• MaddeEng

Gravid ?

Jag och min kille försöker bli gravida och hade humörsvängningar från ingenstans i fredags och efteråt har jag haft huvudvärk som kommit och gått , yrsel , känner mig trött / tung i kroppen mått illa men det kommer och går också .. Bim är på lördag , kan det vara ? Min kille säger hela tiden att han är 99% säker på att jag är men själv vågar jag inte hoppas , men var tvungen att gå hem idag för mår dåligt ... Vill bara lägga mig och sova vilket är

Ovanligt ..plus illamåendet känns inte som magsjuka utan kan inte förklara det helt aldrig känt så innan .. Vad tror ni ?

• Svar på tråden Gravid ?
  • Phialia90
    MaddeEng skrev 2016-05-09 15:13:29 följande:

Jag och min kille försöker bli gravida och hade humörsvängningar från ingenstans i fredags och efteråt har jag haft huvudvärk som kommit och gått , yrsel , känner mig trött / tung i kroppen mått illa men det kommer och går också .. Bim är på lördag , kan det vara ? Min kille säger hela tiden att han är 99% säker på att jag är men själv vågar jag inte hoppas , men var tvungen att gå hem idag för mår dåligt ... Vill bara lägga mig och sova vilket är

Ovanligt ..plus illamåendet känns inte som magsjuka utan kan inte förklara det helt aldrig känt så innan .. Vad tror ni ?

Vad säger grav-testet då?
  • Babyfeber

Absolut möjligt men bara ett test kan visa om du är gravid eller inte :) lycka till

• The one in Blue

Mgravidillamående kommer mycket senare. Dessutom kan vi knappast veta om du är gravid eller ej. Gett tips: Ta ett test.

• Fia 28

Sådär mycket symptom brukar man inte ha mer än en vecka före bim. 

• MaddeEng
    Fia 28 skrev 2016-05-09 15:27:46 följande:

Sådär mycket symptom brukar man inte ha mer än en vecka före bim. 

Det är inte ens en vecka kvar innan bim och läste om vissa som visste redan någon dag efter befruktning :( känns inte som när jag brukar bli sjukt därför jag blir nyfiken
  • MaddeEng
    Babyfeber skrev 2016-05-09 15:20:55 följande:

Absolut möjligt men bara ett test kan visa om du är gravid eller inte :) lycka till

Tack ! Mm ska ta på fredag hos Umo och sen köpa ett så jag kan ta på måndag/tisdag som är lite känsligare oavsett resultat på fredag :)
  • MaddeEng
    The one in Blue skrev 2016-05-09 15:24:32 följande:

Mgravidillamående kommer mycket senare. Dessutom kan vi knappast veta om du är gravid eller ej. Gett tips: Ta ett test.

Ska som sagt om några dagar så jag inte tar allt för tidigt , mamma kände redan några dagar efter jag blivit till så kanske är lika känslig som henne ! Man får hoppas
  • Piplup

Mitt illamående kom betydligt senare.

Jag plussade 4 dagar innan bim, mina enda symtom var att jag kände mig varm, magen var gasig och en stark känsla av att något var annorlunda i kroppen.

Lycka till!

• MaddeEng
    Phialia90 skrev 2016-05-09 15:19:38 följande:

Vad säger grav-testet då?

Inte vågat tagit något , väntar tålmodigt till fredag tidigast ! Men min pojkvän vet enligt honom själv .. Varje gång jag säger något som kan antyda till symtom eller bara nämner att jag hoppas avbryter han och säger nej inte hoppas det är ! Så får hoppas på att hans magkänsla är rätt !
  • Fia 28
    MaddeEng skrev 2016-05-09 16:00:32 följande:
    Det är inte ens en vecka kvar innan bim och läste om vissa som visste redan någon dag efter befruktning :( känns inte som när jag brukar bli sjukt därför jag blir nyfiken
    Du skrev att du kännt av det sen i fredas, så då är det mer än en vecka kvar till bim från då symptomen uppstod. 

Enda symptomet jag hade före bim var uppsvällda tarmar.
  • MaddeEng
    Piplup skrev 2016-05-09 16:04:40 följande:

Mitt illamående kom betydligt senare.

Jag plussade 4 dagar innan bim, mina enda symtom var att jag kände mig varm, magen var gasig och en stark känsla av att något var annorlunda i kroppen.

Lycka till!

Ohh ja alla får ju olika vissa får inga symtom alls ju och andra får varenda liten symtom som existerar :) vågar inte chansa så väntar till fredag ! Men känslan av att något inte är normalt har jag starkt av ! Tack !
  • Cyanea
    MaddeEng skrev 2016-05-09 16:00:32 följande:
    Det är i princip omöjligt att göra. hCG börjar inte produceras förrän embryot fäst. Embryot fäster inte förrän det delats till en viss storlek (det ska ha blivit en så kallad blastocyst) vilket det inte blir förrän tidigast 5 dygn efter befruktning. Det kan dock dröja till 10 dygn efter befruktning. Befruktningen kan dröja i upp till 24 timmar efter ägglossning. Summan av kardemumman: hCG börjar inte ens produceras förrän tidigast 6 dygn efter ägglossning men upp till 11 dygn efter. Och då är nivåerna så låga att de i regel inte ger symptom. 

Symptom så tidigt brukar bero på progesteron. Det utsöndras då man haft en lyckad ägglossning samt av befruktade ägg. Det är dock samma hormon, så man kan i regel inte direkt känna skillnad mellan en lyckad ägglossning och ett befruktat ägg. Gravsymptom brukar inte komma förrän i v. 6 eller 7. 

Med det sagt kan du självklart vara tidigt gravid. Lycka till :) 
Svar på tråden Gravid ?