• ZII

Vi behöver inte dricka mjölk!

Den allmänna uppfattningen är att mjölk är en viktig och nödvändig del av en hälsosam kost. Den föreställningen har dock utmanats alltmer under dem senaste åren och frågan är om mjölken verkligen är så nyttig och oumbärlig som vi tidigare trott. 

En stor studie vid Uppsala universitet visar att mjölk kan leda till både benbrott och förkortat liv. Andra studier visar också samband mellan hög mjölkkonsumtion och benskörhet. Chefen för näringsforskningsenheten vid universitetet i Harvard, professor Walter Willett, slår dessutom fast att en hälsosam kost varken behöver innehålla mjölk eller mjölkprodukter.

Varför har vi då en sådan positiv inställning till mjölk idag? Huvudskälet ar mjölklobbyn. Genom sina satsningar har mjölklobbyn lyckats förmedla en gynnsam bild av sin produkt hos allmänheten och politiker. Därmed har de bland annat lyckats erhålla ekonomiskt stöd av EU som dessutom kan ge ersättning till skolor och förskolor som serverar mjölk.

Trots mjölklobbyns ansträngningar har dock mjölkkonsumtionen minskat med drygt 30 procent sedan 1980, enligt Arla. Istället för att anpassa produktionen till efterfrågan har dock mjölkbranschen istället lyckats säkra ytterligare miljardstöd från regeringen och EU så att dem kan fortsätta med sin kraftiga överproduktion av mjölk. Kostnader som i slutändan faller på skattebetalare.

Faktum är att när även Livsmedelsverket ville begränsa mjölkdrickandet till 2-5 deciliter om dagen i sina nya kostråd gick mjölkbönderna och mejeriföreningarna i LRF Mjölk i taket och varnade för kalciumbrist. Detta trots att det finns en rad olika kalciumkällor förutom mjölk som t.ex. havredryck, sojadryck, apelsinjuice, räkor och grönkål mm.

Med tanke på mjölklobbyns omoraliska agerande där man privilegierar sina egna särintressen på bekostnad av det svenska folket känns det därför skönt att veta att man inte behöver dricka mjölk för hälsans skull.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2016-05-10 20:04
    pashakhanlou.blogg.se/
  • Svar på tråden Vi behöver inte dricka mjölk!
  • Sandra8978

De flesta vuxna dricker inte mjölk, skandinavien är ett undantag eftersom en mutation gör att även vuxna kan bryta ner laktos här.

Det innebär dock som du påpekar inte att det nödvändigtvis är nyttigt för en 2000-tals människa att dricka mjölk. Tvärtom indikerar den globalt sett vanligare intoleransen en evolutionär fördel av att vara intolerant.

Jag forskar på benläkning och har träffat gruppen i Uppsala som du nämner. För egen del har jag slutat dricka mjölk, förutom någon gång i undantagsfall.

Problemet som många studier lyfter är att mjölk innehåller höga ämnen av beta-galactosidas som är starkt inflammatoriskt. Ämnet används bland annat i cell studier där man tittar på accelererat åldrande.

Själv tror jag på att dricka mjölk tills man når åldern där människor globalt sett blir laktosintoleranta. Därefter kan man dock troligen forssätta med fermenterade produkter eftersom dessa saknar beta-galactosidas.

• ZII
    Mycket intressant svar Sandra. Du har helt ratt i att mjolkdrickande bland vuxna till stor del ar en skandinavisk foreteelse. Fast aven har har mjolkdrickandet gatt ner som jag namner i artikeln. Vi ar pa ratt vag! 
  • Sandra8978

Jag försöker övertyga alla jag bryr mig om att minska sin mjölk-konsumption så mkt som möjligt.

• nattuv
    ZII skrev 2016-05-10 20:03:22 följande:

Den allmänna uppfattningen är att mjölk är en viktig och nödvändig del av en hälsosam kost. Den föreställningen har dock utmanats alltmer under dem senaste åren och frågan är om mjölken verkligen är så nyttig och oumbärlig som vi tidigare trott.

Det finns studier som visar på att att mjölk är bra vid diabetes typ 2. Även de som inte har diabetes får en bättre blodsockerkurva om de dricker mjölk. Med tanke på att diabetes är ett växande problem så kanske mjölk är nyttigare än vi trott.
  • Sandra8978
    nattuv skrev 2016-05-11 18:15:14 följande:
    Det finns studier som visar på att att mjölk är bra vid diabetes typ 2. Även de som inte har diabetes får en bättre blodsockerkurva om de dricker mjölk. Med tanke på att diabetes är ett växande problem så kanske mjölk är nyttigare än vi trott.
    För diabetiker typ 2, kanske.
  • Zadre

Men nu är det så att mjölk är förbannat gott. Har dragit ner på konsumptionen bga att jag äter LCHF men ibland tar jag mej ett stort glas. :)

Svar på tråden Vi behöver inte dricka mjölk!