• KnasLina

Flytta till Sundbyberg?

Jag och min man kollar lägenheter i och omkring Sundbyberg,
    har sett att det ibland finns lägenheter i ett område som heter "Ör", är det någon som har erfarenhet av detta område?
    Förhoppningvis är det snart barn på väg och då vill man såklart hamna rätt :).

• Svar på tråden Flytta till Sundbyberg?
  • Birgitta02

Jag bodde i Ör för många år sedan. På Spelmanshöjden samt Majeldsvägen. Det var ett himla trevligt område, nära till lilla köpcentret i Hallonbergen samt tunnelbana (12 minuter in till city). Jag trivdes fantastiskt bra där! Mina barn gick först hos dagmamma och sen på dagis. Dagiset var skitbra!

Men - det är ju 27 år sen. Mycket kan ha ändrats :)

• Duckan

Ör ligger en bra bit ifrån centrala Sundbyberg, delar bara postadress skulle jag säga. Hallonbergen är närmaste centrum.
    Jag skulle inte vilja bo där tyvärr.

• Gurwlan

Jag bodde på södra sidan innan jag flyttade till Sundbyberg och jag älskar att bo här det är nära till allt. Men jag bor i mariehäll/annedal. Om jag var er skulle jag titta på lägenhet lite närmare själva Sundbyberg centrum.

• Birgitta02
    Duckan skrev 2016-05-11 10:04:03 följande:
    Ör ligger en bra bit ifrån centrala Sundbyberg, delar bara postadress skulle jag säga. Hallonbergen är närmaste centrum.
    Jag skulle inte vilja bo där tyvärr.
    En bra bit? Två kilometer är inte en bra bit tycker jag. Man kan promenera dit över ängarna :). Jag flyttade därifrån 1988, så visst kan det förändras.

Men Hallonbergen skulle jag inte vilja bo på. Det var en himmelsvid skillnad på område även om det bara är 500 meter mellan områdena.

Duvbo är bra. Men ganska dyra kåkar.
    Centrala Sundbyberg är helt ok.
    Hästhagen var också bra minns jag.

Men när jag bodde där så fanns inte de segregerade områdena alls - förutom Rinkeby och Tensta. Så visst kan saker och ting hänt sedan jag flyttade därifrån.

Ska nog hålla mig utanför tråden eftersom mina erfarenheter är gamla :)
  • KnasLina

verkar inte vara speciellt långt till sundbyberg centrum, en promenade på 10-15 minuter? Ser också ut att finnas mycket grönområden vid Ör och det lockar mer än att bo "i smeten".

• Duckan

Birgitta02, för mig är det en för lång bit för att klassas som nära. Jag känner väl till området då jag vistas i krokarna fortfarande.
    I centrala Sundbyberg eller Duvbo skulle jag gärna på (maken vägrar dock).

• Duckan

Ängarna vid Ör är fantastiska,ts, absolut!  Sumpans kommun har också mycket bra för barnfamiljer.

• Birgitta02
    Duckan skrev 2016-05-11 10:18:21 följande:
    Birgitta02, för mig är det en för lång bit för att klassas som nära. Jag känner väl till området då jag vistas i krokarna fortfarande.
    I centrala Sundbyberg eller Duvbo skulle jag gärna på (maken vägrar dock).
    Beror lite på vad man vill ha. Vad finns i centrala Sumpan som är lockande? Runt Ör har du ängar, promenadstråk, fågeldamm, nära till T-bana. Allt fanns minns jag. Och ett bra område om man har hund (nära till grönt).

Nere på ängarna fanns också en härlig plaskdamm för småttingarna minns jag.

Vi kan säga så här: Hade jag flyttat tillbaka till Sthlm skulle jag väldigt gärna flytta tillbaka till Ör, OM det vara samma mentalitet där som när jag bodde där.
  • KnasLina
    Birgitta02 skrev 2016-05-11 09:56:33 följande:

Jag bodde i Ör för många år sedan. På Spelmanshöjden samt Majeldsvägen. Det var ett himla trevligt område, nära till lilla köpcentret i Hallonbergen samt tunnelbana (12 minuter in till city). Jag trivdes fantastiskt bra där! Mina barn gick först hos dagmamma och sen på dagis. Dagiset var skitbra!

Men - det är ju 27 år sen. Mycket kan ha ändrats :)

Ja det varkar finnas gott om dagis/skolor i närområdet, ursvik ligger inte långt därifrån och där har jag varit och joggat någon gang för länge sen. jag minns det som väldigt fint däromkring.
  • Duckan

Sumpan har exploderat med restauranger, affärer osv Birgitta02. Medan Ör fortfarande inte har mer än sina hus skulle jag säga. Jag är lite bortskämd då jag bor i city nu, nära till allt, men så vill jag ha det. Sen kanske ts tycker att det är bra nog åt dem, det ska jag inte säga nåt om. Bara lägger fram mina tankar.
    Det är inte så långt till sjöarna och Gröna stugan från Sumpan heller samt att där har du härliga Marabou-parken med stor plaskdamm för barnen.

Svar på tråden Flytta till Sundbyberg?