• Fröken W

Ansöka om föräldraledighet

Hej!

Jag är gravid med första barnet och det börjar bli dags att ansöka om föräldraledighet.

Hur gör jag?

Finns det någonstans där man kan läsa hur man ska göra steg för steg?

Har letat på försäkringskassans hemsida men hittar inte vad som är steg ett.

Någon som kan hjälpa mig?

• Svar på tråden Ansöka om föräldraledighet
  • Långbenopluto

Har du fått moderskapsintyget från din BM? Om inte ska du be om det i första hand och skicka in till FK.

• Carambolan

Prata med din chef. Det kan vara lite olika från ställe till ställe :) På mitt jobb ska man säga till sin chef och sen skicka en blankett till löneavdelningen om man söker för mer än en månad i sträck.

• NollÅtta

Här vill de ha moderskapsintyget och sedan fyller man i en blankett om att vara f-ledig. Hur länge man planerar vara borta osv. Sen har vi föräldraledighetstillägg så då får man kryssa i att man vill ha det också. Sen ska ens chef godkänna detta och ge vidare till HR.

Moderskapsintyget ska också skickas till försäkringskassan. De brukar sedan vilja ha intyg fr arbetsgivaren ang vilken typ av anställning du har samt din lön osv (de skickar hem info om detta till dig)

När detta är gjort kan man börja ansöka om föräldraledighet hos f-kassan, lättast via hemsidan tycker jag. Man loggar in med mobilt bank id till ex.

Son född -10 och Dotter född -13. Gravid med 3an
  • Fröken W

Tack snälla ni för hjälpen. Fick moderskapsintyg idag så bara att skicka in det och vänta på svar därifrån då alltså?

• Långbenopluto
    Fröken W skrev 2016-05-13 19:30:09 följande:
    Tack snälla ni för hjälpen. Fick moderskapsintyg idag så bara att skicka in det och vänta på svar därifrån då alltså?
    Nä, du ska själv gå in på "dina sidor" på fk.se och ansöka.
  • Fröken W
    Snövits skrev 2016-05-13 19:31:15 följande:

Nä, du ska själv gå in på "dina sidor" på fk.se och ansöka.

Men kan jag göra det innan fk fått intyget? Skickade det med posten idag.
  • Carambolan

Glöm inte att ta en kopia till din arbetsgivare. Föräldraledigt söker du på jobbet, föräldrapenning söker du hos försäkringskassan.

• AnkiC
    Fröken W skrev 2016-05-13 21:53:55 följande:
    Men kan jag göra det innan fk fått intyget? Skickade det med posten idag.
    Nej du måste vänta tills FK fått ditt intyg och skapat ett barn med beräknat födelsedatum till dig. När det är gjort loggar du in på mina sidor och ansöker om föräldrapenning.
  • Fröken W

Men behöver jag alltså inte gå via fk för att anmäla föräldraLEDIGHET? Det kan jag göra direkt till min chef utan massa papper och intyg? Jag planerar att jobba till två veckor innan bf ifall det har någon betydelse.

FöräldraPENNING ansöker jag om hos fk?

• AnkiC
    Fröken W skrev 2016-05-14 10:37:23 följande:

Men behöver jag alltså inte gå via fk för att anmäla föräldraLEDIGHET? Det kan jag göra direkt till min chef utan massa papper och intyg? Jag planerar att jobba till två veckor innan bf ifall det har någon betydelse.

FöräldraPENNING ansöker jag om hos fk?

Ja föräldraledighet från jobbet ansöker du ju om på din arbetsplats. Huruvida din chef vill ha intyg eller ej är det svårt att svara på. Det kanske är olika. För mig är det bara att fylla i en föräldraledighetsblankett och lämna in. Minst 2 månader innan måste du göra det.
  • AnkiC

Och ja föräldrapenning får man från försäkringskassan så det ansöker du om där när din graviditet är registrerad.

Svar på tråden Ansöka om föräldraledighet