol sitter fast hårdare och stödjer barnet huvud bättre. I ett babyskydd så ligger ju barnet nästan ner och det är farligare om man krockar.

NTF tyckte alltså att vi skulle byta så snart Snuppis kunde sitta upp själv och det blev till henne femmånadersdag. Som bonus tyckte hon det var toppen att se ut...

/ ...w

• Cissela

Vi tänker byta vid månadsskiftet (nästa lön ). Hannah tycker inte alls om att ligga ner i sin stol (vi har samma stol som er) och jag vet att det brukar gå bättre igen att åka bil efter de fått en större stol.

• Tonx

Vi bytte upp oss från Aktas autobaby nu här i veckan, och Nova är 5 månader. Kan tyckas lite tidigt, men hon är sååå bred! Hon hade sista tiden dessutom börjat spjärna emot när man satte ner henne! Nu är hon jättenöjd i sin nya stol :)
    Hon väger förresten ca 8,5 kg till sina ca 66 cm

• mmcf

Jag var på bvc förra veckan. Då såg jag en artikel från en tidning och där rekommenderade de att man skulle byta bilbarnstol vid nio månader om man inte hade bytt tidigare.

• ebben

"Finessen" med babyskydd tycker ju jag är att det är enkelt att bära med sig bebben i det! Då man ska på affär eller till folk-slippa lyfta ur bebben!
    MEN då jag inte orkar bära med mig skyddet med bebben i så är det ingen vits längre att ha den-då byter vi till vanlig stol.
    Min förre son var runt 4 månader då vi bytte.
    Denne jag har liten nu är 3 månader o nu orkar jag inte mer-så vi kommer nog att byta rätt snart........

• Lady Tess

William sitter ibland i sin och han är 16,5 månader!
    Han går inte över kanten än så det är lungt!

• Anzo80

har kollat på NTF

Babyskydd: "När barnets huvud sticker upp ovanför stolens kant, eller när viktgränsen är passerad, är babyskyddet urvuxet och det är dags att byta skyddsanordning."

Bilbarnstol: "Barn ska åka bakåtvända så länge det är praktiskt möjligt, helst upp till 4-5 år. Bilbarnstolen är urvuxen först när barnets huvud når upp över bilbarnstolens ryggstöd, ungefär i höjd med överkanten på barnets öron."

www.ntf.se/konsument/barnibil/default22260.asp

Svar på tråden Hur länge använda babyskydd?