Föräldrar med ,på riktigt, oregerliga myndiga hemmavarande barn?!
Skulle vilja veta från andra föräldrar som har hemmavarande barn över 18 , hur hanterar man konflikter etc?!
Jag är snart där och just nu känns det som att efter myndighetsdagen så kan jag hälsa hem. Visst, jag kan säga att man ska höra av sig om man inte kommer hem, att man städar efter sig...såna vanliga saker (inte helt enkla för det!!)
Likaså att man inte drar hit vem man vill när som helst o hur länge som helst.
Men allt annat man säger nej till nu?!
Klarar man, trots att man vänt ut o in på sig i 18 år för att rusta, att "acceptera" det man förbjuder idag?
Min tonåring tycker att det är ok att använda droger och är överlag så fruktansvärt naiv o arrogant i sitt resonemang att jag blir galen.
Sedan jag fick kännedom om droganvändande har de åtgärder som kunnat tas till tagits till via soc o polis. Detta är avslutat sedan ett bra tag och alla tester ok.
Jag vet i princip att så fort jag inte bestämmer eller ger konsekvenser så kommer helvetet att braka lös.
Redan nu planeras jävelskaper som jag inte kommer kunna råda över. Tonåringen har en rejäl slant på banken som hen får tillgång till per automatik och det är jag orolig för.
Jag har försörjningsplikt gymnasiet ut. Det har fadern också men hen kommer absolut inte flytta dit. Tonåringen kan kanske själv välja att flytta om hen kan lösa det ekonomiskt, men jag kan ju inte kräva det.
Jag är skyldig att ge tak o mat men kan jag kräva urinprov för droger i "utbyte"?
Får man ha såna premisser rent juridiskt?
Om barnet flyttar ; hur blir det ekonomiskt från min o pappans sida? Ska båda betala 1573 kr var då till barnet?
Jag är utmattad, manglad och ständigt motsagd men vet att jag med gott samvete kan säga att jag inte kunnat göra mer än jag gjort.
Det är lögn att tro att man får hjälp med sitt barn från myndigheter etc om läget inte är urakut i princip. Och de senaste rundorna i såna sammanhang har det mest hetat att jag ska lära mig att backa o se att mitt lilla barn snart är vuxet och KAN ta egna beslut. Jovars, och lura i dem att hen förstått allvaret etc kan hen också göra!!!
Är så ledsen.