• Raeenro

Kan jag ta ur en nytagen tungpiercing?

Hej!

Jag piercade tungan igår och idag inser jag hur besvärligt det är. Jag kommer inte klara utav att ha den i. Kan jag ta ur tungpiercingen trots att jag tog hål igår och tungan är svullen?

Jag försöker leta svar, men hittar ingenstans. Jag mår bara sämre utav att ha tungpiercingen i eftersom jag inte kan äta nånting och jag trivs inte.

Tacksam för svar

• Svar på tråden Kan jag ta ur en nytagen tungpiercing?
  • Primulina

Svullnaden är föra att tungan försöker läka så självklart kan du ta ut den om du inte vill ha den så läker nog tungan bättre.

• CrazyChristina

Staven man får när man gör hålet är dubbelt så stor som man behöver för att tungan svullnar upp. Så om det är det som stör behöver du inte ta ut den vet flera som kunnat byta till mindre stav efter några dagar när svullnaden gått ner och då kunnat äta och knappt märkt av sin piercing.

♥Erik 2010-06-09♥-♥Wilhelm 2012-04-17♥-♥Gift sedan 2014-03-28♥-♥Lovis 2015-02-02♥
  • Vickan I

Det blir bättre och lättare när du kan byta till en kort stav. Men om du är säker så är det bara att plocka ut den så läker det snabbt ihop igen.

• Emerencia

Det kommer göra ont en vecka med svullnad. Tog iaf en vecka för mig att äta. Men de visste du väl att det skulle bli så? Hur som helst så kan du ta ut den, men rengör noga precis som om att du skulle ha den kvar så det inte bli infekterat.

• Detfinnsredanenanvändare

Vänta två dagar tills svullnaden har lagt sig så du inte gör något förhastat.

Du har en stor läkstav nu och den är inget vidare bekväm. Men sen kan du byta till en mindre :)

Men om du verkligen vill ta ut den så är det inga problem. Hålet läker ihop över natten.

• Raeenro

Tror ni jag kan ta ur den? Hört att det finns mer risk för infektioner om man tar ur piercingen när tungan är svullen, men samtidigt känns det ju som att det läker enklare om man tar ur den. Och kanske undviker mat nu o sköljer med koksaltlösning o munskölj o sånt?

• dreamy

Du kan absolut ta ur staven. Finns munsalva på apoteket som är bakteriedödande och minskar infektionsrisk. Och så kan du knapra ipren. Men det kommer att läka ihop fort.

Är du däremot bara störd på svullnaden så ska du köpa hem ett stort paket isglass. För mig hjälpte det jättemycket när det begav sig! Både ömhet och svullnad minskade massor.

• Raeenro

Många tycker att jag borde ha kvar den i munnen, avvakta och se och hoppas det går över. För när svullnaden går ner, när det nu kommer hända så kanske jag kan byta stav. För det gör ont överallt och den är hemskt obekväm. Sen hemskt att gå runt och va hungrig för jag kan knappt få i mig något pga piercingen vilket är största anledningen till att jag vill ta ur den. Men vill inte få några infektioner heller så kanske borde avvakta.

• Raeenro

Jag ringde till tattoo-studion och frågade om jag kunde ta bort piercingen och det kunde jag göra. Men jag måste använda munskölj i flera dagar, så jag tog ur piercingen nu (vilken befrielse) o åkte till apoteket och köpte något som heter Corsodyl.
    Tack alla för era tips!

Svar på tråden Kan jag ta ur en nytagen tungpiercing?