• missme85

Min valp bajsar slem

Min valp på 5 månader började idag bajsa löst som grädde! Och samtidigt med vattnig konsistens.

Efter de så bajsade hon löst med väääldigt mycket tjockt gult slem runt bajset!

Och efter det så kom det ut bara tjock gult/genomskinlig slem med BLOD i!!

Nu har det bara hänt idag men jag är mycket orolig. Hon har inte ätit något annat än sitt torrfoder som hon är van vid. Inget jag kan tänka mig ialla fall, jo hon fick i sig en ost bit som jag tappade igår!

Men det var lite,

Jag ska kontakta veterinär men nu är det stängt. Men har någon tips vad det kan vara och bad jag kan göra för tillfällig lösning?? Hon kanar sig även på rumpan.

• Svar på tråden Min valp bajsar slem
  • Dexter dot com
    missme85 skrev 2016-05-15 12:00:19 följande:

Min valp på 5 månader började idag bajsa löst som grädde! Och samtidigt med vattnig konsistens.

Efter de så bajsade hon löst med väääldigt mycket tjockt gult slem runt bajset!

Och efter det så kom det ut bara tjock gult/genomskinlig slem med BLOD i!!

Nu har det bara hänt idag men jag är mycket orolig. Hon har inte ätit något annat än sitt torrfoder som hon är van vid. Inget jag kan tänka mig ialla fall, jo hon fick i sig en ost bit som jag tappade igår!

Men det var lite,

Jag ska kontakta veterinär men nu är det stängt. Men har någon tips vad det kan vara och bad jag kan göra för tillfällig lösning?? Hon kanar sig även på rumpan.

En irriterad tarm producerar slem men om det även kommer blod skulle jag åka in med valpen akut. Det kan sitta fast något i tarmen/ magen och då är det bråttom.  Det finns alltid kliniker som har öppet dygnet runt så ring dit!
  • Jasmin Karlsson

Avföring med slem tyder på irritation i tjocktarmen. Om det är ljust blod så kommer det också därifrån.
    Om hunden är pigg, har aptit, inte kräkts och det inte är jättestora mängder blod kan du vänta tills du får tag på veterinären. Du kan sålänge ge skonkost i mycket små portioner, dvs ta bort vanliga maten och ge kokt kyckling/vit fisk/ris i små små portioner men ofta.
    Om hunden kräkts flera gånger, är slö och medtagen eller om det kommer blod upprepade gånger/i stora mängder bör du kontakta djursjukhus direkt som har öppet (även om det ligger längre bort och kan bli dyrare än din vanliga veterinär).

• 10oktober

Förutom tipsen ovan kan du också ringa jourhavande veterinär och fråga. Vet att Agria har det gratis för sina medlemmar, för att kostar det någon hundralapp. Andra försäkringsbolag har kanske något liknande? Då kan du få tips via telefon i alla fall.

Se till att valpen får i sig vatten och ge skonkost. Lycka till!

Svar på tråden Min valp bajsar slem