• Jaf

Grav test

Hej!

Är gravid m SM 10/4. Fick Pos utslag på äl test 27/4.

Tog ett clearblue digital idag som visade 1-2. När blrjar den räkna? För räknar den fr äl så borde de väl va 2-3? Eller är de från befruktningen?

Blir galen snart ????

• Svar på tråden Grav test
  • Krinna1

Den menar väl att du blev gravid för 1-2 veckor sen?

Så tolka jag mitt test. Har för mig det stod så i bruksanvisningen

• Jaf

Ja de är ju 16 dgr sedan ägglossning. Å borde således vara i vecka 5 och grav testet borde då visa 2-3? Dvs mer än 2 veckor sedan befruktningen. Men det är väl inte alltid som befruktningen sker samma dag som ägglossningen?

• Smorr

Ägget fäster 5-10 dagar efter ägglossning, så testet räknar väl från när ägget fäste?

• inance

Nej testet räknar från befruktning - dvs ägglossning. Men det är jättevanligt att veckorna inte stämmer på de digitala testen.

• Jaf

Det är väl inte förräns ägget fäster blir befruktat som de börjar produceras Hcg? Så då låter de väl lite konstigt att de räknas från ägglossningen?

• TrippleM

Jag tolkar det som att det är från spermie möter ägg. Och har också fått för mig att det är då kroppen börjar producera hcg.

• inance
    Jaf skrev 2016-05-15 22:25:37 följande:

Det är väl inte förräns ägget fäster blir befruktat som de börjar produceras Hcg? Så då låter de väl lite konstigt att de räknas från ägglossningen?

Nej, ägget blir befruktat alldeles vid ägglossningen när det möter spermien. Veckorna anger hur länge sedan befruktningen skedde. Det är vad clearblue har valt att veckorna ska visa, inte från vilken tidpunkt hcg äntrade blodsystemet. Hänger du med? Bara att googla på hur testet funkar samt när befruktning sker annars.
Svar på tråden Grav test