• LisaLarsson79

Rasslande backväxel

Hej! Jag har en KIA: ceed, bytte motor och växellåda för 1,5 år sedan. Förra sommaren hade jag problem med att de rasslade i växellådan när jag la in backen, framförallt om jag kört längre sträckor. Under vintern har problemet vart obetydligt vilket får mig att tänka att de har något med att göra hur varm bilen är. Kan de va nån olja som behöver bytas och finns risk för att hela växellådan rasar?? 

• Svar på tråden Rasslande backväxel
  • Rabarbapuppa

Njae, yttertemperatur ska inte spela större roll. Är det riktigt kallt och bilen är nystartad har inte alla vätskor driftstemp ännu, så det skulle snarare vara så att det vore svårare att få i växlar om bilen alltså är kall. 

Normalt byter man inte växellådsoljan alls. Jag kan tycka att det är knasigt men det är så man resonerar. Med det sagt ska du alltså inte behöva byta växellådsoljan, även om det i ditt fall natirligtvis kunde vara en idé för att kanske förbättra situationen.

Tyvärr är svaret ganska enkelt: Kia har inte de bästa lådorna.
    Om man surfar runt lite på ditt problem, även internationella webbsidor och bilforum så läser man att du är långt ifrån ensam om detta fenomen.

Även i en svensk testrapport dyker felet upp som ett mer eller mindre typfel som ägarna upplever, du kan läsa här: egmont-media.s3-website-eu-west-1.amazonaws.com/ams/biltester_pdf/081208.pdf

/Puppa

• jps

Det kan nog vara idé att låta någon byta oljan i växellådan.
    Att den går tystare när den är kall kan tyda på att det är fel typ av olja i lådan, men också att det är för lite olja i den.

Svar på tråden Rasslande backväxel