• Anonym (VisDom)

Respekt och tillit är det viktigaste i ett förhållande/äktenskap

Längst ned i denna artikel i Aftonbladet finns ett diagram över vad som är viktigast för ett lyckligt äktenskap. Det framgår inte varifrån siffrorna kommer, men om vi förutsätter att de är någorlunda med sanningen överensstämmande så offrar de som är otrogna de två viktigaste ingredienserna för ett lyckligt förhållande för mindre viktiga ingredienser.

Stämmer diagrammet och varför är man villig att ta bort äggen och mjölken från pannkakssmeten?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2016-05-15 17:57
    Omformulerar frågan eftersom den tydligen var "korkat ställd... ...och ledande".

Stämmer diagrammet och om så är fallet varför är man villig att ta bort äggen och mjölken från pannkakssmeten?

• Svar på tråden Respekt och tillit är det viktigaste i ett förhållande/äktenskap
  • vargveum

Korkat ställd fråga och ledande, här ska bashas svin i ännu en otrohetstråd, det är tydligt.

Det kanske inte är så att man är lycklig och harmonisk i sin relation på måndagen och så vips är man otrogen på tisdagen?

• Tecum

Men respekt och tillit fungerar på bägge håll. Det är inte givet att den bedragna visar respekt och tillit till sin partner även om hen inte är otrogen.

• Anonym (VisDom)
    vargveum skrev 2016-05-15 14:26:35 följande:

Korkat ställd fråga och ledande, här ska bashas svin i ännu en otrohetstråd, det är tydligt.

Det kanske inte är så att man är lycklig och harmonisk i sin relation på måndagen och så vips är man otrogen på tisdagen?

Jag får väl tacka för att du indirekt kallar mig korkad och tillskriver min frågeställning ett tydligt syfte som jag verkligen inte hade med frågeställningen. Du får gärna indirekt kalla mig korkad om du anser att jag är det, men jag är av den åsikten att det finns alltid (minst) två sidor av ett mynt och man måste låta båda sidor få komma till tals innan man kan komma till en slutsats (om det ens är möjligt). Diagrammet var en bra utgångspunkt för en diskussion eftersom det kvantifierar de egenskaper man kan värdesätta olika i ett förhållande. Sedan behöver inte diagrammet visa korrekta värden, men som utgångspunkt för en diskussion räcker det gott och väl.

Tyvärr så är din fråga ställd på ett sådant sätt att den tillskriver mig en åsikt som jag inte har. Jag tror inte att ett förhållande är lugnt och harmoniskt på måndagen och att man är otrogen på tisdagen. Men kan det vara så att den otrogne och den bedragne har olika syn på hur "lugnt och harmoniskt" förhållandet är? Den bedragne kanske upplever att de har det helt underbart medan den otrogne är i den helt andra änden av skalan.

Kan det vara så att diagrammet avspeglar den bedragnes syn på förhållandet och att de skulle få helt andra proportioner om man enbart ställde frågan till de som har varit otrogna? Eller är det så att ens egna preferenser på förhållandet förändras under tidens gång och om dessa förändringar inte överensstämmer med partnerns så drivs denne till otrohet för att täppa till luckorna som uppstått i förhållandet?
  • vargveum
    Anonym (VisDom) skrev 2016-05-15 18:36:16 följande:

Jag får väl tacka för att du indirekt kallar mig korkad och tillskriver min frågeställning ett tydligt syfte som jag verkligen inte hade med frågeställningen. Du får gärna indirekt kalla mig korkad om du anser att jag är det, men jag är av den åsikten att det finns alltid (minst) två sidor av ett mynt och man måste låta båda sidor få komma till tals innan man kan komma till en slutsats (om det ens är möjligt). Diagrammet var en bra utgångspunkt för en diskussion eftersom det kvantifierar de egenskaper man kan värdesätta olika i ett förhållande. Sedan behöver inte diagrammet visa korrekta värden, men som utgångspunkt för en diskussion räcker det gott och väl.

Tyvärr så är din fråga ställd på ett sådant sätt att den tillskriver mig en åsikt som jag inte har. Jag tror inte att ett förhållande är lugnt och harmoniskt på måndagen och att man är otrogen på tisdagen. Men kan det vara så att den otrogne och den bedragne har olika syn på hur "lugnt och harmoniskt" förhållandet är? Den bedragne kanske upplever att de har det helt underbart medan den otrogne är i den helt andra änden av skalan.

Kan det vara så att diagrammet avspeglar den bedragnes syn på förhållandet och att de skulle få helt andra proportioner om man enbart ställde frågan till de som har varit otrogna? Eller är det så att ens egna preferenser på förhållandet förändras under tidens gång och om dessa förändringar inte överensstämmer med partnerns så drivs denne till otrohet för att täppa till luckorna som uppstått i förhållandet?

Okej då får jag be om ursäkt och passar på att nyansera mig lite.

Vad jag egentligen vill få fram är att man (oftast) inte väljer att paja en bra relation med att krossa äggen i golvet. Pannkaksanalogin där?

Otrohet kommer oftast inte ur tomma luften. Alltså är min poäng att man väl inte vänder och vrider på en bra relation, väljer att pissa på det viktigaste (enligt opinionen) och köra på med otrohet (dvs svika tilliten och det där). Utan otroheten är väl ofta kulmen på en lång period av relation som INTE fungerar, på ett eller många plan. Man kanske ser det som det sista andningshålet? Jag vill inte försvara otrohet, det mest reko är isf att avbryta relationen först. Men så ser mitt perspektiv ut. Emotser ditt förstående. Eller en intressant polemik förhoppningsvis?
  • vargveum

Ditt resonemang väcker intressanta frågor förresten. Något jag inte kunde se i trådstarten. Men ja.

• Anonym (Fia)

Viktigast enligt vem, och under vilka omständigheter?

Om vi skulle ta en telefonkatalog och så slår vi upp en sida helt slumpmässigt, och så sätter vi fingret någonstans på sidan och bestämmer oss för att den personen ska du, TS, leva i en relation med från och med nu. Vad krävs det då att just denna människa har för egenskaper för att du ska bli lycklig? För mig skulle respekt och tillit inte ens vara med bland de 20 viktigaste.

• Tecum
    Anonym (Fia) skrev 2016-05-15 18:53:11 följande:

Om vi skulle ta en telefonkatalog och så slår vi upp en sida helt slumpmässigt, och så sätter vi fingret någonstans på sidan och bestämmer oss för att den personen ska du, TS, leva i en relation med från och med nu. Vad krävs det då att just denna människa har för egenskaper för att du ska bli lycklig? För mig skulle respekt och tillit inte ens vara med bland de 20 viktigaste.
    Inte? Kan du dra de 8-10 viktigaste då?
  • Anonym (VisDom)
    Anonym (Fia) skrev 2016-05-15 18:53:11 följande:

Viktigast för respektive part i relationen. Vad händer om du har tillit och respekt som nummer 21 och 22 på din lista och din partner har det som nummer 1 och 2? Troligtvis kommer inte relationen att bli långvarig om det är så stora skillnader, men om ni hade en någorlunda liknande prioritering initialt vad kan göra att listan omprioriteras?
  • Anonym (VisDom)
    vargveum skrev 2016-05-15 18:49:02 följande:
    Otrohet kommer oftast inte ur tomma luften. Alltså är min poäng att man väl inte vänder och vrider på en bra relation, väljer att pissa på det viktigaste (enligt opinionen) och köra på med otrohet (dvs svika tilliten och det där). Utan otroheten är väl ofta kulmen på en lång period av relation som INTE fungerar, på ett eller många plan. Man kanske ser det som det sista andningshålet? Jag vill inte försvara otrohet, det mest reko är isf att avbryta relationen först. Men så ser mitt perspektiv ut. Emotser ditt förstående. Eller en intressant polemik förhoppningsvis?
    Ett möjligt scenario skulle vara att ens topprioriteringar har varit t.ex. sex och närhet följt av respekt och tillit. När barnen kommer så får sex och närhet stryka på foten och den ännu inte otrogne känner att partnern sviker dessa prioriteringar och steget till att stryka nästa "viktiga" egenskaper som är tillit och respekt är inte långt och vips så är otroheten ett faktum. I detta scenario så upplever nog den bedragne att den gjort allt som står i dennes makt för topprioriteringarna och detta gör att sveket känns så enormt för den bedragne och inte alls som ett svek för den otrogne.
  • Anonym (Fia)
    Tecum skrev 2016-05-15 19:39:25 följande:

Inte? Kan du dra de 8-10 viktigaste då?

Okej. Vi säger att jag blev ihopparad med en 80-årig gumma som flyttat hit från Italien på ålderns höst och inte riktigt lyckats lära sig språket. Hon har tappat sina tänder och hennes bröst hänger ned till naveln, luktar avföring, är lätt senil och försöker ibland klösa mig med sina bajsfingrar eftersom hon glömmer att jag är hennes sambo och inte en tjuv. Hon har inga intressen förutom att spela bingo. Detta är åtta punkter (fel ålder, fel kön, total oförmåga till kommunikation, avtändande yttre, avtändande personlighet, aggressiv, inga gemensamma intressen, dålig hygien) som var och en gör att jag skiter fullständigt i om vi har respekt eller tillit för varandra. Hon kan vara hur trogen som helst, men jag skulle ändå hellre sova på hallgolvet än med henne i sovrummet.

Poängen är att om man lever i ett någorlunda lyckligt förhållande och har alla de där förutsättningarna som man bara tar för givet ska finnas, så är det klart att respekt och tillit blir jätteviktigt. Men när man inte längre känner någon lycka utan bara stannar för att man känner att man måste så kvittar sånt.
Svar på tråden Respekt och tillit är det viktigaste i ett förhållande/äktenskap