• Huckleberry

Sparade pengar från försörjningsstöd

Jag har sparat i ett pensionskonto under tiden som jag har haft försörjningsstöd. Jag hade inga pengar första gången, som jag sökte försörjningsstöd, men nu vill soc sno mina pengar, men jag anser att vad jag gör med mina pengar är upp till mig. Vad anser ni?

Finns det någon dom eller prejudikat som ger mig rätt?

• Svar på tråden Sparade pengar från försörjningsstöd
  • athanatos

Nej för att få socialbidrag måste du i regel vara barskrapad. Du får bara pengar från socialen vid behov och om du har pengar har du inte behov.

• Huckleberry

De pengarna kommer ju från försörjningsstöd. Jag hade dem inte innan jag fick bidrag första gången. En enorm skillnad gentemot om jag haft dem innan jag sökte första gången.

• athanatos

Om du lyckas spara pengar så har du fått mer pengar än du har behov. Socialbidrag ska bara räcka till att hålla dig överlevande.

• Emmabo
    Huckleberry skrev 2016-05-15 21:09:32 följande:

De pengarna kommer ju från försörjningsstöd. Jag hade dem inte innan jag fick bidrag första gången. En enorm skillnad gentemot om jag haft dem innan jag sökte första gången.

Fast nu har du ju pengar, alltså behöver du inte söka om pengar för att klara dig. Försörjningsstöd är ju ingen lön, utan skattepengar som vi andra tjänat ihop.Har du pengar (struntsamma var dom kommer ifrån) så har du ju inte rätt till mer gratispengar.
  • Huckleberry
    Snövits skrev 2016-05-15 21:15:46 följande:

Kan du bevisa att det är under tiden du har haft förs.stöd så får dom INTE ta dom pengarna som inkomst.

Ja, det kan jag bevisa. Finns det någon lag eller förtydligande som påvisar detta?
  • Aniiee

Oftast, om man har ett LÅST pensionssparkonto, så kräver de inte att man ska använda de pengarna (även om det är ett privat). Just för att det är till pensionen och det är låst....

Men, nej, de vill inte sno dina pengar. De vill att du ska använda pengarna du har. Du kan alltid överklaga och peka på att det är pensionsspar. 

You are the creators and the curators of your own lives
  • Huckleberry

Det är klart de försöker att sno dem, för om jag hade supit upp dem så hade de inte bråkat. I så fall borde de kräva in pengar i det fallet också, för att supa är inte livsnödvändigt. Att leva sparsamt är ett sätt att bidra till samhället mer anser jag. Vad spelar det för roll vad jag gör med mina pengar?

• Gizmo

Du får inte ha en krona sparad på något konto när du lever på försörjningsstöd. 

• CB1982

Man får liv att spara max 10 000 kr under tiden man uppbär försörningsstöd.

Detta frågade jag nämligen själv när jag uppbar det och ville spara lite varje månad.

• Physalis
    Huckleberry skrev 2016-05-15 21:25:13 följande:

Det är klart de försöker att sno dem, för om jag hade supit upp dem så hade de inte bråkat. I så fall borde de kräva in pengar i det fallet också, för att supa är inte livsnödvändigt. Att leva sparsamt är ett sätt att bidra till samhället mer anser jag. Vad spelar det för roll vad jag gör med mina pengar?

Hur bidrar du till samhället genom att ta emot mer pengar än du behöver, sparar överflödet och ber om mer?

Om du åtminstone använde pengarna så får ju samhället tillbaka pengarna genom moms osv
  • Vickisen

Det här sticker ganska mycket i ögonen på mig, som själv jobbar och betala skatt - som bl.a. går till ditt försörjningsstöd. Det är inte "dina" pengar, det är betalt med skattemedel, som du visserligen också har bidragit med genom (arbete?) och till viss del från konsumtion.

Försörjningsstödet är enligt mig alldeles för högt eftersom det verkar vara vanligt att personer med försörjningsstöd kan spara av dessa pengar till ex. pension i ditt fall. Har en bekant som sparade ihop till en bröstförstoring av sitt försörjningsstöd... Försörjningsstödet ska endast räcka till mat, lite kläder och hygienprodukter. Vill man ha "mer" så får man jobba för det som alla andra.

Jag tycker definitivt att Soc har rätt och ska ta tillbaka överskottet som du inte har använt och hoppas att de gör det också.  

• Emmask
    Huckleberry skrev 2016-05-15 20:59:24 följande:

Jag har sparat i ett pensionskonto under tiden som jag har haft försörjningsstöd. Jag hade inga pengar första gången, som jag sökte försörjningsstöd, men nu vill soc sno mina pengar, men jag anser att vad jag gör med mina pengar är upp till mig. Vad anser ni?

Finns det någon dom eller prejudikat som ger mig rätt?

Varför ska andra finansiera ditt sparande? Betalar gärna för att hjälpa personer i akut behov, men hur har du mage att ta skattepengar till privat sparande?
  • Huckleberry

Jag får inte mer än någon annan som har försörjningsstöd. Det är inte annorlunda att jag sparar stora delar av bidraget, än att vissa köper cigaretter och sprit för det.

• Bsod

Om du har för mycket tillgångar får du inte socialbidrag. Låsta pengar tror jag inte att de kan räkna, men det framgår ju inte om de sitter på ISK eller IPS eller liknande. 

Normalt sett brukar folk därmed lägga undan i madrassen om de ska få soc-bidrag. Eller "skänka" pengar till t.ex. sina föräldrar eller liknande, för att säkerställa att de inte har några pengar. 

Personligen tycker jag att socialbidrag borde vara som CSN lån, att de ska betalas tillbaka, om du kommer på fötter igen. 

• elmadumle

Dottern får spara lite varje månad från sitt försörjningsstöd utan att de drar av, hon uppmuntras tom att göra det för att ha till ex en vinterjacka, skor osv, hon sätter även undan till räkningar som kommer kvartalsvis och får behålla de. Så länge hon kan visa att det är överfört från hennes egna konto till sparkontot är det ok, skulle någon annan sätta in ex 500 så minskas bidraget nästa månad med den summan. 

Svar på tråden Sparade pengar från försörjningsstöd