• TRImmortal

    Har du besökt, eller kommer du besöka förskola/förskolor innan du söker plats?

    Jag är förskollärare, och mamma. På jobbet visar jag ofta runt föräldrar som ska söka plats åt sina barn och tycker att det känns självklart för mig att man ska besöka olika förskolor för att skapa sig ett intryck och veta vilken/vilka som känns bäst.

    Som mamma däremot upplever jag att de flesta andra föräldrar jag pratat med (på öppna förskolan, bvc osv.) inte besöker innan de ansöker om plats utan helt enkelt bara väljer det som ligger närmast eller går efter vad andra har sagt.

    Motivera gärna hur ni tänker och hur ni har gjort/kommer att göra.

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Har du besökt, eller kommer du besöka förskola/förskolor innan du söker plats?
  • Mascaraklumpar

    Nej, det gjorde vi inte. Det var stor brist på platser här och ingen av mammorna jag kände i området hade fått de förskolor de ville ha i alla fall, så det kändes inte som om det var någon idé. När vi väl fick plats så fick vi vårt femtehandsval.

  • Anonym (F)

    Vi var på 8 visningar, tittade och ställde frågor och valde sedan 5 av dem. Fick vårt andrahandsval (alla andra i föräldragruppen fick garantiplatser) och vi är jättenöjda. Sonen har gått där i två år nu och idag fick vi besked om att han fått en plats på vårt förstahandsval. Inte en chans att vi byter, hade inte kunnat hamna på en bättre förskola!

  • Carambolan

    Nej, vi gick helt på att förskolan vi valde har sjukt mycket bättre utemiljö än någon annan i närheten samt att föräldraenkäterna visade bättre omdömen där än på andra i närheten. Vi tänkte att det ändå är personalen som gör största skillnaden och dem hinner man inte få så stort intryck av på ett snabbesök, om man ens får träffa rätt person (förskolan har fem avdelningar).

  • skåningentösen

    Jag var runt på ca 6 ställen. Självklart, lämnar inte det bästa jag har var som helst. Tjatade mig till 1:a valet. Fick det, är jättenöjd!

  • Mrs Green

    Vi besökte ett par förskolor, men det vi fick plats på var nyöppnat så det gick varken att besöka eller välja. Men vi blev jättenöjda ändå :)

  • fluu

    Vi besökte ett par olika fsk. Dock inte den vi sedan satte henne på .. heh


    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • gbgumman

    Nej det gjorde jag inte. Var glad att jag fick en plats på vanligt kommunal förskola nära hemmet. Jag har själv en förskollärareutbildning även om jag inte jobbar som det och är uppvuxen i förskollärarfamilj. Kände mig trygg med att lämna bort mitt barn till svensk förskola och den tryggheten smittades av på mina barn. De hade underbara år på förskolan. Skulle det varit dåligt (och då menar jag riktigt illa då jag inte tycker att en förskola är dålig bara för att de inte gör exakt som mina förväntningar är) så hade de fått byta. Men så länge de älskade att gå dit var jag nöjd. Har inte mer krav än så.

  • Harvester

    Den förskolan vi sökte till öppnade precis när barnet började så det var inte möjligt.

    Ville dock gärna ha I ur och skur plus att det är jättenära varför jag tycker det vägde upp.

    Är jättenöjd ändå men jag hade kanske tur :) Har ju hört mycket skräckhistorier..

  • vindruvan

    För mig är det en självklarhet att besöka och känna in stämningen i huset och bland pedagogerna, titta på lokaler och gården innan man ansöker om plats. Det kanske är en yrkesskada (är barnskötare och jobbat på fsk i 15 år).


    Jag anser att man hinner känna av hur det är när man besöker, väldigt mycket mer än om man bara läser fsk namn på ett papper/datorn.

  • Anonym (Rationell)

    Absolut inte. Jag väljer bara den förskola som ligger närmast. Det är väl ingen större skillnad på dem? 

    Jag skulle likställa det med ett parkeringsgarage. Det är bara förvaring. 

Svar på tråden Har du besökt, eller kommer du besöka förskola/förskolor innan du söker plats?