• Anonym (Trådskaparen)

5-åring utsatt för misshandel av rektor, mamman filmar övergreppet. VIDEO

Den här videon skapar just nu stora debatter i USA där detta utspelade sig för en kort tid sedan. Jag tänkte att vi kunde diskutera vad vi ser på klippet ur följande frågeställningar;

1. Hur kan detta fortfarande ske lagligt(!?) i länder? Hur kan lagstiftare bortse så ofantligt från barnpsykologi och forskning som visar att aga inte fungerar?
    2. Vad tycker ni om mammans agerande?

Bakgrund till misshandeln är att pojken, 5 år, spottat på en annan elev och mamman fick välja mellan att pojken skulle få "the paddle" eller bli avstängd från skolan.

• Svar på tråden 5-åring utsatt för misshandel av rektor, mamman filmar övergreppet. VIDEO
  • Anonym (oops)

Jag antar att du tycker det är okay eftersom du behöver vara anonym?

• Anonym (tja)

Kommer han spotta på andra elever igen tror du?

• Anonym (Trådskaparen)
    Anonym (oops) skrev 2016-05-12 20:36:43 följande:
    Jag antar att du tycker det är okay eftersom du behöver vara anonym?
    Jag tycker verkligen inte att det är okej, därav att jag använder ordet "misshandel" istället för att benämna det som aga. För misshandel är vad det är.

Och vad avser min anonymitet så visste jag inte om anonyma svar tillåts i andra forum än Känsliga Rummet, och jag vill att människor ska ha möjlighet att vara anonyma. TACK :)
  • Anonym (Trådskaparen)
    Anonym (tja) skrev 2016-05-12 20:36:48 följande:
    Kommer han lita på vuxna tror du? På sin mamma som i videon säger "I'm texting/Jag smsar" lite uttråkat medan han skriker "Mommy help/Mamma hjälp mig".
  • Anonym (hjälp...)

Filmen vill inte spela upp just nu, men det säger sig väl självt att en person som ens tänker tanken att tillämpa kroppsstraff på ett barn inte är lämplig för sitt jobb?

• Anonym (hjälp...)

Det hade han inte gjort om man vridit nacken av honom heller. Det är faktiskt en ännu säkrare metod!
  • Ejin

Nä men va fan är detta. Vad är morsans problem som står o tittar på då? Hade tagit den där paddeln och slagit i käringens huvud om hon försökt sig på nått sånt på mitt barn. Mår fan illa. Det spelar ingen roll vad barnet har gjort. Han är fem år och det är de vuxna omkring som ska se till att han sköter sig. Utan våld. Hur fan kan man tro att man ska lära ett barn bra värderingar genom att slåss. Folk som tror de har kortslutning i hjärnan ????????

• Anonym (Lis)

Fick stryk med den j-a paddeln när jag var utbytesstudent i Colorado som 16-åring. Gjorde så inihelvete ont. Att någon kommer på tanken att göra så mot en 5-åring får mig att spy!

• Krukmakaren

Nja, riktigt så enkelt är det ju inte, eller hur? Om det är viljestyrt, som hos de flesta neurotypiska barn (och vuxna) behövs inte fysiska straff. Då räcker det med en förklaringsmodell som barnet förstår, samtidigt som man föregår med gott exempel.

Om barnet har ett impulskontrollproblem, tror vi då att vi kan avhjälpa det med stryk? Ingen forskning styrker detta.

Alltså, vi har två scenario där agan är både ineffektiv och otroligt grym och förnedrande. Inte direkt det bästa utfallet.
  • Anonym (Trådskaparen)
    Ejin skrev 2016-05-12 21:35:03 följande:
    Nä men va fan är detta. Vad är morsans problem som står o tittar på då? Hade tagit den där paddeln och slagit i käringens huvud om hon försökt sig på nått sånt på mitt barn. Mår fan illa. Det spelar ingen roll vad barnet har gjort. Han är fem år och det är de vuxna omkring som ska se till att han sköter sig. Utan våld. Hur fan kan man tro att man ska lära ett barn bra värderingar genom att slåss. Folk som tror de har kortslutning i hjärnan ????????
    Jaa, det är riktigt obehagligt att bevittna... Läste att mamman riskerade att "go to jail" om hon istället för kroppsstraff valde att sonen blev avstängd. Otroligt!!!!
Svar på tråden 5-åring utsatt för misshandel av rektor, mamman filmar övergreppet. VIDEO