• y1991

    Abort i vecka 10 pga inget foster?

    Om fostret inte syns innan vecka 10, är det sant att det då aldrig kommer bli något? Mitt HCG är på 6500, och läkaren sa att då borde fostret har synts. Någon som varit med om liknande?

  • Svar på tråden Abort i vecka 10 pga inget foster?
  • Anonym (Tour)

    Jag tror att det är rätt osannolikt att en sund graviditet inte visar något foster i vecka 10. Hur resonerar du själv, att det kommer att dyka upp i nästa vecka?
    Ibland kan man ju ha en ofostrig graviditet eller så att man får en missed abortion lite senare, dvs att kroppen fortfarande tror att den är gravid och man kan ha högt HCG men egentligen så är fostret återbildat eller så har det slutat växa tidigare.
    Du borde be om en ordentlig uppföljning så att du får besked, det måste vara jobbigt att inte veta!

  • y1991

    Grejen är att min mens är så himla oregelbunden så jag skulle kunna vara i vecka 8... Men nu har dom redan bokat in mig för skrapning i övermorgon, och efter att ha läst på nätet har mitt hopp tänts om att det kanske kommer ett foster om jag väntar lite till! Men läkarna sa att det är noll chans.

  • Pastella

    Men har de uteslutit ett utomkveds? Om de inte hittar något foster i livmodern och du ändå verkar gravid..

  • Anonym (Anna)
    y1991 skrev 2016-05-10 16:08:40 följande:

    Grejen är att min mens är så himla oregelbunden så jag skulle kunna vara i vecka 8... Men nu har dom redan bokat in mig för skrapning i övermorgon, och efter att ha läst på nätet har mitt hopp tänts om att det kanske kommer ett foster om jag väntar lite till! Men läkarna sa att det är noll chans.


    Jag har långa cykler men visste exakt när jag hade ÄL med första barnet då jag testade med stickor. Fick sedan blödningar i v 6 och när de gjorde VUL fanns där inget. Vätska i livmodern, begynnande missfall sa de. Hcg låg på normal nivå för v 6.

    Fick återbesök i v 7 för att kolla inför skrapning. Fortfarande inget. Hade blödit pyttelite, kände mig gravid. Hcg hade ökat ännu mer.

    Tvärvägrade skrapning då och fick ett återbesök 14 dagar senare och då sa läkaren att det blir skrapning då.

    Men när jag gjorde den undersökningen fanns ett tickande hjärta. Han sa att jag bara var i vecka 6 då. Men hur kunde jag plussa innan jag blev gravid? Hur kunde hcg vara så högt i väldigt tidig graviditet?

    Datumet läkaren sa var detsamma på RUL men jag bara visste att det inte stämde.

    Fick min son i v 34 enligt deras BF, i v 37 enligt ÄL och sista mens. Han vägde 2225 g och var 46.5 cm lång så han var stor för att vara född i v 34 men helt normal för v 37.

    Ibland ska man stå på sig och lita på magkänslan. Hoppas att det går väl för dig.
  • Anonym (ofostrig)

    Jag hade en ofostrig graviditet som upptäcktes i v7 (dvs jag gjorde vul och inget foster fanns). Jag fick göra nytt vul två veckor senare och sen avslutades graviditeten med skrapning för att kunna utesluta utomkveds. Efter skrapningen fick jag gå på kontroller för att se till så att HCG gick ner till 0. 

  • Anonym (Tour)

    Ja läser man historien ovan så FINNS det ju en chans. Du TS får avgöra själv om du vill avvakta eller gå vidare med skrapningen. De borde också kolla att det verkligen inte är utomkvedes för det kan vara farligt om fostret växer på fel ställe och det brister.

    Jag själv har regelbundna cykler och har alltid vetat på en -två dagars marginal exakt när ÄL inträffat och jag kan ha blivit gravid så för mig var det ingen tvekan om att något var väldigt fel när jag råkade ut för en MA för några år sedan. Det kändes liksom fel alltihop.

  • inance

    Är du i v10 borde någonting synas, däremot är 6500 i hcg riktigt lågt för v10, så antingen har det avstannat eller så är du typ i v6. Finns det någon chans att du är kortare gången?

  • y1991

    Det var det jag tänkte, att jag kanske var i vecka sex. Men ringde till sjukhuset idag, och det var inte 6500 utan 65 000... Så hon sa att det är omöjligt att ett foster kan komma senare, att det skulle synts redan vid 1000:( Och jag sa att jag ville vänta men dom sa att det kommer stiga alldeles för hög så att jag måste ta bort det inom tre dagar. :(

  • y1991

    Vill tillägga att det jag tycker känns jobbigt är att det överallt står om blödningar, illamående och värk när man har ofostrig eller druvbörd. Jag har inget sådant alls, mår jättebra. Känns som det växer ett barn inom mig liksom. Men läkarna säger att dom är heeeeelt övertygade om att "något är helt snett" och att jag måste skrapas så fort som möjligt. "Kanske" att det är ett utomkveds, men tänk om det inte är det då?! Jag skulle hellre vänta tills blödandet kommer isåfall men det säger dom är uteslutet... Usch vad ska man göra?

  • Anonym (Inte stor)
    Anonym (Anna) skrev 2016-05-10 16:20:08 följande:J
    Fick min son i v 34 enligt deras BF, i v 37 enligt ÄL och sista mens. Han vägde 2225 g och var 46.5 cm lång så han var stor för att vara född i v 34 men helt normal för v 37.

    Ibland ska man stå på sig och lita på magkänslan. Hoppas att det går väl för dig.
    Min dotter föddes i v 33+4 och vägde mer än din son, 2350 gr och 47 cm lång och hon var INTE stor för sin ålder/vecka.  I v 37 väger barn över 3000, så du födde nog i v 34 iaf....
  • Anonym (ofostrig)
    Anonym (Inte stor) skrev 2016-05-11 16:51:13 följande:
    Min dotter föddes i v 33+4 och vägde mer än din son, 2350 gr och 47 cm lång och hon var INTE stor för sin ålder/vecka.  I v 37 väger barn över 3000, så du födde nog i v 34 iaf....
    Jag tänkte samma sak Min son föddes i v37+2 och vägde 2165g till 45cm och var extremt liten för den veckan och BM sa att han var normalstor för v34 och gissade att jag gått med den havandeskapsförgiftning som MVC missat i ca 3 veckor vilket även stämde med mina symtom och när magen slutade växa.
  • Anonym (ofostrig)

    De skulle inte skynda på det om de inte vore oroliga för din hälsa.
    Oavsett om det är utomkveds eller druvbörd kan det bli farligt för dig om du går för länge med det, är det ofostrigt är det dock inte farligt.

  • Anonym (Maja)

    Har haft druvbörd (inget foster)upptäcktes i c v 8,när jag blev sjuk.Hade mått ok innan och gravtestet visade positivt,så hur kan man veta.Efter op fick jag ta blodprov i ett år.Blev frisk och fick en bebis 2 år senare.

  • Josefin.elisabet

    Läkare kan ju ha fel , det hände mig för 11 år sen när jag var 17. Jag var gravid och åkte in för att jag hade ont i sidan av magen , minns inte exakt hur långt gången jag var men tror det var runt v. 6 eller så. Läkarna såg inget foster men hcg steg så de trodde det var utomkveds och bokade tid för titthålsoperation. Men precis innan op kollade en annan läkare för säkerhets skull och då såg hon ett foster med hjärtslag. Sen så blev det ändå mf några veckor senare så det kanske var nånting redan då som inte stod rätt till men läkarna hade iallafall fel när de sa att det var utomkveds och det var tur att de kollade en extra gång för det hade ju varit helt i onödan att operera.

    Sen har jag fått två barn efter det och då syntes det på vul ganska tidigt.

    Vet inte om det kan vara så att inget foster syns så sent som v. 10 men de kanske borde göra ett till Vul om nån vecka för att vara säkra ? Om det är utomkveds är det ju bråttom att göra nått iförsej för det kan ju vara farligt men då hjälper ju inte skrapning?

  • Anonym (Tour)

    Jag fick MA rätt tidigt men min ena syster gick tom vecka 17. Magen växte, alla symptom fanns där, inga blödningar, ingen smärta. Kroppen hade bara inte fattat att graviditeten avstannat fem veckor tidigare.
    Så man måste inte ha ont eller blöda för att det ska vara MA eller så.

Svar på tråden Abort i vecka 10 pga inget foster?