• Cadencee

    Vad köpa hem innan?

    Jag är beräknad för förlossning 1/7 och kommer denna gång flaskmata bebisen från start. Vi ska köpa hem flaskorna mam anti-Colic (sonen har använt dom) men hur ska jag tänka angående ersättning? Sonen fick ont i magen av Semper (fick ersättning på heltid vid 4,5 månad). Samtidigt så är det Semper som finns på BB. Hur länge är det nödvändigt att köra på tetra? I början äter de ju så lite så känns onödigt att köpa hem pulver för 20 ml per måltid.

    Som sagt, aldrig flaskmatat från start så lite okunnig i det! :)


    Theo 29/3-13 Gravid med syskon 7/7-16
  • Svar på tråden Vad köpa hem innan?
  • Gladskit

    Hur menar du kring pulver/tetra?
    Är det av bekvämlighetsskäl du tänker köpa tetror?
    Vi flaskmatade i princip från start. På Astrid Lindgrens körde de med Babysemp som stod färdigblandad i kylen och värmdes vid behov.
    Så vår son fick Semper som första ersättning.
    Sen när vi kom hem (och kunde välja själva) valde vi Nan istället eftersom hans mage mådde bättre av det.

    Tetrorna hade vi med vid utflykter och liknande, hemma använde vi mest pulvervarianten.

  • Fjäril kär

    Första tiden gjorde jag som dom gör på bb. Att göra en ordinarie portion enligt förpackning och förvara kallt i kylen, bara värma vid matning.

    Lite senare övergick jag till att micra en portion vatten, ha i pulver, skaka och servera. Enkelt och simpelt och lätt att göra även ute, du behöver bara tevatten, antingen har du termos eller hittar ett cafe.

    Tetra använde jag väldigt sällan. Kom också ihåg att många barn tycker det är smakskillnad på nygjord ersättninng och tetra.  Ditt barn kanske inte alls tycker om tetra. 

    Tetra är ju rumstempererat, alla gillar inte det heller. Ska du ha tetra får du tänka på att det ändå kanske måste värmas, och ska du ändå värma kan du likagärna vispa ihop lite pulver.  Typ så... 

    Tänk också på att ersättning inte är samma som tilläggsmatning.  Bebis ska ju ha samma storlek på ersättningen som om du hade ammat.  Så får barnet i sig 110 ml bröstmjölk när du ammat  så ska du ju ge samma mängd ersättning givetvis. 

    Gör en portion och se vad bebis får i sig blir nog det bästa tipset. 

  • Cadencee

    Hade en kompis som flaskmatade från start och hon skulle börja ge typ 10 ml åt gången (sa hon).

    Smart att blanda en portion åt gången, det har jag inte tänkt på! Då slipper man ju tetra som är så dyra -.-

    Vi körde Nan med sonen då hans mage mådde bättre av det. Är det värt att pröva Nan direkt och tillochmed ha med den till BB istället för Semper som dom erbjuder?

  • Fjäril kär
    Cadencee skrev 2016-05-10 18:36:28 följande:

    Hade en kompis som flaskmatade från start och hon skulle börja ge typ 10 ml åt gången (sa hon).

    Smart att blanda en portion åt gången, det har jag inte tänkt på! Då slipper man ju tetra som är så dyra -.-

    Vi körde Nan med sonen då hans mage mådde bättre av det. Är det värt att pröva Nan direkt och tillochmed ha med den till BB istället för Semper som dom erbjuder?


    ja som invänjning kan lite åt gången vara bra med ersättnningen. Oftast skedar man eller ger med kopp på bb men det är ju för att magen ska vänja sig och undvika magknip.  Och det är ju bara under några dagar man gör så. Sen är det ju bara att flaska på . 
    Första amningen innehåller för övrigt oftast mer än 10 ml.
  • Sommar15

    Bra riktlinje för mängden ersättning per gång för små nyfödingar är deras ålder i dagar plus en nolla - dvs första dagen 10 ml åt gången, andra dagen 20 ml åt gången, tredje dagen 30 ml åt gången och så vidare tills du är uppe i 70-80 ml som en portion, den nivån ligger de på ett tag. Men bättre att göra lite för mycket och hälla ut än att de dricker tomt i flaskan.

  • Gladskit

    Om du vet att de har Semper på BB så hade jag tagit med NAN själv.
    Vore ju inte kul om bebisen får ont i magen av Semper och så finns det inget annat!

    I början var vi nojiga och kokade vatten som vi kylde ner och förvarade i kylskåpet i en kanna. Inför varje matning blandade vi ner pulver och värmde.

    Men sen eftersom de hade förvarat färdigblandad ersättning i kannor i kylen på sjukhuset så började vi också göra så. Varför skulle man ge det till små (och sjuka) bebisar om det var rakt ut sagt farligt?

    Tetror hade vi med som back-up på utflykter. Plus en liten termos med hett vatten, pulver och en flaska kallt vatten. Då kunde man värma tetra om det fanns Micro och gjorde det inte det så hade man pulver + vatten. Just då kändes det som ett misslyckande att inte bara kunna dra upp tröjan och amma för det var så mycket grejer att hålla koll på. För mig var det inte självvalt att inte amma. Men det går att flaskmata också! Och stora fördelen är att pappan + ev. syskon också kan vara nära och mata bebisen.

  • Kokush

    Jag har också flaskmatat från start och Nan funkade bättre än Semper för min bebis mage.

    Hon kunde äta mer än 50 ml åt gången redan efter 3 dagar och jag fick tips av barnläkaren att mata tills hon själv inte ville ha mer. De kräks ju det överflödiga. Någon 20 ml har aldrig räckt. Det är säkert olika från barn till barn dock.

    Jag brukade koka vatten och hälla i flaskor som jag förvarade i kylskåpet. Det var bara att värma lite och hälla i pulver och skaka. Ibland mätte jag pulvret också i förväg och la i små burkar så det blev mkt lättare att blanda t.ex på nätterna.

    Hade alltid tetra hemma för utflykter och för de gångerna som jag helt enkelt inte orkade blanda. Hon brydde sig inte om det var pulver eller färdigblandad. En del barn vänjer sig tydligen vid en typ och vill inte ha något annat har jag hört av andra.

    Mam flaskor och Philips avent funkade bättre med pulver då de har större flaskhalsar vilket gör det enklare att hälla i pulver än t.ex esska som är så smal och jobbig när man ska hälla i pulver utan att det kommer utanför. Om man handdiskar så är mam ganska jobbig med alla sina delar som ska diskas separat.

Svar på tråden Vad köpa hem innan?