• Dennniz

Min gravida flickvän dricker sprit

Min flickvän är gravid i vecka 38. Hon har köpt hem alkohol till helgen. När jag försöker förklara för henne att hon inte kan dricka få hon är gravid svarar hon att det inte är nån fara eftersom barnet är färdigutvecklat.

Är det farligt för barnet att dricka sprit i vecka 38?

Vad ska jag göra för att stoppa hemne?

• Svar på tråden Min gravida flickvän dricker sprit
  • Vanja

Vet inte hur det är med utvecklingen om det är farligt så men bebisen lär ju bli onykter i magen.. :(

• Vanja

När bebisen väl är född, även om den så skulle vara fullt frisk och fint utvecklad som ska vara så skulle man ju inte ge den sprit.. Man åkte nog dit på barnmisshandel lr nåt. Tycker du ska försöka få henne att tänka om! Det är ju inte så långt kvar ändå, nog kan hon hålla sig till den lille är ute?

• Iowhannah

Eh, ja? Hur har hon fått för sig nåt så idiotiskt? Skulle hon ge alkohol till ungen när den är född också? För då är den ju verkligen "färdig". Herregud. Släng ut spriten och fråga henne varför den är viktigare än ert barn.

• Mascaraklumpar

Hjärnan växer och utvecklas genom hela graviditeten, så den tar lika mycket skada i tredje trimestern som i första. Fråga henne hur hon ska göra om förlossningen sätter igång när hon har druckit. Soc lär ju antagligen bli inkopplade om hon kommer in full på förlossningen.

• Tyret1501

Vad är det för vänner hon har som skulle vara bekväma att supa med en höggravid? Ring hennes mamma (eller någon annan som kanske skulle kunna stoppa henne!) om hon inte ändrar sig? Häll ut spriten efter systemets stängningsdags! Fråga om hon hade supit ner ett spädbarn? Få henne och förstå hur helt frånvridet och helt otroligt vansinnigt det är att supa höggravid!

• Medlemina

Som någon skrev så utvecklas hjärnan under hela graviditeten.

Det finns läkare som är oense när det gäller så många saker, om de inte vet till 100 % hur det funkar så varför chansa? Ifall alkohol dödar hjärnceller hos vuxna gör väl alkoholen detsamma hos barn. Jag hade iaf inte velat göra det mot mitt barn.

• Pastella

Hur kan man få för sig något så dumt som att ett ofött barn är färdigutvecklat? 10åriga barn är ju inte färdigutvecklade!
    Du tar spriten ifrån henne. Precis som du skulle gjort om hon stoppade en tratt i halsen på din ettåring och tvingade i den alkohol.

• onlygirl

Ta alkoholen ifrån henne, förslagsvis samma dag som hon ska dricka och efter Systembolaget har stängt. Be hennes vänner fara åt helvete.

Att dricka alkohol kan he svåra hjärnskador oavsett vilken vecka du befinner dig i, jag har sett (tack vare mina studier, studieresa) små barn med hjärtfel, ena foten inte helt utväxt, hjärnskador och annat "smått och gott" tack vare alkohol. Alltså inte narkotika utan alkohol. Dessa barn led...

Det är DITT barn med, så du har all rätt i världen att göra så. Funkar inte det så är det du som ringer polisen, så kan jag garantera att hon får soc inkopplat redan från att ungen lämnar hennes livmoder. Inte för att va elak (bra att du reagerar) men man ska ingen unge ha om man har sådant sug efter alkohol att man super i vecka 38. Det är ju en bebis där!

• viseversa

Hon är en idiot och hoppas någon kontaktar soc. Vad du kan göra? Ja du sliter alkoholen ur händerna på henne och ger henne en rejäl tillsägelse kanske?!

• Biffenbuffen

Med hennes logik kan hon ju även hälla vodka i nappflaskan också. Våra hjärnor utvecklas fram till vi är drygt 20 år och de tar skada av alkohol både i och utanför mammornas magar.

• Deceree1

Har du hört om en diagnos som heter FAS ? Fetalt alkoholsyndrom. Googla på det. Mvh

• NollÅtta

Förlåt men är hon dum i huvet eller? Skulle hon hälla sprit i nappflaskan och ge sen när barnet är fött? för det är samma sak nämligen. Barnet får ju i sig all alkohol som hon dricker. Du måste ju sätta ner foten och inte låta henne misshandla ditt barn så.

Att amma och dricka går däremot bra eftersom alkohol inte går över i bröstmjölk. men det är en helt annan diskussion.

Son född -10 och Dotter född -13. Gravid med 3an
  • badrap

Vad hände då ts, om du finns kvar?

Svar på tråden Min gravida flickvän dricker sprit