• Miss Maria

Semester vid sjukskrivning

Jag är sjukskriven och jobbar bara 25% för tillfället. Måste jag då ta en hel semesterdag när jag har semester i sommar!? Är medlem i kommunal.

• Svar på tråden Semester vid sjukskrivning
  • Holma

Vi får inte ta del av dag vid sem men just vid sjukskrivning vet jag inte

• nattuv
    Miss Maria skrev 2016-05-09 10:23:37 följande:

Jag är sjukskriven och jobbar bara 25% för tillfället. Måste jag då ta en hel semesterdag när jag har semester i sommar!? Är medlem i kommunal.

Kontakta kommunal. De bör veta
  • Gladskit

Semester tar man alltid i hela dagar.
    Så oavsett om du har ett 3h pass eller ett 10h pass en dag, så dras en semesterdag.

Sen kan du ha oregelbundet schema, särskilt om du bara jobbar 25%, och då kan man ha en kvotberäkning.
    "Normalkvoten" är 1,0. Det innebär att man arbetar 5 av 5 arbetsdagar.
    Jobbar man i snitt 4 dagar per vecka så tar man 5/4 = kvot 1,25.

Så beroende på hur du är schemalagd under din sjukskrivning kan det se lite olika ut. Kontakta lönekontoret är mitt tips!

• Miss Maria
    Gladskit skrev 2016-05-10 12:55:03 följande:

Semester tar man alltid i hela dagar.

Så oavsett om du har ett 3h pass eller ett 10h pass en dag, så dras en semesterdag.

Sen kan du ha oregelbundet schema, särskilt om du bara jobbar 25%, och då kan man ha en kvotberäkning.

"Normalkvoten" är 1,0. Det innebär att man arbetar 5 av 5 arbetsdagar.

Jobbar man i snitt 4 dagar per vecka så tar man 5/4 = kvot 1,25.

Så beroende på hur du är schemalagd under din sjukskrivning kan det se lite olika ut. Kontakta lönekontoret är mitt tips!

Åh tack så mycket! Ska jobba en timme om dagen så då känns det inte värt att slösa bort en hel dag så då ställer jag in min semeste i år :)

Ska ringa dom imorgon!
  • Gladskit
    Miss Maria skrev 2016-05-10 18:51:07 följande:
    Åh tack så mycket! Ska jobba en timme om dagen så då känns det inte värt att slösa bort en hel dag så då ställer jag in min semeste i år :)

Ska ringa dom imorgon!
    Gör det!
    Din chef kan ha synpunkter på att låta dig skippa semestern helt eftersom du då bygger upp ett semestersaldo som är kostsamt för arbetsgivaren. De blir ju "skyldiga" dig en herrans massa semesterdagar = pengar.
    Så ibland kan man behöva lägga ut semester ändå, det beror helt på situationen, din diagnos etc.
    Ring och hör efter för säkerhets skull.
  • Miss Maria

[quote=76614028][quote-nick]Gladskit skrev 2016-05-11 08:45:32 följande:[/quote-nick]Gör det!

Din chef kan ha synpunkter på att låta dig skippa semestern helt eftersom du då bygger upp ett semestersaldo som är kostsamt för arbetsgivaren. De blir ju "skyldiga" dig en herrans massa semesterdagar = pengar.

Så ibland kan man behöva lägga ut semester ändå, det beror helt på situationen, din diagnos etc.

Ring och hör efter för säkerhets skull.[/quote

Jo jag vet att dom brukar knorra om sånt men känns ändå inte rättvist att jag ska behöva ta en hel semesterdag för en timmes arbete! Tänkte att jag kunde ta dom två semesterveckorna i tös september i stället eller när barnen har lov :)

Löneservice öppnar nu så ska ringa med en gång!

Tack för din vänlighet <3

• Holma
    Miss Maria skrev 2016-05-11 08:59:16 följande:

[quote=76614028][quote-nick]Gladskit skrev 2016-05-11 08:45:32 följande:[/quote-nick]Gör det!

Ring och hör efter för säkerhets skull.[/quote

Jo jag vet att dom brukar knorra om sånt men känns ändå inte rättvist att jag ska behöva ta en hel semesterdag för en timmes arbete! Tänkte att jag kunde ta dom två semesterveckorna i tös september i stället eller när barnen har lov :)

Löneservice öppnar nu så ska ringa med en gång!

Tack för din vänlighet <3

Här får vi ha 40 dagar sparade semesterdagar sen betalas allt över ut i pengar
Svar på tråden Semester vid sjukskrivning