• Anonym (OroligLover)

Hur fixar man detta? (migrationsverket)

Hejsan jag är tillsammans med en man från Brasilien sen 1 år och 3 månader.
    Nu är det så att han vill bo med mig i Sverige och självklart vill jag det också.
    Vi har både planerat barn och bröllop.

Iallafall så tog jag ut mitt familjebevis i måndags och såg att jag är registrerad som skild i början på november,
    Jag separerade från min ex man hinnan jag blev tillsammans med min nuvarande fästman. Dock så kom vi inte till skott med skilsmässan förrän senare.
    Omständigheter som gjorde det...

Så jag undrar kan detta skapa något problem med hur dom tittar på vårt förhållande?

Vi är inget sken förhållande och jag älskar min fästman mer än allt.
    Men jag oroar mig för att dom ska ta oss som oseriöst.

Borde jag göra något speciellt för att bevisa att vi är seriösa?
    Tacksam för svar.

• Svar på tråden Hur fixar man detta? (migrationsverket)
  • Anonym (inga problem)

När jag träffade min man var han gift, även om de inte längre levde ihop. Vi umgicks i ca 1,5 år på distans innan hans skilsmässa var klar. Först då kunde vi ansöka om att han skulle få komma hit, men vi gjorde det bara någon månad efter skilsmässan. Inga problem.

Vi kunde visa att vi haft kontakt (via msn) dagligen i 1,5 års tid, samt flygbiljetter och foton på oss tillsammans. Vi hade också planer på att gifta oss, men det är inte nödvändigt. Vi hade påbörjat ivf och jag var gravid i v 4 när vi ansökte. Det tog ca 1 månad för honom att få uppehållstillstånd, men det var för några år sedan. Nu är det nog tyvärr längre väntetider.

Bry dig alltså inte om att du nyss skilt sig. Ett äktenskap kan ha varit dött länge. Var noga med att spara dokument som biljetter och mailkonversationer mm som visar att ni har regelbunden kontakt. Ha gemensamma framtidsplaner och drömmar.

• Anonym (OroligLover)

Oh, tack så mycket!

Du är en ängel, jag var så orolig över detta.
    *kramar*

• Jill 79

Min sambo var gift ända fram tills vi sökte men då hade vi varit ihop va ett år. Inget som någon ens frågade om.

Svar på tråden Hur fixar man detta? (migrationsverket)