• TRImmortal

    Har du besökt, eller kommer du besöka förskola/förskolor innan du söker plats?

    Jag är förskollärare, och mamma. På jobbet visar jag ofta runt föräldrar som ska söka plats åt sina barn och tycker att det känns självklart för mig att man ska besöka olika förskolor för att skapa sig ett intryck och veta vilken/vilka som känns bäst.

    Som mamma däremot upplever jag att de flesta andra föräldrar jag pratat med (på öppna förskolan, bvc osv.) inte besöker innan de ansöker om plats utan helt enkelt bara väljer det som ligger närmast eller går efter vad andra har sagt.

    Motivera gärna hur ni tänker och hur ni har gjort/kommer att göra.

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Har du besökt, eller kommer du besöka förskola/förskolor innan du söker plats?
  • Mascaraklumpar

    Nej, det gjorde vi inte. Det var stor brist på platser här och ingen av mammorna jag kände i området hade fått de förskolor de ville ha i alla fall, så det kändes inte som om det var någon idé. När vi väl fick plats så fick vi vårt femtehandsval.

  • Anonym (F)

    Vi var på 8 visningar, tittade och ställde frågor och valde sedan 5 av dem. Fick vårt andrahandsval (alla andra i föräldragruppen fick garantiplatser) och vi är jättenöjda. Sonen har gått där i två år nu och idag fick vi besked om att han fått en plats på vårt förstahandsval. Inte en chans att vi byter, hade inte kunnat hamna på en bättre förskola!

  • Carambolan

    Nej, vi gick helt på att förskolan vi valde har sjukt mycket bättre utemiljö än någon annan i närheten samt att föräldraenkäterna visade bättre omdömen där än på andra i närheten. Vi tänkte att det ändå är personalen som gör största skillnaden och dem hinner man inte få så stort intryck av på ett snabbesök, om man ens får träffa rätt person (förskolan har fem avdelningar).

  • skåningentösen