• Lollo1977

Min man och barnens pappa ska OP. Läs gärna..

Min man och barnens pappa ska göra en op i huvudet inom 1 månad fick vi reda på igår.
    Han kommer op i Linköping (1½h från oss) och läggs in dagen innan op och kommer stanna ca:3 dagar efter op därefter till vårt närliggande sjukhus om allt går som de ska.
    Jag vill ju vara hos honom medan han är i Linköping för jag är livrädd att något ska gå fel och vill vara där och se vad som händer!
    Vi har 3 barn bebisen är alltid med mig, men de större 6 och 10 åringarna går ju i skola. Hade ni tagit med dom till sjukhuset eller försökt skaffa barnvakt?
    Mina föräldrar orkar max ha dem 2 nätter då min mamma inte är pigg, har ingen annan de kan vara hos! Eller som min man sa släpp av mig vid sjukhuset och åk hem sen... Men vet inte om jag vill de... Känner mig så delad nu och vet inte va
    jag ska göra... Hur skulle ni gjort?

• Svar på tråden Min man och barnens pappa ska OP. Läs gärna..
  • Delad

Det finns ingen möjlighet att dem kan stanna hos kompisar en dag om din mamma tar dem två nätter? :)

• cupcakemom

Du behöver kanske inte vara där alla dagar. Inte dagen före etc men operationsdagen och dagen efter i alla fall och då åka hem till natten ev åka tillbaka dagen efter? Då borde dom kunna vara hos dina föräldrar.. Hur liten är bebis? Förstår att du vill vara med men det kan ju bli lite strul med en liten med sig också.... Jag skulle inte ta med dom till sjukjuset då hellre "böka" lite och åka mellan så dom inte behöver sova borta hela tiden...

• kaffe

Ta med dom till Linköping. Se om ni inte kan få hyra rum i Ronald Mc Donalds huset som ligger på sjukhusområdet. Det är lätt att ha med sej barn dit och finns massor av sysselsättning för dom där, även för en 10-åring. Barnen klarar säkert att vara själva en stund på R Mc Donald om dom inte vill vara i sjuksalen hela tiden. Jag bodde där i omgångar förra sommaren när en nära anhörig till mej låg på lasarettet i Linköping och hade med mej mina barn i ungefär samma åldrar som dina. Det funkade utmärkt.

• Lollo1977

Tack för snabba svar! Bebisen är 7 mån och än så länge lätt att ha med sig!
    Syskonen är lite mer "vilda".
    Kör jag upp min man till Linköping så vill jag gärna stanna där tills dan efter op då de kostar att åka fram och tillbaka. Jag är FL och han har varit sjukskriven 7 veckor så ekonomin är inte i topp just nu..
    Följer barnen med upp så kan de ev kanske vara hos mitt syskon barn som bor där han är 25år ett par timmar på dagarna.

• Lollo1977
    kaffe skrev 2016-05-14 12:12:19 följande:

Ta med dom till Linköping. Se om ni inte kan få hyra rum i Ronald Mc Donalds huset som ligger på sjukhusområdet. Det är lätt att ha med sej barn dit och finns massor av sysselsättning för dom där, även för en 10-åring. Barnen klarar säkert att vara själva en stund på R Mc Donald om dom inte vill vara i sjuksalen hela tiden. Jag bodde där i omgångar förra sommaren när en nära anhörig till mej låg på lasarettet i Linköping och hade med mej mina barn i ungefär samma åldrar som dina. Det funkade utmärkt.

Funderade på Ronald McDonald hur de är att bo där och vad de kostar?
    Måste man boka innan? Fördelen att ha barnen med att man måste koncentrera sig på dem så man har något att göra....
  • kaffe
    Lollo1977 skrev 2016-05-14 12:24:43 följande:
    Funderade på Ronald McDonald hur de är att bo där och vad de kostar?
    Måste man boka innan? Fördelen att ha barnen med att man måste koncentrera sig på dem så man har något att göra....
    Jag kommer inte riktigt ihåg men jag har för mej 800 kr per natt för ett familjerum.  Jag tror det är bra om man bokar innan, vi gjorde det men oftast bara någon dag innan och det funkade alltid. Var jag minns så var deras kotnor inte öppet på helger eller kvällar.I första hand är det tänkt för familjer som har barn på sjukhuset, finns rum över så får man bo där. Skulle det komma in ett barn akut vars familj behöver rum får man vara beredd att lämna över rummet, men det hände aldrig oss. (Vi har där i 4 månader till och från). 

Hela huset är barnanpassat. Det finns en trädgård för barnen att vara ute i. Inte så stor, men ändå tillräcklig. I huset finns massor av sysselsättning för barnen. Det fanns pingisbord, fotbollspel, Wii, och flera olika lekrum. Och så fanns det syskon till andra anhörgia som ville leka.  Det finns ett stort kök också att laga mat i .

Jag tror det blir lugnare för dej att ha familjen med dej och det betyder säkert en del i alla fall för stora barnet att få vara med när deras pappa opereras. Det är lätt att pendla mellan Ronald Mc Donald huset och sjukhuset, dom stunder din man sover vilket han antagligen för efter operationen.
  • Bibi84

oj, nästan som att jag skulle ha skrivit detta. Min man ska också op i huvudet, väntar på tid, dom menar att det ska hända i juni. Dock har jag svärföräldrar som ska ta barnen så att jag kan ha full fokus på min man och mig själv. Hade faktiskt inte orkat ha barnen med. Är också höggravid, så har sagt att jag nog kommer att föda själv när han ligger inne på op. :) men vi hoppas att bebis kommer innan.

Men hade jag varit dig så hade jag lämnat barnen hos dina föräldrar så att dom kan ha dom i två dagar så att du kan ha full fokus på dig och din man. Bättre att ha ett litet barn att ta hand om än tre. Plus att det kan vara fint för dom äldre att tänka på något annat än att deras pappa opereras i huvudet.

• Lollo1977

Funderar på att jag och bebisen (7mån) kör upp min man dagen innan op sen stannar vi där tills dagen efter op.. Han får ju åka sjuktransport till Jönköping sen.
    Men mina föräldrar tycker jag ska lämna min man där dagen innan op och åka hem sen vara hemma tills han kommer till Jönköping 3-5 dagar efter op beroende hur han mår.. De är de vanliga säger de!!
    Jag tror ju inte han kommer kunna prata så bra efter op då de ska in i huvudet och visst kommer han vara trött och ha ont, men känns ju tryggast att vara där...
    och skulle jag åka hem så kommer vi kanske inte kunna prata i tele efteråt då han inte orkar..

Jobbigt detta.. Hoppas tiden kommer snart så man kan planera lite är ju massa saker nu innan sommarlovet i skolan med som ska fixas och kommas i håg..

• Bibi84

Om du har möjlighet så tycker jag verkligen att du ska vara där, det har inte med att kunna prata med sin man, men att vara där som ett stöd och närhet. Min man och jag är båda väldigt överrens om att jag ska vara där hela tiden han ligger inne i Oslo, sen blir han ju skickad till närsjukhuset som ligger ca 40 min från oss och då bor jag hemma. 
    Vi är ganska klara över att han kan ha problem med att använda vänster sida då dom ska gå in på höger hjärnhalva. Men detta ska kunna gå att tränas upp. så rehabilitering efter.

Vad slags op ska dom göra på din man?

• cupcakemom
    Lollo1977 skrev 2016-05-16 09:48:50 följande:

Funderar på att jag och bebisen (7mån) kör upp min man dagen innan op sen stannar vi där tills dagen efter op.. Han får ju åka sjuktransport till Jönköping sen. .

Låter som en bra plan
  • Lollo1977
    Bibi84 skrev 2016-05-16 19:19:29 följande:

Om du har möjlighet så tycker jag verkligen att du ska vara där, det har inte med att kunna prata med sin man, men att vara där som ett stöd och närhet. Min man och jag är båda väldigt överrens om att jag ska vara där hela tiden han ligger inne i Oslo, sen blir han ju skickad till närsjukhuset som ligger ca 40 min från oss och då bor jag hemma. 
    Vi är ganska klara över att han kan ha problem med att använda vänster sida då dom ska gå in på höger hjärnhalva. Men detta ska kunna gå att tränas upp. så rehabilitering efter.

Vad slags op ska dom göra på din man?

Han har ett aneurysm (Bråck)vid hjärnan som är prisic vid kroppspulsådern och de vill stänga de innan de brister då de är så stort.
    Vad ska din man op?
  • Bibi84
    Lollo1977 skrev 2016-05-17 06:35:33 följande:
    Han har ett aneurysm (Bråck)vid hjärnan som är prisic vid kroppspulsådern och de vill stänga de innan de brister då de är så stort.
    Vad ska din man op?
    ok, går dom in vid höften då?
    Min man ska operera bort en utväxt (svulst, som inte är ondartad) som ligger nära väggen som delar hjärnhalvorna. Han hade en lätt hjärnblödning, utan att vi märkte av den något specielt förutom sämre syn och ont i huvudet såklart. Han har en typ av huvudvärk sen innan, cluster, men så har han fått en till typ av huvudvärk som kommer av ansträgning och då upptäckte dom den utväxten.

Vi väntar nu fortfarande på att få en tid bestämt, denna väntan, dom sa att det kunde hända att han fick en i v. 24/25. så vi får väl bara vänta och se, och förvänta oss en bra tid efter med rehabilitering.
  • kaffe

Hur går det för er?

Ett alternativ kan vara att ta med dej mamma till Linköping och låta henne passa barnen där. Då har du alla på plats men kan lämna dom till din mamma när du vill vara själv med din man, och din mamma kan vila några stunder när du har alla barnen.

• Lollo1977

[quote=76681729][quote-nick]Bibi84 skrev 2016-06-03 06:05:22 följande:[/quote-nick]

ok, går dom in vid höften då?

Min man ska operera bort en utväxt (svulst, som inte är ondartad) som ligger nära väggen som delar hjärnhalvorna. Han hade en lätt hjärnblödning, utan att vi märkte av den något specielt förutom sämre syn och ont i huvudet såklart. Han har en typ av huvudvärk sen innan, cluster, men så har han fått en till typ av huvudvärk som kommer av ansträgning och då upptäckte dom den utväxten.

Vi väntar nu fortfarande på att få en tid bestämt, denna väntan, dom sa att det kunde hända att han fick en i v. 24/25. så vi får väl bara vänta och se, och förvänta oss en bra tid efter med rehabilitering.

[/

De kommer öppna upp huvudet då bråcket är så stort, de ska sätta en klämma runt! Min man ska "cheka in" den 12 juni och op på månda! Så nu är de nära ska bli skönt att få de gjort men man blir mer å mer orolig! Om man har barn och bor i "rätt landsting" så kan de ev betala för boende på Ronald mcdonald jag väntar på svar från läkaren i Värnamo som skickade hans remiss, hoppas vi kan bo där 5 min från sjukhuset. Lycka till och hoppas ni får tid snart vi fick tiden 11/2 vecka innan

• Lollo1977
    kaffe skrev 2016-06-06 10:57:43 följande:

Hur går det för er?

Ett alternativ kan vara att ta med dej mamma till Linköping och låta henne passa barnen där. Då har du alla på plats men kan lämna dom till din mamma när du vill vara själv med din man, och din mamma kan vila några stunder när du har alla barnen.

Min man ska op den 13 juni så vi ska vara i Linköping på sön.
    Har pratat med Ronald McDonald och hon sa att jag ev kunde bo där gratis för vissa landsting kan bet för boende. Jag väntar på svar om de från min mans läkare i Värnamo! Ev kan jag bo hos min systerson som bor i en studentlgh.
    Men hade varit skönt att bo nära sjukhuset om något händer och smidigt med dottern.. De stora barnen ska va hos mormor och morfar då dottern börjas simskola 13 juni och sonen ska gå på Torpaliv heter de de är där på dagarna och sköter djur och lever som man gjorde för... Är just den veckan. Så de blir nog bra.
    Ska bli skönt att få de överstökat för man är väldigt orolig nu!
  • Bibi84

hej. Hur har det gått?

Vi har fått datum nu.... Den 24 ska vi in på roksen i Oslo. Lite nervös, men hoppas ju att det ska gå bra.

Svar på tråden Min man och barnens pappa ska OP. Läs gärna..