• mammatill3

Vegan I förskolan

Får ditt barn äta vegan mat i förskolan och hur är det i olika kommuner?

• Svar på tråden Vegan I förskolan
  • elyse

Jag svarar som förskollärare och vi erbjuder vegankost. Den är bra sammansatt och vi är väldigt nöjda överlag med all form av specialkost. (Uppsala).

Ibland stöter man på föräldrar som är nya på veganområdet och då känns det bra för alla att veta att lunchen innehåller det barnet behöver.

• Långbenopluto

Varför låter man barn äta vegankost? Dom behöver så mycket mer när deras kroppar och hjärnor växer och utvecklas.

Rent vansinne!

Och JA, jag är VÄL insatt i vegankost, så kalla mig inte okunnig!

• Vilda Tiger
    Snövits skrev 2016-05-14 18:20:05 följande:

Varför låter man barn äta vegankost? Dom behöver så mycket mer när deras kroppar och hjärnor växer och utvecklas.

Rent vansinne!

Och JA, jag är VÄL insatt i vegankost, så kalla mig inte okunnig!

Vad, förutom b12, är det barn inte får i sig med en vegankost, anser du?
  • mammatill3

D-vitamin...

Vegetarisk kost, mmm kanske, men vegankost?

Är verkligen förskolorna skyldiga genom skollagen att servera detta till små ett-åringar bara för att föräldrar vill det?

Vilda Tiger skrev 2016-05-14 18:24:25 följande:

Vad, förutom b12, är det barn inte får i sig med en vegankost, anser du?

• IsDimma

Det jag ser av den vegetariska maten på jobbet så är den under all kritik många dagar. Jag vågar knappt tänka på hur det skulle bli med vegansk kost - vi har aldrig haft några såna barn.

• Pentra
    Snövits skrev 2016-05-14 18:20:05 följande:
    Varför låter man barn äta vegankost? Dom behöver så mycket mer när deras kroppar och hjärnor växer och utvecklas. Rent vansinne! Och JA, jag är VÄL insatt i vegankost, så kalla mig inte okunnig!

Precis! Så sant som det är sagt. Det finns forskning som tydligt visar att hjärnan behöver animaliskt protein för att kunna växa och fungera normalt och optimalt.
  • Anonym (Brigit)

Jag jobbade på en förskola som serverade veganmat till ett barn. Barnet fick bara samma falafel var och varannan dag. Vi klagade på den enformiga maten men det hjälpte inte.

• Vegomamma
    elyse skrev 2016-05-14 17:40:11 följande:

Jag svarar som förskollärare och vi erbjuder vegankost. Den är bra sammansatt och vi är väldigt nöjda överlag med all form av specialkost. (Uppsala).

Ibland stöter man på föräldrar som är nya på veganområdet och då känns det bra för alla att veta att lunchen innehåller det barnet behöver.

Får jag fråga vilken förskola du jobbar på? Jag bor i Uppsala och behöver välja en bra förskola till min bebbe. Gärna där vegankost inte är någonting alltför främmande.
  • Vegomamma
    Pentra skrev 2016-05-14 20:23:07 följande:

Precis! Så sant som det är sagt. Det finns forskning som tydligt visar att hjärnan behöver animaliskt protein för att kunna växa och fungera normalt och optimalt.

Och så finns det forskning som visar på att mjölk faktiskt är dåligt för skelettet samt att animalier kraftigt ökar risken för diverse typer av cancer. Finns länkat på Läkare för framtidens sida.

Vegankost är fullt rimligt att ge till barn. Bara man vet vad man gör. Vilket gäller för animalisk kost också.
  • elyse
    Vegomamma skrev 2016-05-14 20:52:59 följande:

Får jag fråga vilken förskola du jobbar på? Jag bor i Uppsala och behöver välja en bra förskola till min bebbe. Gärna där vegankost inte är någonting alltför främmande.

Rosendal. Men alla förskolor i Eriksbergsområdet får mat från Eriksbergsskolan. Vegetariskt är vanligast (Både vegetarianer och familjer som äter halal hemma brukar välja det) men någon vegan brukar vi alltid ha. Sedan olika allergianpassade typer av mat. Inget konstigt.
Svar på tråden Vegan I förskolan