jonsi skrev 2016-05-13 10:26:10 följande:
Att gå ner i vikt är sällan speciellt problematiskt. Problemet brukar vara att behålla vikten. Hur ser planen ut framöver? Vad tränar du och hur ser matvanorna ut?
Oj, för mig har det varit jätteproblematiskt. Har kämpat i många år med alla möjliga metoder, men har aldrig klarat av att hålla planen längre än i ett par veckor (tills nu, obviously).
Hittills har det gått väldigt bra att hålla vikten. Jag måste snarare anstränga mig för att inte gå ner mer i vikt (vilket aldrig har hänt förut, så det är en rätt skön känsla). Jag har gått över till 5-2 och min fastedagar är fortfarande upplagda så att jag inte äter någonting alls de dagarna. På ätardagarna äter jag det jag känner för och när jag är hungrig. Har släppt frukost-lunch-mellanmål-middag-fixeringen, även om det förstås ibland blir så att jag äter just frukost, lunch, mellanmål och middag.
Jag är ingen gymmare, direkt, men har blivit ganska aktiv sedan jag blev sambo med en skogsmulle (som dessutom har tre hundar som behöver motioneras). Promenerar oftast runt två timmar om dagen och åker rullskidor några gånger i veckan (vilket är jättetöntigt, men superkul). Styrketräningen gör jag hemma eller utomhus, med hantlar och pilatesövningar, framförallt.
Anonym (loppan) skrev 2016-05-13 11:10:17 följande:
Grattis till viktminskningen! :)
Känns som en väldigt enkel bantningsmetod eftersom man aldrig behöver räkna kalorier och så. Och sedan är det ju ett enkelt sätt att bibehålla vikten också. Tror det skulle passa mig superbra om jag hade problem med övervikt.
Tack så mycket! Ja, det är en metod som har passat mig som handen i handsken. Jag har inga problem med att gå utan mat i en dag, men däremot har det alltid varit svårt för mig att äta nyttigt varje dag. Jag känner mig så begränsad och det "förbjudna" blir så lockande. Att faktiskt kunna äta så mycket jag vill under mina ätardagar utan att behöva tänka på en kaloribudget eller få dåligt samvete av att ta ett par skivor bröd till min bönchili är så jäkla skönt.