• Aduma

Han vet att han aldrig vill ha barn. Jag vet inte...

Okej.. jag vet att det finns en mängd trådar redan, men jag måste bara få skriva av mig och förhoppningsvis få lite input från er här också. 

Jag och min sambo har varit tillsammans i snart 6 år och bott ihop i 4.5. Vi träffades under studietiden och har nu båda två fast jobb och bor i en fin lägenhet mitt i staden där vi bor. 

Problemet som skaver är att jag är så rädd att vi kanske inte har så långt kvar tillsammans. Han har varit ganska övertygad förut om att han aldrig vill ha barn och jag har förnekat detta jobbiga faktum alldeles för länge. Nu har jag börjat fundera på att följa min dröm - att flytta tillbaka till staden jag kommer från ursprungligen för ett jobb jag varit på intervju för. Han stöttar mig i min önskan att testa mina vingar och lösningen skulle då bli att vi blir särbo den närmsta framtiden.

Det som egentligen är jobbigt är att jag älskar honom så otroligt mycket. Han är den finaste och mest omtänksamma sambo jag kunnat önska (förutom att hans sexlust minskat till närmast obefintligt det senaste året... vilket lett till många bråk). Jag har dock inte bestämt mig själv för om jag eventuellt vill ha barn eller inte. Det känns jobbigt att veta att om jag blir kvar i detta förhållande är det med premissen att det inte blir mer än han och jag, det blir inga barn tillsammans med honom.

Vad gör man när man älskar varandra men delar olika prioriteringar? Eller ens har bestämt sig? Jag har ingen barnlängtan som det ser ut idag, men vad händer om jag vaknar en morgon då jag är 45 och inser att det är försent?

Vad har ni för tankar kring detta? 

• Svar på tråden Han vet att han aldrig vill ha barn. Jag vet inte...
  • Anonym (Wildrat)

Sök jobbet, bli särbo och känn efter. Ge det tex ett halvår och bestäm efter det. Bara kärlek räcker inte för ett förhållande och det låter lite som att han gett upp förhållandet men inte vill vara den som gör slut...

Svar på tråden Han vet att han aldrig vill ha barn. Jag vet inte...