• Anonym (Förstoppad)

Gravid och förstoppad!

Jag är i v. 11 och jag kan inte gå på toaletten. Har varit såhär mer eller mindre hela graviditeten men nu tror jag att det är rätt illa. Hur vet man hur illa det är? Vad gör man??

Jag vågar typ inte äta längre och tycker det vore svinjobbigt att kontakta sjukvården i första hand.

• Svar på tråden Gravid och förstoppad!
  • Anonym (EA)

Köp en flaska Laktulos på apoteket och ta en ordentlig slurk. Håll dig sen i närheten av en toalett de närmsta timmarna. Sen kan du ta en liten skvätt om dagen för att hindra att du blir förstoppad igen. Laktulos har varit min bästa vän under två graviditeter. :)

• Iowhannah

Underbart med Lactulos även efter förlossningen! Jag fruktade första toabesöket, men några shots hjälpte rejält.

• Anonym (Förstoppad)

Ok. Hur funkar den? Hur lång tid tar det innan effekt? Läste bipacksedeln för den och det stod att man skulle ta på morgonen? Min enda erfarenhet av laxermedel är att avföringen kommer mycket plötsligt och låter högt med gaser så att säga. Jag vill inte att detta ska hända när jag är på arbetet. Blir det normalt eller diarré av denna medicin?

• Anonym (Förstoppad)

Undrar också om du fick den rekommenderad av läkare, alltså garanti på att den är OK när man väntar barn.

• Vegomamma

Laktulos är det bästa laxerande jag någonsin använt. Enormt välbehövlig efter förlossningen. Ta inte på morgonen, ta på kvällen innan du lägger dig, och sen sköt magen på morgonen. Är du riktigt förstoppad lär det behövas några dagar innan du är utrensad. Jag körde 30 ml /dag i fyra dagar, sen 15 ml/dag tills flaskan tog slut. (Liten flaska.) Det kommer inte ut som diarré, och du lär fortfarande få trycka på en del, men det kommer ut mjukt och lättare.

För att hjälpa det på traven kan du ju också dra på dig plasthandskar och manuellt plocka ut den avföring som sitter längst ut som en propp. Äckligt utav satan, men det kan vara nödvändigt i vissa lägen.

• Anonym (Förstoppad)

Det här låter seriöst jättejobbigt. Känns som jag vill dö. Det verkar som om det inte går att planera när det kommer alltså?

• Anonym (EA)

Försök att inte oroa dig. Men jag förstår hur du känner, jag har själv extremt svårt för att gör nr 2 på jobbet. Jag brukade ta en ordentlig hutt direkt när jag kom hem från jobbet. Då hinner man i lugn & ro gå på toa hemma några gånger innan det är dags att gå till jobbet igen nästa dag. Det blir inte som diarré eller massa ljudligt pruttande, men däremot kan man bli sittande på muggen en ganska lång stund och det vill man kanske undvika på jobbet. Jag kollade med min barnmorska att det var ok att ta under graviditet. Om jag inte minns fel står det också i bipacksedeln att det är ok.

Gå nu och köp laktulos imorgon, jag lovar att du inte kommer att ångra det.

• Anonym (Laktulos)

Jag tror tyvärr inte att laktulosen kommer att lösa upp den avföring som redan sitter som en propp i tarmen. Laktulos är inte ett lavemang, utan tarmreglerande och verkar genom att binda vätska till avföringen när den bildas. Så mitt råd är att köpa någon typ av lavemang (resulax, microlax) som löser upp och får ut proppen. Brukar ha effekt efter 5-15 min. Har inget hänt inom någon timme så lär det inte göra det heller och du kan vara lugn på jobbet. Därefter kan du börja med laktulos enligt doseringsanvisningarna.

• Anonym (Samma klubb)

Om jag det visste! V.11 här med och varit så förstoppad att jag blödit vid bajsande... Laktulos funkar inte kan jag upplysa om! Ger bara gaser och magont, men sätter inte alls fart. Movicol funkar om man står ut med det kräkmedlet. Jag tar varannan dag och efter de här 20 påsarna och om jag fortsätter vara gravid så måste det finnas nåt annat som inte smakar apskaft och som funkar!

• Vegomamma

En annan grej som man kan göra till vardags, som inte involverar läkemedel... jag körde detta under en period för några år sedan och kände mig väldigt balanserad av det.

Pressa 1 apelsin i ett glas och blanda med 1/2 dl olivolja. Drick. Ta en promenad 30 min. Massera hela kroppen med varm sesamolja (alltså inte sån man har i matlagning utan sån som köps på Ayurvedabutiker) eller solrosolja, ta en dusch. Då brukade magen få fart.

• Anonym (Förstoppad)

Ringde sjukvårdsupplysningen som sa att jag måste ta mikrolax. Har provat men får inte in den mer än en centimeter för det känns så fruktansvärt obehagligt och ångestfyllt. Nu vet jag inte vad jag ska ta mig till mer.

• Anonym (Laktulos)
    Anonym (Förstoppad) skrev 2016-05-09 20:41:08 följande:

Ringde sjukvårdsupplysningen som sa att jag måste ta mikrolax. Har provat men får inte in den mer än en centimeter för det känns så fruktansvärt obehagligt och ångestfyllt. Nu vet jag inte vad jag ska ta mig till mer.

Du får nog ta och bita ihop och vara vuxen här. Ta lite obehag framför mycket obehagligare konsekvenser. Kan du inte lösa det hemma får du åka till akuten. Tyvärr blir ju resultatet detsamma. Förutom att det kanske är någon annan än du som stoppar in den. En olöst förstoppning leder tillslut till att avförin pressen upp i magsäcken och man börjar kräkas bajs. Men så långt ska det ju inte behöva gå.
  • Anonym (Förstoppad)

Anonym laktulos

Tack för ditt inlägg. Vara lite vuxen har ingenting att göra med hurvida jag vägrar stoppa upp en pinne i röven. Sånt är enklare för vissa, för mig är det omöjligt. Man är olika. Alla tycker inte att en pinne i röven är ett lätt obehag, det finns de som tycker att en pinne i röven är omöjligt. Och får jag ingen hjälp som funkar för mig får jag väl dö då eller spy bajs (undrar hur vanligt det är?)

• Iowhannah
    Anonym (Förstoppad) skrev 2016-05-10 15:22:18 följande:

Anonym laktulos

Tack för ditt inlägg. Vara lite vuxen har ingenting att göra med hurvida jag vägrar stoppa upp en pinne i röven. Sånt är enklare för vissa, för mig är det omöjligt. Man är olika. Alla tycker inte att en pinne i röven är ett lätt obehag, det finns de som tycker att en pinne i röven är omöjligt. Och får jag ingen hjälp som funkar för mig får jag väl dö då eller spy bajs (undrar hur vanligt det är?)

Ring vårdcentralen då. Anonym (Laktulos) har dessvärre rätt, antingen gör du det här eller så gör nån annan det. Eller så kräks du bajs i sinom tid. Ju längre tid man går, desto värre blir förstoppningen.
  • Anonym (Laktulos)
    Anonym (Förstoppad) skrev 2016-05-10 15:22:18 följande:

Anonym laktulos

Ja förlåt, men det finns ju ingen annan lösning? Ju längre tiden går desto värre kommer det bli. Det är inte ens säkert microlax fungerar om du väntar för länge och då måste du söka vård. Föredrar du inte att stoppa upp en pinne i röven själv framför att någon annan gör det? Det är inte en fråga om hur vanligt eller ovanligt det är att spy bajs, det är den vägen det går tillslut! Tyvärr händer det alldeles för ofta inom äldrevården och LSS, men de flesta normala gör ju något åt det innan det går så långt.

Jag hittat inte på det här. Jobbar med förstoppning och lavemang. Bajs måste ut, det försvinner liksom inte på något mirakulöst sätt i tarmen bara för man "inte kan".
  • Iowhannah
    Anonym (Laktulos) skrev 2016-05-12 09:05:51 följande:

Ja förlåt, men det finns ju ingen annan lösning? Ju längre tiden går desto värre kommer det bli. Det är inte ens säkert microlax fungerar om du väntar för länge och då måste du söka vård. Föredrar du inte att stoppa upp en pinne i röven själv framför att någon annan gör det? Det är inte en fråga om hur vanligt eller ovanligt det är att spy bajs, det är den vägen det går tillslut! Tyvärr händer det alldeles för ofta inom äldrevården och LSS, men de flesta normala gör ju något åt det innan det går så långt.

Jag hittat inte på det här. Jobbar med förstoppning och lavemang. Bajs måste ut, det försvinner liksom inte på något mirakulöst sätt i tarmen bara för man "inte kan".

Svar på tråden Gravid och förstoppad!