• silvertroll

Någon som gjort KUB i Karlstad? Eller KUB öht?

Hej!

Undrar om någon här har gjort KUB i Karlstad och kan berätta lite om hur själva undersökningen går till? Blodprovet har jag lämnat så jag vet att det är UL nu, men är det något mer? Blir man vägd eller går de på inskrivningsvikten från mvc? Ställer de några frågor? Något annat jag borde veta eller tänka på?

Tacksam för svar :)

• Svar på tråden Någon som gjort KUB i Karlstad? Eller KUB öht?
  • Anonym (m)

Man väger sig inte där. Man får lägga sig och så börjar titta på bebisen med UL på magen och mäter bebisens nackspalt. De mäter flera gånger och sedan skriver de in siffrorna i datorn. De får då fram en sannolikhet ihop med blodprovet din ålder osv. Till oss sa dom att vi inte fick filma. Däremot fick vi ta bilder på ultraljudsapparatens bilder på skärmen efter undersökningen var klar.

• syntharen

Barnmorskan frågar dock vad man väger, om man har ett annat ursprung än nordiskt, om man är rökare. Sllt sånt läggs in i riskbedömningen.

• Alvina

Jag gjorde det för några veckor sedan. Då låg inte fostret i en bra position. Tydligen måste huvudet vara i profil men mitt foster ville inte riktigt vända sig först. Det gick bättre efter att jag fått i mig något sött att äta. Fick en chokladbit och ett glas kallt vatten av barnmorskan. Men kanske ditt foster ligger rätt redan från början. Om inte, kan en chokladbit eller en Coca Cola eller något annat sött, vara bra att ha med i handväskan för säkerhets skull. Hon sade också att det är bättre om man har kvar lite urin i blåsan, att bilden blir tydligare då. Så försök att undvika att kissa ett par timmar innan. Jag hade kissat precis innan jag gick hemifrån men nu vet jag att jag inte ska göra det på rul.

Svar på tråden Någon som gjort KUB i Karlstad? Eller KUB öht?