• narie24

    hur är det i västerhaninge?

    Jag har en del släkt i Västerhaninge och har börjat fundera på att köpa hus i området. Jag har förstått att v-Haninge dras med ett dåligt rykte. Men hur är det egentligen att bo där? Hur är förskolorna och skolorna?

    Hoppas ngn har erfarenhet!!

  • Svar på tråden hur är det i västerhaninge?
  • Vaesterhaninge

    Hej du

    Född och uppvuxen i V-h

    Kort kan man väl säga att det är ett utpräglat arbetarklasssamhälle. Vissa områden ( och förskolor/skolor i dessa) är mycket invandrartäta, har dock inte hört att det egentligen är mer bråk där.

    Min egen erfarenhet av grundskolan här är att den bör undvikas till varje pris då de har fruktansvärd personalomsättning, dålig pedagogik och extremt låga mål.

    Det är nog rätt mycket "småbråk" i områden, fylla, skadegörelse osv men vad jag vet inte så mycket större händelser

    Personligen skulle jag nog satsa på Handen/Dalarö/Vega istället

    Lycka till

  • MysSarah

    Ribbybergsskolan ligger ju iaf i ett område med villor och bostadsrätter. Känns spontant som om den är en av de bättre. Men flyttade själv från vh -99, har inte så mycket koll, då mina vänners barn gått i andra skolor.

  • TantMedKratta

    Bor i V-H sedan drygt tio år och trivs bra. Håll dig på rätt sida järnvägen bara och undvik Åbylund. Bra, lugna och trevliga områden är Ribby, Ribbylund och Nedersta. Noll bråk och stök enligt min erfarenhet. Skolorna har varit rätt tråkiga under åren pga hög personalomsättning men har inget att klaga på vad gäller hur Ribbybergsskolan fungerar nu. Priser på hus i ovan nämnda området har skjutit i höjden det senaste året men ligger ändå en bit under pris på his i ex Vega.

  • Kasperina

    Både Vendelsö och Vega är jättebra med flera bra skolor och ligger nära V-h. Vega får pendeltåg om ca två år, då blir det ännu närmre.

  • Hannagluy

    Förskolorna i vh är helt ok. Just nu är det lite svårt att få plats men det kommer byggas två nya förskolor snart. Man har sitt första hands val men får den man får sas. Skolorna har jag inte jättemycket kunskap om men lika där, närhetsprincipen och syskonförtur, du kommer förmodligen inte kunna välja då det är rätt fullt. Bostadsområdena skiljer sig åt som över allt annars. De jag känner som bor där nu är nöjda. I Tungelsta kommer en ny skola byggas i Lillgården så det kommer bli bra tror jag.

  • Mimsan81

    Vi bor på Ribbysidan och trivs jättebra här. Har aldrig upplevt något bråk eller problem. Mina barn har kunnat springa över till grannarnas trädgård (bor i radhus) sedan 4-årsåldern och vi känner oss mycket trygga med det. Har bott här i sex år, innan dess i Stockholm, och är helnöjda med vår flytt. Ev skulle vi önska ett större centrum, men så länge man har bil finns ju allt inom räckhåll.

    Vad gäller förskolor finns det tre stycken på vår sida spåret, Ribby, Tärningen och Skrindan. Alla ska vara bra. Våra barn går på Skrindan och bättre förskola finns inte. Mycket utetid, barnen leker i stationer så grupperna är små och man jobbar på att ha en låg ljudnivå inomhus. Och så har de en egen kock som lagar ekomat i så stor utsträckning som möjligt. Hon instagrammar maten också på Skrindans kock ????

    Vi har ännu inte barn i skolåldern, men våra grannar är nöjda både med Ribbyskolan och Montessoriskolan Ugglan, som de går på. Som överallt annars så handlar det väl om vilken klassföreståndare man får och om barnen trivs eller ej. Det känns som om det satsats på skolan de senaste åren.

    Allt som allt är vi i alla fall glada att vi flyttade till Västerhaninge, hoppas det gav dig lite mer kött på benen.

  • tintinspex

    Hej.

    Vi är en stor familj som behöver flytta stort. Just nu finns lite alternativ o västerhaninge. Tanken att komma böra naturen gillar tyresta dalarö gålö osv så är det rätt sida för oss att vara på. Lite mer lantligt. Men barnen kommer i första hand är det bra för barnen att växa upp i västerhaninge vögar man flytta dit ? Åren mellan 11-16 var det lite problematiskt vad jag förstår men det har kanske blivit bättre ?

    Med vänlig hälsning, familydad

  • tintinspex

    Ingen ? Flera säger att det är bra där inte värre än många många andra ställen i stockholm kan det stämma ? Lite orolig att man flyttar till ett kriminellt näste och får rånade Barn och våldtagna på köpet en granne som vill massmörda dig osv men det håller kanske normala familjära normer i stort där ute ?

Svar på tråden hur är det i västerhaninge?